Tips

Meest gebruikte links
Actieve topics
Laatste kaartcommentaar

Spoilers
Innistrad Crimson Vow
Crimson Vow Commander
Innistrad Midnight Hunt
Midnight Hunt Commander
Adventures in the Forgotten Realms (AFR)
Commander Forgotten Realms (AFC)
Modern Horizons 2 (MH2)
Modern Horizons 1 Timeshifts (H1R)
Strixhaven (STX)
Strixhaven Mystical Archive (STA)
Commander 2021 (C21)

Alle spoilers zijn te maken in de catalogus en staan met linkjes op de winkel homepage.

Verkoop of ruil je overtollige kaarten aan Nedermagic via onze dynamische inkooplijst of vraag per email een bod op je gehele collectie.

[COLUMN] Dark Ascension Set review: Rood

Scroll: [boven|reacties|beneden]
13-3-2012 23:57:00

Beste Nedermagiccers!

Excuses voor de lange tussenpozen! Ik heb het echt heel erg druk de laatste tijd en kan daardoor de tijd niet altijd vrijmaken om hieraan te werken. Maar dit is wat ik van rood vind!

Ik gebruik daarbij de volgende beoordeling: (Bedankt Channelfireball!)

Commander5.0: Commander all-star. Speel je in élk deck. Mana Crypt, Sol Ring.
4.0: Commander staple. Consecrated Sphinx, Primeval Titan, Demonic Tutor
3.5: Goede Commander kaart, maar geen staple. Rofellos, Llanowar Emissary, Damnation, Time Warp
3.0: Commander staple in het juiste deck. Overwhelming Stampede, Hermit Druid
2.5: Goede kaart in bepaalde decks. Unwinding Clock, Gaea’s Touch
2.0: Matige kaart. Ziet soms play of is een goede haat-kaart. Anarchy, Ruination(Veel kaarten vallen in deze categorie)
1.0: Deze kaart is slecht en ziet zelden play. One with Nothing, Squire

Limited5.0 Deze kaart speel je altijd.
4.5 Deze kaart speel je bijna altijd, ondanks wat je ernaast nog meer hebt.
4.0 Als dit de enige kaart in deze kleur is probeer je hem alsnog te spelen.
3.5 Ik wil graag de kleur van deze kaart gaan spelen.
3.0 Als ik de kleur van deze kaart speel zal ik de kaart in 100% van de gevallen spelen.
2.5 Meerdere kaarten in de kleur van deze kaart zullen me naar deze kleur toe trekken.
2.0 Als ik deze kleur speel, speel ik deze kaart meestal(70%)
1.5 Deze kaart haalt mijn deck 50% van de keren.
1.0 Ik ben niet blij als ik deze kaart moet spelen.
0.5 Er zijn situaties waarin ik deze kaart inboard, maar ik begin er nooit mee.
0.0 Ik stop deze kaart nooit in mijn deck.




Commander: 2.5

Shattermannen zijn goed in commander. Deze kaart is wat minder betrouwbaar dan Oxidda Scrapmelter, maar zal, zeker in multiplayer, een stuk meer value opleveren als je tegenstanders er niet vanaf komen! Hoewel hij wat traag is, is het toch een solide antwoord op oneerlijke mana stenen en andere oneerlijke kaarten á la Planar Portal.

Limited: 3.0

Tormented Pariah met een kleine upside. Maar ik ben eigenlijk nooit blij geweest met Tormented Pariah in mijn deck. Maar als je genoeg kaarten hebt die wat met weerwolven doen, of een 4-drop mist, is hij prima. Meestal speel ik hem wel maindeck.



Commander: 2.0

8 mana is veel maar meestal is dit wel een soort Plague Wind. Hij werkt alleen niet als je tegenstander maar 1 dik beest in het spel heeft, zoals een Kozilek, Butcher of Truth of een Primeval Titan, en je wilt wel graag dat je wog-effecten van die beesten af kunnen komen. I prefer Blasphemous Act.

Limited: 3.0

8 mana is een redelijke prijs om het spel voor te winnen, niet broken, maar ook niet onspeelbaar. Je deck moet natuurlijk wel tot 8 mana kunnen komen.



