Submenu - Informatie
Meest gebruikte links
Actieve topics
Laatste kaartcommentaar
Spoilers
Innistrad Crimson Vow
Crimson Vow Commander
Innistrad Midnight Hunt
Midnight Hunt Commander
Adventures in the Forgotten Realms (AFR)
Commander Forgotten Realms (AFC)
Modern Horizons 2 (MH2)
Modern Horizons 1 Timeshifts (H1R)
Strixhaven (STX)
Strixhaven Mystical Archive (STA)
Commander 2021 (C21)
Alle spoilers zijn te maken in de catalogus en staan met linkjes op de winkel homepage.
Verkoop of ruil je overtollige kaarten aan Nedermagic via onze dynamische inkooplijst of vraag per email een bod op je gehele collectie.
Storm is een ability die voor het eerst voorkwam in de set Scourge ((sc)). Het is een triggered ability die het mogelijk maakt een spell die je gespeeld hebt te kopieren naar het aantal spells dat die beurt al gespeeld is. Het betreft hier altijd een instant of een sorcery. Kaarten met storm (bijvoorbeeld Dragonstorm) worden hier voor het gemak even storm-spells genoemd. |
Uitleg |
Officieel is dit wat Storm doet: Storm is a triggered ability that functions on the stack. "Storm" means "When you play this spell, put a copy of it onto the stack for each other spell that was played before it this turn. If the spell has any targets, you may choose new targets for any of the copies." Het aantal keer dat een spell gekopieerd wordt, is afhankelijk van de hoeveelheid spells die voor de storm-spell gespeeld zijn in de beurt waarin de storm-spell gespeeld wordt. Per spell die er voor de storm-spell gespeeld is komt er een kopie van de storm-spell op de stack bij. Voor elk van deze kopieën mag je weer nieuwe targets kiezen als er een target gekozen moet worden (zoals bij Scattershot). Als er voor de storm-spell niets gespeeld is voegt de storm-ability niets extra's toe, en zal de storm-spell die je speelt gewoon maar 1x op de stack gaan. Spells die later in de beurt gespeeld worden of zelfs op de stack geplaatst worden dan de storm-spell hebben geen invloed meer op de hoeveelheid kopieën van de storm-spell in kwestie. Verder moet je nog letten op: - Spells van andere spelers gelden ook voor de storm-count. - Storm spells versterken elkaar NIET. De kopieën van de eerste storm-spell die gespeeld wordt zijn namelijk geen gespeelde spells, maar kopieën die op de stack worden gelegd. Een voorbeeld: Als iemand een Giant Growth speelt en daarna iemand een Scattershot speelt, komt er twee keer Scattershot op de stack, maar als er daarna nog een Brain Freeze gespeeld wordt, komen er maar 2 kopieën van de brain freeze op de stack (dus NIET 3, omdat de kopie van de Scattershot die hiervoor gespeeld is niet meetelt). Brain Freeze ligt dan dus gewoon 3x op de stack, dus net alsof er 2 gewone willekeurige spells voor zijn gespeeld. Het maakt dus niet uit of de spells ervoor storm spells waren of niet. - Kaarten die op een alternatieve manier in het spel komen (bijvoorbeeld een creature door middel van een Sneak Attack) en dus niet gespeeld worden, tellen ook NIET mee voor de storm-count, omdat er ook in dit geval geen sprake is van het spelen van het spel. - Als er een Counterspell of een andere kaart gespeeld wordt waarmee een spell wordt getarget, dan zal deze maar een van de kopieën van de stack halen. Bijvoorbeeld: Als er een Giant Growth en een Seething Song wordt gespeeld in een beurt en er wordt daarna een Dragonstorm gespeeld, dan worden er 2 kopieën gemaakt (er zijn 2 spells voor de dragonstorm gespeeld) en ligt de Dragonstorm-ability van het draak-zoeken dus 3x op de stack. Als er nu een counterspell gespeeld wordt die een van deze dragonstorms target, dan blijft er nog 2x de Dragonstorm-ability op de stack liggen en mogen er dus nog 2 draken gezocht worden. - Een spell hoeft niet doorgekomen (resolved / niet gecounterd) te zijn om te tellen voor de Storm-count. Als er dus een Giant Growth gespeeld wordt, en die wordt door een Counterspell gecountered, dan zijn er 2 spells gespeeld, en zullen er dus 2 kopieen gemaakt worden van een stormspell dat nu gespeeld zou kunnen worden. - Storm is een triggered ability, en kan dus worden gecountered door kaarten als Stifle. Er komen dan geen kopieën op de stack, alleen de oorspronkelijke spell blijft nog wel gewoon op de stack. |
