Beste Nedermagiccers.
De Grand Prix Amsterdam is in zicht en eigenlijk zou ik nu legacy moeten testen, maar ik probeer toch nog even wat tijd voor jullie vrij te maken
Hier is dan rood!
Ik gebruik daarbij de volgende beoordeling: (Bedankt Channelfireball!)
Commander |
|
5.0: Commander all-star. Speel je in élk deck. Mana Crypt, Sol Ring. 4.0: Commander staple. Time Stretch, Primeval Titan, Solemn Simulacrum 3.5: Goede Commander kaart, maar geen staple. Rofellos, Llanowar Emissary, Mimic Vat, Wrath of God 3.0: Commander staple in het juiste deck. Overwhelming Stampede, Phyrexian Reclamation 2.5: Goede kaart in bepaalde decks. Font of Mythos, Violent Ultimatum 2.0: Matige kaart. Ziet soms play of is een goede haat-kaart. Relic of Progenitus, Celestial Purge(Veel kaarten vallen in deze categorie) 1.0: Deze kaart is slecht en ziet zelden play. One with Nothing, Squire
|
Limited |
|
5.0 Deze kaart speel je altijd. 4.5 Deze kaart speel je bijna altijd, ondanks wat je ernaast nog meer hebt. 4.0 Als dit de enige kaart in deze kleur is probeer je hem alsnog te spelen. 3.5 Ik wil graag de kleur van deze kaart gaan spelen. 3.0 Als ik de kleur van deze kaart speel zal ik de kaart in 100% van de gevallen spelen. 2.5 Meerdere kaarten in de kleur van deze kaart zullen me naar deze kleur toe trekken. 2.0 Als ik deze kleur speel, speel ik deze kaart meestal(70%) 1.5 Deze kaart haalt mijn deck 50% van de keren. 1.0 Ik ben niet blij als ik deze kaart moet spelen. 0.5 Er zijn situaties waarin ik deze kaart inboard, maar ik begin er nooit mee. 0.0 Ik stop deze kaart nooit in mijn deck.
|
|
Commander: 2.5 Met het aantal Sol Rings en Sword of Fire and Ice in het formaat is artifact removal van het grootste belang! En Ancient Grudge sloopt er zelfs 2 voor je. Ik geef persoonlijk de voorkeur aan Shattermannen(Manic Vandal, Tuktuk Scrapper, enz), omdat beesten vaak makkelijker te misbruiken zijn, maar dit is een goed alternatief. Limited: 1.0 Er zitten niet genoeg artifacts in de set om deze kaart maindeck te spelen. Het is echter wel een van de betere sideboard kaarten. Zeker als je tegenstander veel equipment heeft is een 2 voor 1 nog nooit zo makkelijk geweest! Commander: 1.0 2 drops in Commander moeten wel iets heel speciaals doen willen ze play zien. Deze kaart ruilt echter wel met een Squire! Limited: 2.5 Hij kan niet geblokt worden door creatures met 1 toughness, en hij ruilt met creatures met 3 toughness. Hij zorgt er trouwens ook voor dat je tegenstander niet echt meer kan aanvallen met 1-toughness creatures, en dat zijn er toch best wat! Nadeel van deze kaart is natuurlijk Geistflame, zoals zoveel kaarten dat nadeel hebben. Commander: 2.0 In mijn ogen een zeer teleurstellende nieuwe mythic draak. Misschien zijn er wat drakenliefhebbers daarbuiten die hem een kansje willen geven, maar ik raad het af. 7 mana is veel, en hij heeft niet eens haste. Karrthus, Tyrant of Jund vindt het niet erg als je tegenstander deze kaart speelt. Limited: 4.0 Yarrr, dragons be there. Wat de ability verder doet maakt ook niet veel uit, er had net zo goed kunnen staan: "Whenever this creature deals combat damage to a player, if this is limited, you win the game." Net als Flameblast Dragon, Ancient Hellkite, Steel Hellkite, en Furyborn Hellkite. Mis ik er een? Commander: 3.0 Een solide Wrath of God voor Rode decks. 13 damage krijgt het meeste wel klein(niet alles), en hij wordt vaak beter naar mate je hem meer nodig hebt Limited: 4.0 De kaart zal nooit 9 mana kosten, en vanaf 6 mana is het effect meer dan prima. Boardsweepers zijn boardsweepers, en er is geen enkel beest in de set dat 13 schade overleeft. (op indestructible mannen na dan.. ) Commander: 1.0 Het probleem van dit soort aggressieve kaarten in commander is gewoon het feit dat iedereen op 40 levens begint. Die 5 damage die een speler hiervan kan nemen boeit gewoon niet, en omdat hij moet blijven aanvallen gaat hij meestal uit zichzelf wel stuk. Ik wil geen beesten