Commander: 2.0

Deze kaart kan natuurlijk een fantastische 2 voor 1 zijn, maar het grootste probleem is dat je er vaak niet mee af komt van het grootste beest op tafel. Zoals ik al eerder heb gezegd, ik wil dat mijn removal op alles werkt, zeker op de engste beesten. Bovendien is 6 mana best veel voor wat removal, zeker aangezien de beste beesten in Commander allemaal 6 mana kosten.

Limited: 3.5

In limited is dit bijna altijd een 2 voor 1. Er zijn zoveel beesten die 2 toughness hebben en dus altijd dood gaan als ze gaan vechten. Overschat de kaart echter niet, net als in Commander is het geen manier om van het grootste beest van je tegenstander af te komen, bijvoorbeeld als hij een 6/6 en een 4/4 heeft liggen. Echter als je er 2 beesten mee kan hitten is het potje vaak voorbij.



Commander: 1.0

Veel te situationeel, en je móet er wit voor spelen. Zonder wit is Incinerate strikt beter, en met wit eigenlijk ook. Je wilt van beesten als Fauna Shaman en Rofellos, Llanowar Emissary af kunnen komen met je burn spells.

Limited: 3.5

Weer een solide removal spell in rood. Mocht je wit/rood spelen, dan verdient de kaart zeker een hogere rating. Het probleem van die kleuren echter is dat ze totaal niet met elkaar samen werken in limited. De kleuren hebben gewoon 0 synergie met elkaar, en dat is iets waar dit formaat volledig om draait. Het is echter vaak geen ramp als je een Shimmering Grotto of Clifftop Retreat kan oppakken om de kaart ‘aan' te zetten.



Commander: 3.0

Heartless Hidetsugu is vriendjes met deze kaart.

Limited: 1.5

Je hebt een zeer specifiek soort deck nodig om deze kaart speelbaar te maken. Dat soort deck wil in ieder geval een heleboel Wild Hungers spelen!



Commander: 1.0

Het starttotaal van 40 levens is wat dit soort kaarten de nek om doen. Kleine beesten zonder ingebouwd kaartvoordeel doen gewoon niet zoveel in commander, omdat je door 40 in plaats van 20 levens heen moet beuken.

Limited: 2.0

Vampires zijn wel een stuk beter geworden met Stromkirk Captain! Het feit dat deze kaart haste heeft en niet elke beurt aan hoeft te vallen maakt hem wel wat beter dan Bloodcrazed Neonate, maar het probleem is dat hij vaak maar 1x binnen kan komen en vervolgens ruilt voor een random x/2, of dood loopt op een Armored Skaab.



Commander: 3.0

Kaartvoordeel en kaartselectie is iets waar rood normaal gesproken niet zoveel aan doet. Deze kaart geeft de mono rode decks toch veel reach. Ik denk dat deze kaart echt potentie heeft in de rode commander decks. Wel ben ik van mening dat je de kaart liever in beurt 10 dan in beurt 1 speelt, zodat je echt dode kaarten kan dumpen in de hoop voor wat business spells!

Limited: 3.0

Als je GR dikzakken.deck speelt is dit niet de kaart waar je op zit te wachten. Blauw is de combinatie die hier graag mee speelt, en dan met name als je Burning Vengeance speelt. In decks die veel mana nodig hebben is de kaart gewoon meestal niet goed genoeg omdat je meestal land wil discarden om je spell-density te verhogen.
In decks met veel flashback kaarten en Skaabs is de kaart echt behoorlijk goed. Idem voor decks die optimaal gebruik kunnen maken van Ghoulraiser en Ghoulcaller’s Chant. Ik heb al een 4color Spider Spawning deck gehad waarin hij ook de nootjes was

Constructed: 4.0

Faithless Looting heeft zijn gezicht al in meerdere formaten laten zien. Zo wordt hij in legacy dredge gespeeld, en in het Frites deck van Raphael Levy in Standard. Een multiformat playable voor constructed!



Commander: 1.0

Ik denk dat je zo goed als altijd liever Firebolt wilt, en hoevaak zie je die nou in Commander verschijnen..

Limited: 3.5

Zeer goede removal spell! De 3 mana Shock is al behoorlijk relevant in een formaat dat met name om 2 toughness mannen draait, en zijn flashback is natuurlijk pure value. Unlike bij Burning Oil, is wel een kleurencombinatie waar je in wil zitten.



