Tips

Meest gebruikte links
Actieve topics
Laatste kaartcommentaar

Spoilers
Innistrad Crimson Vow
Crimson Vow Commander
Innistrad Midnight Hunt
Midnight Hunt Commander
Adventures in the Forgotten Realms (AFR)
Commander Forgotten Realms (AFC)
Modern Horizons 2 (MH2)
Modern Horizons 1 Timeshifts (H1R)
Strixhaven (STX)
Strixhaven Mystical Archive (STA)
Commander 2021 (C21)

Alle spoilers zijn te maken in de catalogus en staan met linkjes op de winkel homepage.

Verkoop of ruil je overtollige kaarten aan Nedermagic via onze dynamische inkooplijst of vraag per email een bod op je gehele collectie.

[COLUMN] Modern Madness: Volatile Rig - Deel 2

Scroll: [boven|reacties|beneden]
18-12-2012 19:24:00



Welkom bij deel 2 van Modern Madness! Het deck rondom Volatile Rig heeft zijn eerste vorm gekregen en in dit deel wil ik eens gaan bekijken of mijn eerste opzet een beetje werkt. Ik zal eerst de huidige decklijst hieronder neerzetten en bespreken waarom ik het deck zo in elkaar heb gezet. Als je deel 1 nog eens wilt lezen dan kan je hier nog even klikken. Veel plezier met lezen!

Versie 1.0Naast de lijst hieronder heb ik nog een paar overige kaartjes die ik er nog niet in heb verwerkt of nog niet zeker weet of ik deze erbij wil. Die zal ik erbij halen als ze nodig zijn. Maar de eerste versie waar ik aan dacht is als volgt:

1x Curse of Bloodletting
2x Bonesplitter
2x Wall of Frost
2x Basilisk Collar
1x Phyrexian Metamorph
1x Fabricate
2x Inaction Injunction
1x Fiery Gambit
1x Trading Post
2x Whipflare
2x Snapcaster Mage
3x Krark’s Thumb
2x Stitch in Time
2x Myr Retriever
4x Lash Out
2x Izzet Charm
4x Volatile Rig
4x Guardian Idol
4x Mountain
4x Island
2x Cascade Bluffs
3x Steam Vents
2x Sulfur Falls
2x Dread Statuary
3x Buried Ruin
1x Phyrexia’s Core
1x Desolate Lighthouse

Mijn eerste impressie van het deck is dat er uiteindelijk toch veel spells in zitten en weinig creatures. Niet heel gek gezien de Rig anders alles opblaast. Het deck heeft 22 land en 38 spells. Ik zal de kaarten een voor een bespreken. Laat vooral tips achter voor mij bij de reacties, ik weet zeker dat ik bepaalde beslissingen anders had moeten nemen. Laat het me weten!