die uit zichzelf stuk gaan zonder value achter te laten. Limited: 1.5 Soms komt het voor dat je turn 2 op de play de Neonate maakt, je 2 removal spells hebt, en dat hij all-the-way gaat. Maar dit is living the dream. Meestal komt het voor dat je op turn 2 op de draw een Neonate maakt, je tegenstander vervolgens een Armored Skaab speelt, en jij een kaart minder hebt. Je hebt echt veel removal nodig om deze kaart speelbaar te maken. Anders is zijn drawback gewoon een te grote downside. Zelfs als hij een keert door kan komen ruilt hij vervolgens nog steeds met iedere random beer. Ohja... Geistflame is awsome! Commander: 1.0 Lightning Bolt is niet goed in Commander. Lightning Bolt die 2 mana duurder is en heel soms wat meer schade doet is dan ook niet zo goed. Limited: 4.0 Een van de weinige antwoorden op bitchqueen Olivia Voldaren. Bovendien ook makkelijk te splashen. Brimstone Volley is een van de beste removal spells in de set voor limited. Commander: 2.5 Ik krijg al visioenen van Storm COmmander decks, met Yawgmoth’s Will en Past in Flames. Dit zou een soort winconditie kunnen zijn in zo'n deck. Limited: 1.5 Hier is vast wel een deck mee te draften in , maar het is wel lastig om dat deck bij elkaar te draften. Hij doet me erg denken aan Furnace Celebration. Dit soort gimmick kaarten maken limited leuk! Commander: 3.5 Deze kaart is veel te makkelijk te breken. Ik denk als eerst aan Time Warp, of Primal Command. Limited: 4.0 In limited zijn je instants en sorcery's vaak removal spells, en elke beurt een removal spell terug krijgen is natuurlijk de nuts. Grasp of Phantoms en het spel is zo goed als voorbij, maar dingen als Brimstone Volley of Into the Maw of Hell zijn natuurlijk ook prima Hell, zelfs een Geistflame maakt deze kaart al goed! Aanvallen met een 12/4 is namelijk ook niet verkeerd. Commander: 1.0 Goblin Shortcutter is een slechte kaart. Goblin Roughrider is een slechte kaart. Min keer min is min toch? Limited: 2.5 In het juiste deck is dit bijna een removal spell. Je tegenstanders enige Makeshift Mauler een beurt onschadelijk maken, en binnenkomen met al je 2 drops kan net zorgen voor die paar schadepunkten die je nodig hebt om te winnen. Commander: 1.0 Vraag 1: Ben jij een enchantment? Zo ja, Vraag 2: Doe jij iets aan het board zodra je in het spel komt? Zo nee, speel de kaart niet. Limited: 1.5 Het Vampire Interloper deck wil hier wel een van hebben. Het probleem is alleen gewoon dat je soms niet door kan komen met je beesten, en dan helpt deze kaart totaal niet mee. Commander: 1.0 Een vervelende kaart op zn best, meer niet. Zie de vorige curse. Limited: 1.5 Deze vloek wil je meestal gewoon in je sideboard laten, maar kan heel krachtig zijn als je hem inboard tegen bepaalde, langzame decks. Je tegenstander dwingen aan te vallen met zijn Armored Skaab en Fortress Crab is gemeen, maar zeker effectief! Commander: 1.0 Yes, een 2 mana klok van 40! Limited: 1.0 Er zijn weer matches waar je deze kaart in wil boarden. Dat zullen matches zijn tegen hele trage decks. Maar verder wil je deze kaart liever niet spelen, want hij is echt heel erg traag. Commander: 1.0 Je moet blauw spelen voor deze kaart, en blauw heeft dingen als Tidings voor Commander. Ik pak voor 5 mana liever 4 kaarten dan 4 kaarten en 2 random discarden. Zelfs al kan je de cost splitsen. Limited: 1.5 LSV vind de kaart speelbaar, maar dat komt ook alleen maar omdat de woordjes Draw cards erop staan en hij dat gewoon niet kan weerstaan. Maar als we eens goed naar de kaart kijken: Als je hem met flashback en al cast heb je netto welgeteld 1 kaart voordeel. Daar heb je 5 mana voor moeten betalen, en daar is een kans bij dat je je goede kaarten moet discarden en je een hand vol landjes overhoudt. Verder moet je ook nog eens zowel rood als blauw spelen om dat minieme voordeeltje te krijgen. Zonder de random discard was hij natuurlijk awsome geweest. Dan discard je gewoon wat land als je manaflooded bent, of hij helpt je juist