Commander: 2.0

Alle undying beesten zijn bruikbaar in Commander! Hoewel de kaart verder niet echt iets insanes doet ofzo. Het is wel een toffe devil!

Limited: 4.0

Flayer of the Hatebound kan snel games compleet domineren en doen eindigen. Hoewel er niet heel veel undying beesten in de set zitten hoeft hij eigenlijk alleen maar zelf een keer terug te komen en dan kan je meestal wel winnen. Hoe meer undying beesten/Unburial Rites je hebt hoe beter de kaart natuurlijk wordt!



Commander: 2.0

Zeker in commander speel je vaak genoeg dikke poepzakken om Fling boeiend te maken. Zeker als er veel Control Magic effecten in jouw metagame gespeeld worden!

Limited: 2.5

Fling is zeker een kaart met potentie in limited, maar let wel: Speel hem alleen maar als je er misbruik van kan maken. Jezelf 2 voor 1'en is namelijk niet iets dat je graag wil doen. Bijvoorbeeld met Nearheath Stalker, Traitorous Blood en dergelijke. Ook als je een Galvanic Juggernaut hebt is het vaak wel goed om een ander beest te saccen zodat de juggernaut untapt, om weer een beest midcombat te kunnen blokken!



Commander: 1.0

Als je in een metagame speelt waar veel 1 toughness beesten gespeeld worden, zoals Rofellos, Llanowar Emissary, dan is hij het overwegen waard, maar anders heb je over het algemeen liever een dikke x spell.

Limited: 2.5

Forge Devil is een apparte kaart in limited. Elke keer als ik ermee speel voelt het als een dode kaart, en elke keer als ik hem tegen me zie dan maakt hij me helemaal kapot door mijn Skirsdag Flayer of Delver of Secrets te slopen. Er zijn decks waartegen hij helemaal niets doet, maar er zijn ook decks die je er kapot mee maakt! Zeker main deckable.



Commander: 1.0

Volgens mij heb je liever niet dat je wordt aangevallen in Commander. Mensen gaan sowieso jou ermee aanvallen als jij er mana voor gebruikt namelijk.

Limited: 2.0

Hij is erg duur voor wat hij doet, en meestal heb je geen tijd om zijn ability te gebruiken totdat het niet meer relevant is. De meeste decks willen toch wel met al hun beesten aanvallen! Als hij nou 2/3 was, dan was het een ander verhaal geweest.



Commander: 2.0

Onspeelbaar zal ik hem niet noemen, maar Hellrider heeft ook last van het probleem dat je in Commander op 40 levens begint.

Limited: 3.5

3/3 haste voor 4 mana is niet verkeerd, en zijn ability is erg goed in het binnenkrijgen van die laatste paar schadenspunkte. Ik heb al een keer iemand gezien met dubbel Hellrider, dat liep niet goed af voor zijn tegenstander.

Constructed: 2.0

Hij is speelbaar in het RG aggro deck waarmee Jackie Lee top 4 ging in GP Baltimore.



Commander: 1.0

Een soort Reckless Waif, dus niet speelbaar.

Limited: 2.5

Prima beater in rood/x aggro decks. 2 drops met 2 power zijn daarin heel belangrijk, en deze heeft zelfs de potentie om 3 power te krijgen! Bovendien is het voordeel aan dubbel faced cards dat je buren weten waar je mee bezig bent en dus (hopelijk) uit je kleuren blijven!




Commander: 2.5

Je eigen spells kunnen kopieren is wel een heeeeeeel stuk minder boeiend dan de spells van je tegenstander kunnen kopieren, maar het is nog steeds heel boeiend. En late game een Tooth and Nail 2x kopieren als je toch 14 mana open hebt is natuurlijk altijd leuk

Limited: 1.5

Je hebt wel flink wat goede spells nodig voordat deze kaart speelbaar wordt. Maar ik wil best voor 8 mana 3 Brimstone Volleys kunnen spelen



Commander: 2.0

Dit mannetje groeit explosief snel. Met een Sword of Fire and Ice, Sword of Feast and Famine, of ander random zwaard erop gaat het gewoon heel erg hard!

Limited: 3.5

Een ware combo met Wild Hunger! Markov Blademaster straft trage handen onmiddelijk af en moet snel beantwoord worden. Kaarten als Crossway Vampire maken hem helemaal vervelend.