De kaarten 1x Curse of Bloodletting: De Curse is insane als hij eenmaal ligt. Voor 5 mana maakt het mijn Rig aanzienlijk enger en kan de damage hoog oplopen. Het leuke aan deze kaart is dat het (gelukkig) niet voor mij geld. Furnace Of Rath was dan ook geen goede optie en daarbij had ik ook moeite met de driedubbele in de mana cost van de kaart. Ik speel hem momenteel 1x om hem uit te proberen. Het geeft namelijk geen direct effect en werkt pas het beste als ik de beurt ervoor bijvoorbeeld een Rig heb gespeeld.
2x Bonesplitter: Ik zocht een goedkope kaart die mijn Rig een beetje enger maakt. Ik wilde geen dure Swords en dergelijke aanschaffen (hoewel die best goed werken met de trample van de Rig) dus kwam ik eerst uit op deze knakker. Ligt lekker snel, weinig equip-kosten en een lekkere boost. Deze kaart kan nog vervangen worden, maar voorlopig zitten ze goed. Ik had er niet meer dan twee en ik ben deze ook niet van plan meer te spelen. Zoveel creatures speel ik nou ook weer niet.
2x Wall of Frost: Deze kaart kwam ik tegen in mijn eigen kaarten en vond het eigenlijk wel een goede kaart om te gebruiken. Het houdt namelijk beesten tegen, lokt removal en gaat niet dood aan mijn Rig. Hover Barrier was iets te saai voor het deck, ondanks de flying, en heb ik daardoor ook niet gebruikt. Dit houdt aardig wat dingen tegen en niet kunnen untappen betekend minder blockers!
2x Basilisk Collar: Zoals in het eerste deel werd voorgesteld, is lifelink (en deathtouch) erg goed met veel damage. En laat de Rig nou erg explosief aangelegd zijn. Ligt snel en geeft overduidelijk voordeel eenmaal geëquipped op de Rig.
1x Phyrexian Metamorph: In mijn map zat nog een Metamorph. Deze is zo handig op verschillende gebieden dat hij erin moest. Een extra Rig, een Legendary killen of een Sword kopiëren… Het kan allemaal.
1x Fabricate: Deze kaart had ik (helaas) maar één keer en ben ik ook vergeten te bestellen. Eigenlijk wil ik hier nog een exemplaar van. Die moet ik dan maar proberen aan te ruilen.
2x Inaction Injunction: Deze kaart is best oké. Een "cantrip" samen met het eenmalig weghalen van blockers en/of aanvallers. Een handige kaart om in het begin eens goed de controle te houden of om juist later snode plannen uit te voeren.
1x Fiery Gambit: Flip it! Deze kaart is vet, obscuur en apart. Als het lukt is het geweldig, maar zelf bij het tweede effect kan je maximale schade aanrichten. Denk je eens in: deze samen met de Curse of Bloodletting!
1x Trading Post: Multifunctioneel, haalt Rigs terug, pakt kaarten, verzorgd chumpblockers en is een Artifact. Ik moet hier ook nog eentje extra van hebben denk ik.
2x Whipflare: Dit is één van de eerste kaarten waar ik aan dacht en zal zich zeker bewijzen. Voorlopig speel ik hem twee keer, maar ik wil deze ook nog zeker in mijn toekomstige Sideboard spelen.
2x Snapcaster Mage: Met deze kaart speel ik elke spell eigenlijk nog twee keer. Snapcaster is gewoon erg handig en zorgt voor extra voordeel. Flash maakt de kaart af en ook ik kan hier goed gebruik van maken. Toch denk ik dat deze kaart vaker als chumpblocker gaat fungeren, maar samen met burn spells is het toch wel een erg goede killer. Lash Out (zie hieronder) en andere wil ik het liefst zo vaak mogelijk spelen.
3x Krark’s Thumb: Deze kaart heeft geen uitleg nodig .
2x Stitch in Time: Ik probeer deze kaart twee keer te spelen. Samen met de Thumb is het toch wel een killer en heb ik een zeer hoge kans om een extra beurt te nemen. Het lijkt wel een Rocket-Powered Turbo Slug!
2x Myr Retriever: Ontplofte Rigs of misschien wel Trading Post kan ik weer terughalen met deze sterke Myr. Hij gaat wel dood aan de Rig zelf, dus ik moet er een beetje mee oppassen. Retrievers kunnen wel andere Retrievers weer terughalen, dus misschien dat ik er nog wel eentje wil spelen.
4x Lash Out: 3 schade op je beest, een slechte draw weghalen en daarmee misschien 3 schade schieten voor maar ? Dat klinkt erg goed en maakt het ook een beruchte kandidaat voor de rode Curse.
2x Izzet Charm: All-rounder en handig voor early- en lategame. Door de twee mana twijfel ik wel moet ik toegeven. Misschien dat ik deze wissel voor Serum Visions die ik dan lekker beurt 1 kan casten. Dit wordt testen geblazen.
4x Volatile Rig: ALL HAIL THE RIG!
4x Guardian Idol: Mijn idee over deze kaart, zoals ik verteld had in het eerste deel, geld nog steeds. Ik kan er altijd nog ééntje uithalen als ik plek tekort kom, of ik een beter alternatief vind.
1x Phyrexia’s Core: Indien mijn Artifacts worden geëxiled of er gebeurt iets mee wat ik niet wil, kan ik altijd overgaan op het sacrificen ervan. Zo kan ik er weer aan komen met Trading Post of Buried Ruin. Het is niet het beste landje, maar wellicht komt het nog eens van pas.
1x Desolate Lighthouse: Lategame handig om troep om te wisselen voor nieuwe kaartjes.
2x Cascade Bluffs: We spelen Modern en je manabase is belangrijk. Deze twee had ik nog in andere decks, maar gebruik deze nu even voor dit deck. Filter land is sterk en hoe meer fix hoe beter. Ik moet wel oppassen met al de andere landjes die produceren. Die kan ik namelijk niet door het filterlandje heen halen om zo , of te maken.
3x Steam Vents: Mana fix.
2x Sulfur Falls: Mana fix.
2x Dread Statuary: Dit mandlandje vond ik net zo handig als bijvoorbeeld de Guardian Idol hierboven. Een 4/2 hakt erin en gaat niet stuk (mits juiste timing) aan de Rig. Mutavault kon ook, maar deze is ten eerste erg duur en doe ik niks met Tribal.
3x Buried Ruin: Als het misgaat, kan ik hiermee een Rig terughalen. Misschien dat ik er ééntje uithaal, gezien het me wel dit landje kost EN de kaart alleen colorless produceert. Ik hoop dat ik misschien in de toekomst een Academy Ruins kan aanruilen. Die is ook erg goed in dit deck.