naar land te graven. Misschien dat je deze kaart wel wilt spelen in het Mill-jezelf-Skaab-deck. In dat deck vind je het meestal niet erg als je creatures of spells in je graveyard krijgt. Maar Think Twice lijkt me voor die decks zoveel veiliger, en je hoeft er ook geen rood voor te spelen. Commander: 3.0 Elke x-spell is speelbaar in Commander, en dit is 2 x-spells in 1! Het is geen Comet Storm, en in een metagame met counterspells kan ik me ook voorstellen dat je liever Banefire hebt. Maar verder is dit een prima alternatief. Limited: 5.0 Beste kaart in de set. Need I say more? Elk deck kan een mountain spelen om dit ding te splashen, zodat je een antwoord op zo'n beetje alles in je deck hebt zitten. In decks die de flashback kost daadwerkelijk kunnen betalen begint het oneerlijk te worden. Ik heb al een keer mijn tegenstander voor dood gebrand, nadat ik ook een dik beest had gesloopt wat eerder in het spel. Het is eigenlijk altijd wel een 2 voor 1, en de helft van de keren is zijn 2e slachtoffer je tegenstander zelf. Commander: 2.0 Misschien denk je in het begin, 'oh, wat een leuke kaart', maar dan zie je dat hij voor geen enkele vorm van kaartvoordeel whatsoever zorgt, en dan denk je 'meh, matig'. Voor de wat meer budget spelers is het wel een leuke finisher die snel groter wordt, maar hij blijft dood gaan aan iets simpels als een Doom Blade. Limited: 4.0 Falcon-Punch! 1 keer doorkomen en Captain Falcon is vaak dik genoeg om vervolgens elke brawl in de lucht te winnen. 4 Hits van deze man is genoeg om je tegenstander klein te krijgen. Commander: 1.0 Squire met ability's. Dat had best 2 mana mogen kosten Limited: 1.5 Late game is het een prima manier om je mana te besteden, maar het probleem is dat hij niet kan winnen van first strike mannen en met zijn toughness van 2 wordt hij door bijna alles doodgeblokt. Defensief is hij wel oke, al moet je vaak al je mana open houden daarvoor. Dat vinden de weerwolven van je tegenstander helemaal niet erg. Commander: 1.0 Móeten aanvallen kan vervelend zijn, en als je beest een Ploeg vangt heeft je tegenstander erg makkelijk kaartvoordeel verdiend. Limited: 1.5 +2/+2 kan best een beating zijn, zeker op een beest met evasion. Alleen heeft rood daar niet zoveel van. Bovendien is het behoorlijk vervelend als je deze kaart op jouw beest speelt, en er opeens een Typhoid Rats of Skaab Goliath bij je tegenstander komt te liggen. Ook de blauwe bounce kaarten vinden het niet erg als je deze kaart speelt. Zodra je geen removal bij je tegenstander ziet zou ik hem zeker inboarden! Commander: 1.0 Het feit dat hij instant is doet niet op voor de damage minder van Firebolt. Hoewel ik niet ga ontkennen dat zulk soort effecten goed zijn in commander, zou ik ze toch in andere kaarten zoeken, zoals Cunning Sparkmage. Limited: 3.5 Nou daar is hij dan, de machtige Geistflame. Dè kaart die hele archtypes in limited plat kan leggen. Een 2 voor 1 hieruit halen is tegen de meeste decks bijna vanzelfsprekend. Hij krijgt geen 4 omdat er helaas ook decks bestaan die echt schijt hebben aan 1 of 2 damage, en het gewoon geen antwoord is op sommige dingen waar je gewoon een antwoord voor moet hebben. Soms moet je hem voor 5 mana spelen op een 2 toughness beest, en dat is nog steeds prima. Commander: 1.0 Een 5/5 voor 3 mana is gewoon niet boeiend genoeg, en dan ga je er dus vanuit dat hij transformt. Beesten die geen kaartvoordeel opleveren zijn vaak gewoon erg matig(enkele uitzonderingen daar gelaten), en dit is geen uitzondering. Limited: 3.0 Hij blokt bijna alles, en in limited is een 5/5 voor 3 mana wel degelijk boeiend. Typhoid Rats is wel weer een kaart waar deze Weerwolf geen vriendjes mee is(evenals Skaab Goliath), maar gelukkig heb je daar Geistflame voor. Commander: 1.0 Als hij nou schade kon doen op spelers was het misschien een ander verhaal geweest. Limited: 3.0 Een goede removalspell voor limited. Hoe later in het spel, hoe beter hij wordt. Dit is weer een van de