Commander: 1.0

Eerlijk is eerlijk, 6 mana is titan range in Commander, en dit is geen Inferno Titan, Flameblast Dragon, of random andere goede 6 drop.

Limited: 4.0

Deze kaart is waarschijnlijk verantwoordelijk voor de meeste random wins in limited, direct na Increasing Confusion. Zomaar out of nowhere schoppen voor lethal is wat hij vaak doet. De ideale kaart voor het eind van de curve voor elk aggro deck!



Commander: 2.0

Deze kaart zal alleen maar haat opwekken, zonder dat hij echt baanbrekend is. Ik zou haar niet spelen. In 1 tegen 1 Commander wordt ze al wat beter, want dan maakt het niet uit hoeveel haat je van je tegenstander krijgt. Hoewel ze in een potje toch redelijk wat schade kan doen als ze eenmaal flipt.

Limited: 3.0

2 schade per spell loopt toch op, en een 5/5 voor 4 mana is niet het ergste als ze flipt. Alleen is het gewoon een Tormented Pariah zolang ze niet flipt, en dat is geen kaart die je normaal wil spelen.



Commander: 1.0

Een zeer mythische draak in Commander. Zo zeldzaam, dat ik hem nog niet ben tegengekomen

Limited: 4.0

Big dragon = big. Draken(5/5 flyers voor 6) zijn goed in limited, óók in dit limited formaat. Als je hiermee kan untappen is het potje vaak wel voorbij, want je hele team +3/+0 of meer kunnen geven is behoorlijk nuts. Gelukkig is dit een mythic en zal je hem niet vaak tegenover je zien, en gelukkig zit Death’s Caress in de set zodat je ook hierop een antwoord hebt in limited.



Commander: 1.0

Ja, ja, undying, we weten het nu wel Erwin.
Ik ga deze kaart ook geen 2 meer geven, want hij kost 5 mana en doet verder eigenlijk niets.

Limited: 2.5

Een kaart die onstopbaar wordt als je Stromkirk Captain ernaast hebt, en Fling erg goed maakt. 4/1 is kwetsbaar, maar je krijgt er een 5/2 voor terug!



Commander: 2.0

Goedkope undying beesten zijn een stuk beter dan dure undying beesten.

Limited: 2.5

Een kaart die combat erg moeilijk maakt voor je tegenstander. In een super aggressief deck is hij prima. Heb je een beetje een defensief deck dan zou ik hem niet runnen.



Commander: 1.0

Speel dan Hill Giant.

Limited: 2.5

Het blijkt dat 3/3 behoorlijk relevant is in limited. Het houd alle 2/xjes tegen en beukt door alle 2/3'tjes.



Commander: 1.0

Stone Rain is goed omdat hij 3 mana kost. Dit kost 5 mana. Als je zo nodig mana denial wil spelen zijn er geloof ik heel wat betere opties.

Limited: 1.0

Ik heb de kaart al meerdere keren ingeboard, namelijk tegen Increasing Devotion en decks met veel x/1 humans zoals Skirsdag Flayer. Maar normaal gesproken wil je hem niet main spelen.



Commander: 2.0

Met deze kaart ga je wel snel door je deck heen. Er zijn vast genoeg decks die daar misbruik van willen maken.

Limited: 0.5

Enige deck waarin dit speelbaar is is denk ik een Burning Vengeance deck dat heel diep wil gaan.



Commander: 1.0

Slechte aura's zijn slecht.

Limited: 0.5

Slechte aura's zijn slecht.



Commander: 1.0

Duidelijk geen Manic Vandal. Enters the battlefield ability's zijn zoveel beter dan sac ability's.

Limited: 2.5

2/1 mannen voor 2 mana zijn prima, en soms is het best goed om een out te hebben tegen een Butcher’s Cleaver.



Commander: 1.0

Removal die niet van Consecrated Sphinx afkomt. Ik zou liever iets als Devil’s Play of Titan’s Revenge spelen.

Limited: 3.0

Nog een redelijke removal spell in rood. Hoewel hij niet van alles af kan komen zijn er toch een heleboel beesten die hieraan doodgaan. Ik zou de kaart niet snel cutten uit je 40 kaarten deck als je rood speelt.