Extra (dure) opties/twijfels:
4x Scalding Tarn?
2x Academy Ruins?
3x Etherium Sculptor?
4x Pillar of Flame ?
4x Serum Visions?
4x Vapor Snag?
2x Sword of War and Peace?


Gevaar! Werk in uitvoerig!

GoudvisHet word tijd om eens een test potje te doen zonder tegenstander. Ik schud mijn kaarten en zal de progressie van het deck opschrijven. Misschien dat er nu al dingen opvallen waar ik meteen werk van kan maken.

Goldfish Game 1: Mijn openingshand bestaat uit 6 spells en 1 landje, Desolate Lighthouse. Oei… Omdat we aan het goldfishen zijn, ga ik ervoor. Ik begin wel (yay ) en leg de Lighthouse in. De andere kaarten in mijn hand zijn: Stitch in Time, Myr Retriever, Volatile Rig, Phyrexian Metamorph, Curse of Bloodletting en Lash Out.
Ik geef de beurt door en ik mag weer. Ik draw een Island! Daarna speel ik Myr Retriever. Ik pak mijn derde kaart en het is Fabricate, (eventueel 1 damage op de vijand). Ik loop dus nu al een beetje vast. Beurt 4 levert een Mountain op, dus die leg ik maar snel in samen met Stitch in Time (vijand op 18). Ik heb geen euro bij de hand dus gooi ik een dobbelsteen; even is leven (oftewel de extra beurt), oneven is helaas niks. Ik gooi 20 dus ik mag nog een extra beurt nemen. Untap, draw een landje (Phyrexia’s Core) en speel Volatile Rig (tegenstander op 17 door de Myr).
Ik pak een tweede Volatile Rig op beurt 5 en speel een symbolische Lash Out op een blocker. Ik reveal een Guardian Idol en win de clash niet (vind ik ). Ik val aan met mijn beide beesten. Nu zou ik in principe rond de 5 tot 7 damage kunnen doen. Mijn Rig en Myr komen door en brengen mijn vijand naar 12.
Beurt 6. Ik speel de gedrawde Idol en val aan. Het mooie is, dat als nu mijn Rig door een of andere Defender wordt geblocked, ik hem nu kan saccen aan Phyrexia's Core en alsnog veel damage kan doen aan zowel de speler als de blocker. Zelfs Wall of Denial legt dan het loodje want 4 combat damage + 4 damage van zijn ability = 8 schade. Ik ga eens flippen (rollen) om te kijken of dat gewerkt zou hebben; en ik gooi 14! Dat zou betekenen dat het door zou gaan (even is leven). De Myr is helaas ook dood, maar dat geeft even niet. Mijn opponent staat op 8 en ik op 17. Ik doe nog één laatste beurt, want eigenlijk geeft dit natuurlijk geen accurate weergave van de werking van het deck.
Ik draw een Lash Out en zou die kunnen spelen samen met Fabricate. Als ik eerst de Fabricate speel, dan kan ik daarna met Lash out nog mijn bovenste kaart manipuleren. Zie je, ik heb helemaal geen Jace, the Mind Sculptor nodig. Ik zoek een Krark’s Thumb en kan deze ook spelen, maar ik speel leiver die Lash Out om mijn opponent misschien naar 5 te kunnen brengen. Ik reveal een Fiery Gambit en win daarmee de Clash. Ik laat de Gambit lekker liggen, omdat ik de Thumb net heb opgezocht… Zo is het wel even genoeg.