weinige kaarten die van belachelijke rarebommen af kan komen, zoals Reaper from the Abyss en Olivia Voldaren met 3 counters erop. Bovendien is deze kaart heel erg goed in het shapen van je graveyard voor je Make a Wish! Commander: 3.0 In het juiste deck is elke beurt voor 4 mana een boel schade schieten behoorlijk nuts. Soms mis je omdat je 3 land revealed, of slechts 3 damage schiet terwijl je een Primeval Titan wilde neerschieten. Maar een Sensei’s Divining Top kan al dat fizzlen al voorkomen! Limited: 3.5 Hoewel hij een beetje traag is, is het wel een bijna eindeloze vorm van direct damage. Zeker lategame schiet je je tegenstander vaak in no-time stuk. Maak je geen zorgen om het millen, dat is meestal alleen maar positief vanwege je flashback kaarten Commander: 1.0 Seething Song accelereert ook met , en daar hoef je geen beesten aan te sacrificen. En speelt iemand Seething Song?(Zou best kunnen hoor, het lijkt me best een goede kaart. Mana acceleratie is behoorlijk goed namelijk) Limited: 0.0 Mensen die deze kaart spelen in limited moeten toch eens nagaan of Magic wel voor hun bestemd is. Commander: 2.5 Hoewel ik niet zo veel van beesten in Commander hou die geen kaartvoordeel opleveren, moet ik deze kaart toch hoger raten dan een 1.0. +3/+0 aan ál je aanvallende beesten is gewoon sick. Speel hem eens met Rise of the Hobgoblins! Limited: 4.0 In limited is deze kaart gewoon niet heel eerlijk. +1/+0 is al vervelend, maar +3/+0 is gewoon ronduit unfair. Al je 1/1'tjes schoppen je tegenstander opeens in 5 beurten dood, en vergeet niet dat dit zelf een 8/5 wordt wanneer hij aanvalt. En dan heeft hij ook nog Trample om door die Typhoid Rats heen te komen.. Commander: 2.5 Hoewel 6 mana removal spells redelijk duur zijn is Into the Maw of Hell zijn mana wel waard. Er zijn maar weinig beesten niet klein te krijgen met 13 damage, en een Volrath’s Stronghold erbij slopen is ook niet iets dat je heel erg vindt. Limited: 3.5 6 mana is gewoon veel voor een removalspell, en het landdestruction gedeelte maakt in deze set ook niet heel veel uit. Hoewel sommige greedy spelers nog wel eens een 3e kleur willen splashen, en die kan je dan heel hard afstraffen! Vandaar dat de kaart niet hoger krijgt dan een 3.5. 13 damage daarentegen is awsome, want het krijgt alles dood. Zelfs Ludevic’s Test Subject is niet veilig voor de Muil van de onderwereld. Commander: 1.0 Als hij nou niet zou sterven aan Geistflame.. Limited: 3.0 Zowel goed op offense als op defense. Elk rode deck wil deze kaart wel spelen. Meestal hoef je de mana niet eens te gebruiken, omdat hij toch niet geblokt wordt. Commander: 2.5 Hij lijkt me wel oke in sommige decks met veel equipments, omdat hij nogal moeilijk te blokken is zodra hij getransformed is. Bovendien is 3/3 doublestrike voor 3 ook niet het allerslechtste dat er is. Limited: 4.0 Zelfs als deze kaart niet geflipped is levert hij behoorlijk goed werk in combat, aangezien er zo ontzettend veel x/2's en x/1's in de set zitten. Maar een 3/3 Doublestrike die amper geblokt kan worden en je tegenstander in 3-4 beurten doodschopt is natuurlijk waar je het voor doet. Commander: 1.0 Voor 5 mana heb je ook kaarten als Kuldotha Phoenix. Zie jij het verschil? Limited: 2.5 Een 4/4 voor 5 mana is speelbaar. Een 4/4 haste voor 5 mana is zelfs stiekempjes wel goed. Commander: 1.0 Speel gewoon een removal spell in plaats van deze kaart, dan kan het opgeruimde beest ook niet meer blokken Limited: 2.0 In het juiste deck is deze kaart behoorlijk goed. Zeker met wat Bloodcrazed Neonates. Kunnen alpha-striken zonder geblokt te worden kan vaak genoeg de game opleveren. Tegen andere aggressieve decks board je de kaart vaak uit, want dan wordt er toch maar weinig geblokt en heb je liever een random dude. Commander: 2.5 Er is een behoorlijk sick Storm-Commander deck die deze kaart maar al te graag speelt. Daarbuiten is hij wel erg duur voor wat hij doet. Yawgmoth’s Will is ook geen all-star in Commander. Limited: 