Top 5 Commander kaarten voor rood5. Afflicted Deserter
4. Alpha Brawl
3. Increasing Vengeance
2. Curse of Bloodletting
1. Faithless Looting

Top 5 commons voor limited5. Hinterland Hermit
4. Forge Devil
3. Faithless Looting
2. Wrack with Madness
1. Fires of Undeath

Ik hoop dat jullie weer hebben genoten. Rood is duidelijk een zeer sterke kleur in limited. Met veel removal, wat insane finishers, en genoeg archtypes is het gewoon weer een goede set in DKA/INI/INI. Bovendien heeft rood ook nog de beschikking tot 2 zeer goede lords, namelijk Stromkirk Captain en Immerwolf!

In commander valt rood me een beetje tegen. Er zijn niet echt nieuwe kaarten die iets tofs doen dat er nog niet was, al is Faithless Looting wel echt heel erg goed in sommige decks! De rode curse is echt een staple in een deck met de eerder genoemde Heartless Hidetsugu, maar als je er meer combo's mee kan bedenken, laat het vooral weten!


Tot de volgende keer! Met Groen!

 Reactie plaatsen

Reacties (9)

Scroll: [boven|reacties|beneden]
14-3-2012 09:03:00

Faithless Looting blijf ik een lastige vinden voor EDH. Late game inderdaad goed, behalve wanneer je al interessante spells in je hand hebt, of al aardig door je hand heen hebt of pech hebt met flut draws. Ik neig zelf te denken dat de onbruikbare situaties zich vaker of in ieder geval teveel zich voordoen dan de bruikbare en deze in consistentie niet opweegt tegen het uiteindelijke doel van de kaart: consistenter zijn. Met een cantrip was het een nobrainer geweest om het kaartvoordeel, hoewel de flashback dit sort of natuurlijk wel geeft.

Prove me otherwise en hij gaat per direct in mijn RW EDH!

14-3-2012 09:41:00

Zeker weer leuk om te lezen.

14-3-2012 11:28:00

@Nathan,

Het is misschien dan slim om altijd een landje op hand te houden? Ik heb de kaart zelf niet zo getest nog, maar hij lijkt me zeker goed. Ik heb in monorood vaak het probleem dat ik 3 beurten op rij dode draws heb, dan is dit wel een toppertje om je daaruit te helpen!

15-3-2012 18:19:00

Ik vind wel synergie hebben. In ieder geval genoeg om een prerelease te kunnen winnen op een weenies/tokens deck.

Ook leuk: Je kan in beurt een Faithless Looting spelen om een Dearly Departed te discarden, om in beurt twee via Gather the Townsfolk twee 2/2 Humans in het spel te leggen! En daarna speel je weerwolven met +1/+1 counters erop.

15-3-2012 18:25:00

'Een prerelease winnen' gebruiken om mijn stelling neer te halen is zoiets als zeggen dat iets waar is omdat het op wikipedia staat.

16-3-2012 20:12:00

Ik vraag me af waarom je Shattermannen zo goed vind in Commander. Ja, ik snap dat artifacts vernietigen erg nuttig kan zijn, maar zijn er geen speelbaardere opties dan bijvoorbeeld een Manic Vandal?

En is het kunnen vernietigen ervan echt zo'n meerwaarde in commander? Ik heb zelf echt helaas te weinig ervaring met het spelen van commander.

NederMagic Rules Advisor G (253) Offline Profiel Stuur persoonlijk bericht
16-3-2012 20:24:00

EDH heeft gruwelijk veel targets voor Shatter'esque mannen. Die Werewolf is vooral goed omdat het een recurring vorm van removal is. Tevens heb je ook nog Viashino Heretic, welke naar mijn weten de beste is.

16-3-2012 20:32:00

Die is inderdaad wel prettig Ik speel zelf Krosan Grip, Putrefy, Return to Dust in mijn Doran, the Siege Tower EDH en Hull Breach, Krosan Grip en Trygon Predator in mijn Riku of Two Reflections deck

NederMagic Rules Advisor G (253) Offline Profiel Stuur persoonlijk bericht
16-3-2012 20:34:00

Ah in mijn Sasaya speel ik Relic Crush, welke tevens erg goed is vanwege de CA. Vooral in Multiplayer is die goed. De Grip moet ik nog even regelen, maar die is ietwat te duur foil. |:

Scroll: [boven|reacties|beneden]