- Reflectie: Dat was een Game waar ik meteen iets over heb op te merken. Ik stop er een extra landje bij in plaats van een Guardian Idol. Verder ging het wel oke, niet bizar snel maar ik denk dat je er uiteindelijk wel een spannende pot van kan maken.
+1 Island
-1 Guardian Idol

Goldfish Game 2: Ik schud opnieuw en dit keer beginnen we niet. Ik pak mijn hand met daarin 2x Buried Ruin, Fiery Gambit, Trading Post, 2x Volatile Rig en Sulfur Falls. Laten we maar een Mulligan nemen. Mijn nieuwe hand bestaat uit Cascade Bluffs, Buried Ruin, Lash Out, Myr Retriever, Curse of Bloodletting en Steam Vents. Ik houd deze hand en draw in beurt 1 een Volatile Rig. Ik speel de Vents getapt.
De draw is een Wall of Frost en speel het filterlandje. Gevolgd door een Lash Out. Ik reveal een Buried Ruin en leg deze lekker onderop. Ik win de Clash ook niet. (Note to self: Instant speed! Probeer alles op instant speed!) De beurt gaat door en ik draw nu een Mountain. Ik leg de Ruin in mijn hand op het veld en speel de Wall. Nu zit ik op schema en mis ik geen landdrop. Volgende beurt kan ik losgaan met mijn Rig!
Ik pak nog in beurt 4 nog een Mountain en speel de Rig. Dit is mooi, volgende beurt kan ik de Mountain in mijn hand inleggen en de Curse of Bloodletting spelen. Dat resulteert in een lastig parket voor mijn tegenstander. Ik geef de beurt door en ik ben weer. Heerlijk dat goldfishen! Ik pak een Dread Statuary en leg deze ook maar meteen in. Ik voer het plan uit en val aan terwijl de Curse vastzit op mijn archenemy. Ik stop mijn goldfishen hier ook, ik heb nu in ieder geval een beetje een idee hoe het kan werken.

- Reflectie: Dit keer had ik geen last van mana problemen. Wel heb ik gemerkt dat die Curse erg hard is als je de Rig daarmee opvolgt op beurt 5. Misschien dat ik sowieso wel nog één extra Curse in het deck verwerk. Alleen weet ik nog niet wat ik eruit moet halen. Dat komt vanzelf wel als ik aan het spelen ben met een echte tegenstander.
+1 Curse of Bloodletting
-1 Weet ik nog niet!

Overige aanpassingen die ik moet onthouden:
+1 Trading Post?
+1 Fabricate?
+4 Serum Visions?
-2 Izzet Charm?
-2 Bonesplitter?
-2 Snapcaster Mage of Inaction Injunction?