0.5 Hoeveel spells kan je nou casten nadat je al 4-5 mana hebt betaald? Commander: 1.0 Zelfs als hij een Enters the battlefield ability had gehad, voor een mana meer heb je een Inferno Titan.. Limited: 3.0 Hij ruilt vaak voor een beest, en hij schiet een ander beest ook nog eens stuk. Als de nood echt hoog is kan hij zelfs X/6'jes doodblokken! Laat je niet in de maling nemen door het feit dat hij maar 3/3 voor 5 mana is. Commander: 2.0 Dit maakt Wrath of God spelen wel een stuk minder aantrekkelijk, aangezien het je dan vaak 10-20 damage gaat kosten Limited: 3.0 4/2 voor 6 mana stelt niet zoveel voor, maar 2 damage is een boel per creature dat stuk gaat. Het enige dat je moet doen is overleven, en de Rage Thrower domineert het potje waarschijnlijk wel. Commander: 2.0 Een leuke vampire lord in een Tribal deck met Olivia Voldaren als general ofzo. Limited: 2.5-3.0 Met meerdere vampires wordt de kaart uiteraard wel wat beter, maar het feit dat hij zelf ook groeit maakt hem ook zonder andere vampires speelbaar. Commander: 1.0 Geeft je 1 drop kaartvoordeel, maakt hij mana, of is hij net zo dik als Serra Ascendant? Limited: 2.5 Je wilt deze kaart altijd wel spelen in een Rood deck. Soms win je een random game op deze man omdat je beurt 2 voor 3 schopt, en beurt 3 en 4 removal spells hebt. Maar een 3/2 is ook later in het spel redelijk. Commander: 1.0 Nice, rood heeft een nieuwe standaard voor Gray Ogre! Limited: 2.0 Mooi voorbeeld van een fillerkaart. Als je echt een 3 drop nodig hebt, of een extra beest, dan speel je hem. Wist je dat hij Elite Inquisitor ownt? Commander: 2.0 Er zijn genoeg decks die moeite 'kunnen' hebben om van een Pyroclasm te winnen. Sommige Elfjes decks bijvoorbeeld. Limited: 2.5 De kaart valt me elke keer meer en meer tegen. Vaak speel je zelf een heleboel X/2's in rood, en moet je dus je gameplan helemaal ombouwen als je deze kaart op hand hebt. En soms speelt je tegenstander alleen maar flyers, of Travel Preparations. Uiteraard zijn er ook genoeg situaties te bedenken waarin hij awsome is, bijvoorbeeld als je tegen Army of the Damned speelt Commander: 2.0 Random dikzak. Kan leuk zijn, maar meestal doet hij niet zoveel. Limited: 3.0 Als hij klein is heeft je tegenstander niets en ben je aan het winnen! Als hij groot is dan, tja.. is hij groot En is hij waarschijnlijk het dikste beest op tafel! Commander: 1.0 "Hallo Skirsdag Cultist, ik ben Grim Lavamancer." Limited: 3.5 Hij zet al je beesten om in Shock, hij activeert Morbid. Kortom een prima beest voor limited! Commander: 1.0 Na 5x aanvallen heb je toch al een beest dat nog steeds niet beter is dan Serra Ascendant. Dat is wel een beetje sneu eigenlijk Limited: 3.0 Hoewel hij late game vaak erg slecht is, is hij op turn 1 dusdanig goed dat we dat maar even vergeten. Er zitten ook genoeg humans in de set om zijn evasive ability ook daadwerkelijk evasion te noemen Commander: 1.0 Een kaart met het woord 'Rampaging' erin, daarvan verwacht je toch dat hij sterk is? Limited: 2.0 Een 3/2 voor 4 is niet heel spannend, maar als je echt een extra beest nodig hebt dan moet het maar. Commander: 2.5 Beesten tijdelijk jatten kan altijd leuk zijn. Met Kiki-Jiki, Mirror Breaker, of Bazaar Trader bijvoorbeeld. Limited: 2.0 In het juiste deck is het een soort Lava Axe die tijdelijk een blokker weghaalt. Speel je er sac-outlets naast dan wordt hij alleen maar beter! In niet-aggro decks is de kaart vanzelfsprekend niet echt speelbaar. Commander: 1.0 Gewoon niet doen. Limited: 1.0 Pas met een stuk of 7 vampires in je deck zou ik hier ook maar aan denken hem te spelen. Vanaf 10 dan wordt kaart wel redelijk. Commander: 1.0 Heeft iemand ooit Porcelain Legionnaire gespeeld in Commander? Limited: 2.5 2 drop weerwolven zijn zeker wel oke, aangezien er best een kans is dat je tegenstander zijn 2 drop mist. 3/1 first strike is zeker erg goed in combat, maar 1 toughness is wel weinig. We eindigen nog maar even met een referentie naar Geistflame.