Voorbeelden |
- Je speelt Scattershot zonder dat er iets anders gespeeld is deze beurt, dan komt er 1 scattershot op de stack en mag je dus 1x 1 damage naar een creature doen. - Je speelt Scattershot, nadat er een Giant Growth gespeeld is. Er komt 1 kopie van de Scattershot op de stack, waardoor er dus 2x een Scattershot op de stack ligt en er dus 2x 1 damage gedaan moet worden naar een creature. Dit mag naar dezelfde creature zijn, of naar verschillende creatures. - Je speelt 2 Raging Goblin en je zie dat de ander alleen een Llanowar Elves. De besluit een Scattershot te spelen, zodat je met de Raging Goblins kan aanvallen zonder het risico te lopen dat er een doodgeblocked wordt. Omdat er 2 spells gespeeld zijn komen er dus 2 kopieën van Scattershot op de stack en liggen er dus 3 Scattershots op de stack waaraan je een target moet geven. Je besluit met al deze scattershots de Llanowar Elves te targetten, maar je tegenstander wil zijn Llanowar Elves redden en speelt een Giant Growth. Hoewel het effect van de Giant Growth eerder merkbaar is dan het effect van de Scattershots (zie: de stack), zal er geen extra kopie meer worden gemaakt van de Scattershot voor de Giant Growth, omdat de Giant Growth pas na de Scattershot gespeeld werd. |
Deck mogelijkheden |
Mensen die geïnteresseerd zijn in decks die werken op de storm-ability moeten eens te zoeken bij decks naar decks met de kaarten Dragonstorm of Tendrils of Agony erin. Daar zul je een paar verschillende manieren tegen komen om de storm-ability op een goede manier te benutten. Natuurlijk zijn er nog vele andere variaties mogelijk, maar hieronder een globaal beeld geven van twee manieren waarop je Storm kunt gebruiken. Deze manieren hebben op toernooien goede resultaten geboekt. Het Dragonstorm-deck is vooral georiënteerd op het spelen van veel mana-producerende spells als Rite of Flame, Seething Song, Lotus Petal e.d. Nadat er veel spells zijn gespeeld om aan genoeg mana te komen voor een Dragonstorm, wordt de Dragonstorm gespeeld. Omdat er zoveel mana-producerende spells zijn gespeeld wordt er al snel een hoge storm-count bereikt en kunnen er in de eerste beurten al grote draken in het spel komen. Het Tendrils of Agony deck kan op vele manieren worden gespeeld, maar wordt vaak gecombineerd met veel goedkopere spells. Wat ook een mogelijkheid is voor het spelen van deze kaart is het gebruiken van een combo waarmee je eeuwig spells kan spelen. Een simpel voorbeeld hiervan is Aluren met Cavern Harpy. Je mag de Cavern Harpy gratis spelen door de Aluren, waarna je hem weer mag returnen door zijn eigen ability (vergelijkbare creatures met hetzelfde effect zijn bijvoorbeeld Man-o’-War en Shrieking Drake). Dit proces kan je zo vaak herhalen als je wil en hiermee kan je dus een enorm grote hoeveelheid spells spelen. Dit soort combo's zijn natuurlijk ook zeer effectief met andere storm-spells. |
Gravestorm |
In Future Sight () zit één kaart die Gravestorm heeft. Gravestorm werkt exact hetzelfde als Storm, behalve dat je een kopie krijgt voor elke permanent die naar een graveyard is gegaan deze beurt in plaats van het aantal spells dat is gespeeld. Dit is de enige kaart met Gravestorm: Gravestorm telt permanents, en die bestaan alleen in het spel. Dus kaarten die vanuit je hand of library naar je graveyard gaan tellen niet mee. Tokens zijn permanents en tellen wel mee. Vragen over de regels kun je in het Regelvragen Forum kwijt. Terug naar het overzicht |
Een paar voorbeelden van kaarten met Storm. |