Op naar versie 2.0! In deze column hebben we even gekeken naar hoe en waarom ik het eerste deck zo in elkaar heb gezet. Vanaf nu ga ik eerst met mijn Magic buddies spelen en aanpassingen maken aan het deck. Ik merk aan de lijst dat er veel kaarten maar één of twee keer in zitten. Hopelijk vonden jullie het interessant en leuk om te lezen. Zoals eerder vermeld, hoor ik graag reacties. Deel 3 zal denk ik ietsjes langer duren, aangezien iedereen dingen doet in de vakantie en niet iedereen Magic kan spelen. Dit is in ieder geval de laatste column die ik schrijf voordat de kerst begint, dus laat ik iedereen bij voorbaat al een prettige kerst wensen!

Merry Magicmas!

Peanut

 Reactie plaatsen

Reacties (22)

Scroll: [boven|reacties|beneden]
18-12-2012 19:38:00

Hoe competetief wil je trouwens dat je deck is? Is het als casual awesome bedoelt, met het Modern formaat als restrictie (Restriction breeds creativity!), of wil je stiekem de eerstvolgende Modern GP ermee winnen?

Cool idee overigens! Ik denk dat Serum Visions en Sleight of Hand een goede toevoeging voor je deck zijn, want graven naar delen is winst! Plus, Sleight of Hand past wel cool in het thema van je deck, met gokken enzo.

Ik denk dat Sword of War and Peace en zijn broertjes uiteindelijk een stuk fijner zijn dan Bonesplitter, aangezien de evasion en bescherming (gekoppeld met de triggers) uiteindelijk erg fijn zijn. Je moet jezelf alleen wel afvragen hoe belangrijk het doodgaan van je Rig is voor je deck. Straks kan je Rig niet dood door een van je zwaarden XD.

Overigens, is Magma Jet niet beter dan Lash Out? Vervult een soortgelijke rol (Removal/schade) maar laat je wel dieper graven/fixt je draws beter.


18-12-2012 19:39:00

Laat ik het eerst eens proberen op een FNM dat Modern speelt. GP's zijn voor volgend jaar, haha

18-12-2012 19:45:00

HA! Sneaky edit gedaan, jonge

18-12-2012 19:49:00

Je hebt een goed punt. Echter is de dubbele 3 damage (en soms dus 6 op de speler) wel erg aantrekkelijk.

18-12-2012 20:04:00

Ik denk dat structurele removal die dieper graaft en altijd doet wat je wilt beter is dan de situationele 3+3. Maar, het is wat je wilt ^^.

Danny (38) Offline Profiel Stuur persoonlijk bericht
18-12-2012 20:24:00

Begint goede vorm aan te nemen
Benieuwd hoe het gaat met serieuze potjes

Edit: Even naam opzoeken hierboven. Zelf zal ik wss wel gaan voor Magma Jet. 2 schade is voor wel genoeg en je kan weer even je stapel inkijken. Lijkt mij beter dan het gokken, maar anderzijds is dat weer het thema van het deck. Misschien beide spelen?

18-12-2012 21:38:00

Hm, ja ik zal ze overwegen Bedankt!

18-12-2012 22:21:00

ten eerste: super cool om een modern deck om de rig heen te maken. Hij is zo gaaf, en ook wel leuk geschreven. daarnaast vindt ikm het alleen wel jammer dat je kaartkeuzes vooral lijken af te hangen van wat je toevallig in je mapje hebt. als je tegen 'echte' modern decks wilt spelen zul je toch iets betere disruption moeten spelen, en natuurlijk een sideboard. De curse is denk ik wel heel erg matig, voor 5 mana maakt het geen enkele vorm van cardadvantage en ook geen groot probleem dat je tegenstanders meteen moeten weghalen. Tuurlijk, 8 damage is meer dan 4, maar dan kan je waarschijnlijk beter 2x4 damage doen dan 1x8. Bonesplitter is slecht, basalisk collar is wel nice gevonden.

18-12-2012 22:32:00

Daar ben ik het mee eens! Ik ga lang testen en zeker disruption spelen, maar zoals beschreven is dit mijn eerste ingeving. Of het juist is, zal ik vanzelf merken

19-12-2012 07:15:00

All hail the rig

19-12-2012 10:14:00

Ik denk dat het deck momenteel veel te schattig is voor de FNM. Kijk maar naar wat voor decks mensen naar T2 meebrengen in Zoetermeer, zelfs de decks zonder prijskaartje van 500 euro zijn vaak vrij competitief.