|
Top 5 Commander kaarten voor Rood |
|
5. Into the Maw of Hell 4. Past in Flames 3. Blasphemous Act 2. Devil’s Play 1. Charmbreaker Devils
|
Top 5 commons voor limited |
|
5. Kessig Wolf 4. Pitchburn Devils 3. Harvest Pyre 2. Geistflame 1. Brimstone Volley
|
|
Rood brengt weinig echt nieuwe kaarten voor Commander. Alleen Past in Flames zal een kaart zijn waar veel geëxperimenteerd mee zal worden. Rood heeft behoorlijk wat removal voor limited, en beschikt ook weer over een aantal Bomrares. Het thema van rood is met name de weerwolven, wat soms erg goed kan zijn in limited. Het probleem van rood is dat het zo oppervlakkig is als maar kan. Het enige dat rood kan doen is aggro gaan, en iedereen wil de removal spells maar al te graag splashen. Hierna komt Groen!
Reacties
(19)
heh heh moest even lachen om je "Klok van 40!"
Curse of stalked prey verdient veel hoger dan 1,5 voor limited. Als je hem slechts een 1,5 geeft dan speel je hem niet goed. Aannemend dat je beesten toch wel af en toe door komen zou ik sowieso zeggen dat hij 3.0 is. Verder zou ik hem standaard in elk rood limited deck spelen als hij in mijn pool zat want de dreiging die deze kaart geeft is immens. Als je tegenstander niet blocked worden je beesten sterker. Zeker met een aggro deck is dit een must have.
Vind ook dat Balefire Dragon een te lage score krijgt. het is gewoon een coole draak zou hem zeker spelen in commander
De rating van 1.0 op Balefire slaat inderdaad nergens op. En sinds wanneer is 7 mana veel in EDH? Als ik me goed herinner heb je elders gezegd dat EDH juist de plek is voor zulke soort dingen. Beetje scheef. Charmbreaker heeft vervolgens een 3.5 gekregen, terwijl dat echt een random win conditie is, en je nooit zeker bent van succes. Terwijl, mocht je doorkomen met Balefire dat alles op het veld van de tegenstander vaak wel dood is.
GH, Sinds de titans, Wurmcoil Engine en Steel Hellkite bestaan is 7 mana voor een beest behoorlijk veel. Het is gewoon weer een nieuwe random dikke draak, die in mijn ogen gewoon niet boeiend genoeg is en weinig nieuws oplevert voor het formaat van Commander. Dit is mijn mening. Daar hoef je het niet mee eens te zijn. Maar kom dan tenminste met een normaal argument waarom ik er naast zit, in plaats van te roepen dat iets nergens op slaat, en vervolgens verder niets zinnigs te zeggen. Ik speel meerdere rode decks, en in geen van die decks zou ik ook maar overwegen de draak te spelen. Er zijn gewoon zoveel betere opties. Misschien verdient hij dan een 2.5, maar I just didn't feel like grading it higher. En zie je nou echt niet hoe goed de Charmbreaker is? Dat er random op de kaart staat betekend niets. Je speelt toch alleen maar goede spells in je deck, dus alles wat hij terughaalt is al goed. En als dat dan ook nog eens een Time Warp of Time Stretch of Plow Under of Primal Command is, dan heb je instantly gewonnen. Het is echt niet moeilijk om ervoor te zorgen dat de juiste kaarten in je GY komen, desnoods speel/bouw je er wat omheen. Nathan/Lecrutes, Zoals ik al hierboven zei, het is een mening. Gebaseerd op mijn eigen ervaringen met Commander. Voel je vrij om de kaart uit te proberen en mij het tegendeel te bewijzen! Ik ga er nog even over denken en heel misschien pas ik de rating aan. Jasper, Ik heb de kaart nog niet in actie gezien in limited. Misschien heb je gelijk hoor. Maar zoals rood tot mij overkomt is het behoorlijk monotoon, en heeft het amper manieren om kaartvoordeel te krijgen. Een kaart spelen die geen removal of beest is lijkt me dan ook een beetje tricky. Je kan hem niet op beurt 2 of 3 spelen, want een 2- of 3-drop is essentieel voor je aggroplan. Bovendien heeft rood het al zwaar om van Makeshift Maulers en andere skaabs te winnen, en deze enchantment werkt daar ook totaal niet bij. De kaart lijkt me gewoon een beetje overkill, want meestal ben je toch al aan het winnen op het moment dat je daadwerkelijk door kan komen met je mannen. En het grootste probleem is dat de kaart je niet helpt om binnen te komen met je beesten. Ze worden echt pas sterker wanneer je schade doet.
en ik maar denken dat je alleen maar feiten postte
Ah shit, ben ik nu in aanzien bij je gedaald omdat ik niet 100% facts plaats?
@Erwin: Ik heb niet beweerd dat Charmbreaker slecht is, het is enkel unreliable. Je kan duizend maal 100% goede spells spelen, maar dan nog heb je bepaalde spells nodig in bepaalde situaties. Charm geeft je die zekerheid niet. De Devil is niets meer dan een duurdere P. Arena die je spells uit je Yard laat pakken. Niet slecht, maar de random factor maakt hem zeker geen 3.5 Maar goed, mij hoor je er ook niet meer over. Het is meer het rating verschil met de Dragon die mij dwars zit. B. Dragon schiet bijna alles dood als die doorkomt. De vergelijking met Titans gaat gek genoeg niet op in EDH. Je hebt een deck van 99 kaarten, en 1 of 2 daarvan is vaak een Titan, naar mijn weten is er niets mis met een extra win conditie op die 99 kaarten. Die ene mana maakt echt niets uit in EDH, zoals je zelf al zovaak hebt gezegd. Tevens slacht B. Dragon Titans, alsof het niets is. =/ Het is niet alsof je geen manaversnelling in rood speelt, rite? Denk aan Gauntlet, S. Ring, Etc.
Iets hoger voor de dragon mag wel ja, hij is niet WLAARUGHCOMBOSICKHEID goed, maar zeker niet te negeren. Als ik hem had zou ik hem meteen spelen.
GH, misschien helpt het als je je eens in de gedachte van een ander inleeft. Het is duidelijk dat jij en ik een heel ander soort Commander spelers zijn en wij zouden daarom ook nooit tegen elkaar moeten spelen. Jij bent duidelijk meer gericht op budget, en op casual play. Ik speel Commander met mijn vrienden op een wat meer competatief niveau. We willen allemaal winnen en daar gebruiken we de best mogelijke kaarten voor. Voor dingen als Mana Crypt en Gauntlet of Might liggen we niet wakker. Deze draak is gewoon een dikke domme draak voor 7 mana, en aan sommige casual tafels zal er met veel plezier mee gespeeld worden. Bij ons heb je soms te maken met beurt 4 Terastodons of Eldrazi, succes met je 7 mana draak die niets doet. Er zijn echt zoveel betere creatures. En over die Devils, snap je het nou echt niet of doe je expres opstandig? Hoe random is zijn ability als je een Time Warp in je GY hebt liggen? Of een Primal Command en een Regrowth? Of een Capture of Jingzhou en een Walk the Aeons? Of een Relic of Progenitus hebt liggen met een Temporal Manipulation en een random andere kaart? In commander mag je elke kaart maar 1x spelen. Sommige van die kaarten zijn dusdanig sterk dat als je ze elke beurt zou kunnen spelen, je niet meer kan verliezen. Om die reden is Panoptic Mirror ook gebanned. De Devils is iets makkelijker stuk te maken, en zijn héél soms wat random, maar daar is zo makkelijk omheen te spelen. Crystal Shard+Eternal Witness is toch ook een insane combo? Omdat je elke beurt een spell terug kan halen. Zelfs als het iets als een Cultivate is dan is het nog steeds goed. De draak een 1.0 geven is misschien overdreven, ik wilde er alleen een statement mee afgeven dat ik de kaart gewoon echt niet goed vind. Ik zal er een 2.0 van maken, want dat beschrijft beter hoe goed de kaart is: Een matige kaart die soms play ziet.
Speel je Commander dan 1-op-1, of zo? Mijn ervaring met competitieve (multiplayer)-decks is dat je de tafel tegen je werkt. En dat win je meestal niet. Tuurlijk, je kan een speler of twee uitschakelen (leuk, als je constant, for no particularly good reason, aangevallen wordt), maar effectief winnen gebeurt meestal niet. Daarnaast vind ik je reviews altijd erg goed en prettig (en ondanks het volgende, vind ik het juist goed, dat je zo kritisch bent op kaarten. Vooral zo houden!), maar je commentaar komt nu wel erg "ivoren toren" over. Niet elke kaart is een Grim Lavamancer (overigens óók een kaart die niet direct iets aan het board doet). En dan is het weleens prettig om op die honderd kaarten nog een vergelijkbare kaart te spelen. En het móet nog zo'n kaart zijn, vanwege de synergie met je General. Dit impliceert, logischerwijze, dat je ondermaatse kaarten móet gaan spelen. Daarom vind ik het wel wat jammer, dat je heel vaak naar dezelfde kaarten refereert. Ja, Baneslayer Angel (overigens óók een kaart die niet direct iets aan het board doet) is goed, maar wat als ik die al heb en nog zoiets zoek? PS. Met "niet direct iets aan het board doen" bedoel ik "niets anders, dan simpelweg een dik beest zijn".