Een deck bouwen met Volatile Rig is super gaaf als idee maar je moet je wel wapenen tegen andere sterke decks die je tegen zal komen. Persoonlijk zou ik gaan voor een control deck in de kleuren + en/of . Als basis voor het deck zou ik gebruik maken van:

- Volatile Rig
- Guardian Idol
- Trading Post

de synergy van die kaarten is namelijk gewoon gaaf. Afhankelijk van in welke kleuren je gaat zitten, kan je dan gebruik maken van sterke control kaarten als (sommige heb je er zelf ook al in staan):

- Mana Leak
- Izzet Charm
- Magma Jet
- Whipflare
- Spell Pierce
- Duress
- Tezzeret, Agent of Bolas + Dimir Signet
- Doom Blade / Go for the Throat / Ultimate Price
- Grand Architect (+ Pili-Pala? en X cost spell)
- Phyrexian Metamorph
- Drift of Phantasms / Muddle the Mixture (mocht je iets combo-igs doen)

Zelf zou ik gaan voor Tezzeret, Agent of Bolas zodat je een sterke alternative win condition hebt die zeer goede synergy met de rest van het gezelschap heeft (zijn -1 maak het een 5/5 van iets wat niet sterft aan de Rig, zijn +1 helpt je bijv. de Rig of Trading Post te vinden en zijn ultimate - in het geval dat het niet lethal is - zorgt ervoor dat je verloren levens door je Rig terugkrijgt).

19-12-2012 10:26:00

een artifact landje spelen wat je dan kan vinden met je Fabricate als het moet, of met je Trading Post mee kan hanessen, is dat niks?
Ik weet dat ze nagenoeg allemaal gebanned zijn in modern, maar Darksteel Citadel mag dan weer wel, geloof ik

19-12-2012 13:24:00

Thanks Beeblz, maar ik hou het wel bij UR. Er moet nog veel aan gedaan worden en ik heb ook nog niet alle kaarten. Ik probeer het vanzelf sterker en beter te maken, maar je suggesties zijn zeer welkom!

Arjen, ja Darksteel citadel zou kunnen, alleen, dan heb ik wel weer colorless. Misschien moet ik er toch maar wel 1tje spelen, want het is wel handig ja. Aan de andere kant is het wel zonde van de fabricate. Echter heeft het spelen van Trinket Mage ook niet echt veel nut.

20-12-2012 11:01:00

Electrolyze ipv Lash out? Lijkt me veelzijdiger, je kan bijvoorbeeld 1 damage op de rig doen om zijn ability te activaten, en 1 op iets anders. De card draw is ook handig.

20-12-2012 12:19:00

Heb ik over nagedacht, echter is de 3 mana wat mij afschrikt.

20-12-2012 16:37:00

Hoe wint je deck als je tegenstander een Path to Exile speelt?

20-12-2012 16:52:00

Door counters te spelen ala Izzet Charm of de versie, Spell Pierce. Je kan ook je rig saccen. Daar moet ik nog zeker aan sleutelen, maar goed dat je het ziet Erwin!

20-12-2012 22:48:00

Ik vraag me af of mensen mijn kleine grapje hebben ontdekt bij het onderschrift bij mijn foto, xD

20-12-2012 22:51:00

Ja, moet zeggen dat ik net opnieuw heb gekeken naar de column maar hij is nu een stuk opvallender met het dikgedrukte .

Leuke Columns

20-12-2012 23:01:00

Het was wel al dikgedrukt hoor

24-12-2012 11:21:00

Ik heb toch besloten om 4x die Serum Visions te spelen. ipv Izzet charm en dergelijke.

29-12-2012 14:39:00

Ik ben bezig met Deel 3!

Scroll: [boven|reacties|beneden]