Bedankt voor je reactie Het lijkt misschien alsof ik Baneslayer Angel als dè Commander kaart zie, en haar in al mijn decks speel. Dat is niet zo. Ik vind BSA een matige kaart voor Commander, omdat ze, zoals je zegt, maar een dik beest is zonder kaartvoordeel. Ik zou BSA dus ook nooit spelen, want ik hou van value. Maar de meeste 4 en 5 mana kaarten zonder kaartvoordeel zijn gewoon meestal al strict slechter dan BSA, dus is dat voor mij een reden om ze niet te spelen. Maar je hebt gelijk, ik moet vaker kaarten een 2.0 geven in plaats van een 1.0. Fauna Shaman is een hele slechte Survival of the Fittest, maar is nog steeds erg goed in Commander. En sommige decks willen meer van zulk soort effecten, dus gaan ze ook Birthing Pod spelen, enz. (extreem voorbeeld, aangezien deze 3 kaarten alle 3 gewoon goed zijn)Ik snap je punt
@Erwin: Dat moeten we inderdaad niet, maar gek genoeg hebben we vaak zat via MWS tegen elkaar gespeeld, weliswaar geen EDH. Ik ben niet expres opstandig bezig. Charmbreaker is zo goed als je GY op dat moment is. Iedere willekeurige kaart die je kan returnen, zal ongetwijfeld zijn nut hebben. Maar dat laat niet weg dat je op sommige momenten, liever DIE andere kaart in je GY terug had kunnen pakken. Snap je? Als je zeker wilt zijn dat je bepaalde kaarten terug pakt, dan moet je begrijpen dat je soms ook beurten geen sorceries of instants kan casten. Er zullen ongetwijfeld teleurgestelde gezichten zijn, als je de verkeerde kaart in je hand pakt, terwijl je net die andere nodig hebt. Ben blij dat je de rating van de Draak omhoog hebt gedaan. En ondanks mijn negativeit zo nu en dan waardeer ik in zeker opzicht ook wel wat je doet. Maar aan de andere kant moeten columns als dit een algemeen overzicht geven over wat speelbaar is en wat niet, en het hebben van persoonlijke meningen kans soms een verkeerd inzicht geven aan de reader, en dat wil je juist voorkomen. Snap je?
Ik zou je niet meer over de devils horen toch Ook als je even niet de spell terug haalt die je wilt, dan blijft het kaartvoordeel, en dat is gewoon goed in Commander. Jij brengt nu alleen de situaties naar voren waarin de Devils niet álles doet wat je zou willen dat hij doet. En zelfs in die situatie kan je mij niet overtuigen dat zijn ability niet goed is. Kaarten als Anarchist en Mnemonic Wall zijn ook heel erg goed in Commander, omdat ze combo potentieel hebben met dingen als {=chrystal shard}, om zo Time Warps enz terug te halen. De Devils heeft die Shard niet nodig. "Maar aan de andere kant moeten columns als dit een algemeen overzicht geven over wat speelbaar is en wat niet, en het hebben van persoonlijke meningen kans soms een verkeerd inzicht geven aan de reader, en dat wil je juist voorkomen. Snap je?" Deze column is juist express zo subjectief als maar kan! Ik geef bij alles juist mijn mening, en ik hoop dat zoveel mogelijk mensen die mening van mij overnemen, vanwege mijn ervaring met commander en limited. Er bestaat geen algemeen overzicht in Commander, want iedereen speelt het formaat op een andere manier!
Mooi dat er gediscussieerd wordt over kaarten zoals Charmbreaker Devils en Balefire Dragon. Met effect kennelijk. Onzinnig dat er gediscussieerd wordt over het bediscussiëren van deze kaarten Is toch juist de bedoeling van dit topic? Kaart ratings zijn ALTIJD subjectief, anders kun je elke discussie daar op wel laten natuurlijk
Ja ik snap ook niet waarom hij daar zo moeilijk over doet.. Maar zoals ik al zei, als iemand loodrecht op mijn visie staat, laat hem lekker zelf zo'n stuk schrijven
En dan graag met goede argumenten waarom niet.
|