Tips

Meest gebruikte links
Actieve topics
Laatste kaartcommentaar

Spoilers
Innistrad Crimson Vow
Crimson Vow Commander
Innistrad Midnight Hunt
Midnight Hunt Commander
Adventures in the Forgotten Realms (AFR)
Commander Forgotten Realms (AFC)
Modern Horizons 2 (MH2)
Modern Horizons 1 Timeshifts (H1R)
Strixhaven (STX)
Strixhaven Mystical Archive (STA)
Commander 2021 (C21)

Alle spoilers zijn te maken in de catalogus en staan met linkjes op de winkel homepage.

Verkoop of ruil je overtollige kaarten aan Nedermagic via onze dynamische inkooplijst of vraag per email een bod op je gehele collectie.

Jenara, Asura of War

Scroll: [boven|reacties|beneden]
Leroy (8) Offline Profiel Stuur persoonlijk bericht
25-4-2013 23:38:00

In deze column beschrijft Leroy hoe zijn Jenara Commander deck tot stand is gekomen. Niet alleen leuk om te lezen en je te laten inspireren om een eigen Bant Commander deck te bouwen, maar je vindt hier ook allerhande nuttige tips en argumenten die je zelf kunt gebruiken om een Commander deck te maken. Zowel voor de beginnende als de ervaren speler een leuk en leerzaam stuk om te lezen, veel plezier!



Waarom Jenara?

Ik zal eerst even toelichten hoe ik bij Jenara ben gekomen. Ik begon met Magic te spelen toen ik een keertje met een grote groep vrienden op vakantie was. Een paar mensen speelden toen al Magic en hadden een leuk spellen winkeltje daar gevonden. Ik weet niet meer waarom maar ik dacht ik ga eens even mee. Daar aangekomen heb ik mijn eerste Magic kaarten gekocht. Dat waren de duel decks Phyrexia vs the Coalition. Dit was in de periode dat de Rise of the Eldrazi set net uit was. Ik was toen zo gefascineerd door Magic dat ik er heel veel op internet ben gaan opzoeken en ik ontdekte al heel snel het formaat EDH (toen heette het nog zo ja). Ik vond dit formaat heel interessant klinken maar binnen m'n groep speelden we dit niet.
Toen we uiteindelijk begonnen met Commander had ik eerst een Azami, Lady of Scrolls deck gemaakt omdat Azami + Mind Over Matter mij het aller vetste leek wat je in Magic kon krijgen. Dit viel vies tegen en ook mono was al gauw saai en ook anderen vonden dit niet een leuk deck om tegen te spelen. Ik heb het deck toen uit elkaar gehaald en ik ben toen een Animar, Soul of Elements deck gaan maken. Hoewel dit een stap in de goede richting was, was ook dit niet wat ik wilde. Ik zat alleen maar een beetje met mezelf te spelen min of meer en gewoon m'n hele hand op tafel te dumpen zonder enige interactie met de rest van de tafel. Dus ook Animar ging weg.
Maar wat wilde ik dan wel? Ik wilde een deck dat niet alleen goed is maar ook leuk om tegen te spelen. Ook wilde ik toch wel veel leuke/complexe interacties tussen kaarten zonder echt 'combo's' te gebruiken zoals dat wel het geval was in m'n Azami en Animar decks. Ik ging bij mezelf na welke kleuren combinatie wil ik gaan gebruiken. is heel goed voor het beantwoorden van gevaarlijke dingen en creatures in de grafbak nieuw leven in te blazen. is goed in kaarten rapen. Iets dat misschien wel het allerbelangrijkst is in Commander omdat spellen vaak lang duren en je niet 'gas' wilt verliezen. is uitstekend om creatures te tutoren, is natuurlijk goed in rampen en heeft ook wat interactie met onze grafbak. Dus ik kwam uit bij bant -

Mijn keuze was al snel beperkt tot Rafiq of the Many en Jenara, Asura of War. Ik wil absoluut geen grouphug maken dus Phelddagrif was out of the question en Treva, the Renewer is hartstikke duur en heeft niet echt een relevante ability. Waarom nou Jenara? Omdat ik ook graag een deck wil maken dat gewoon naar behoren kan functioneren als de Commander niet tot m'n beschikking zou zijn, om wat voor reden dan ook. Voor Radiq moet je toch wel een beetje naar Rafiq toe werken terwijl dit voor Jenara niet zo is. Ze heeft haar eigen evasion en ze kan zichzelf sterker maken. Ze heeft dus niet zo veel nodig. En alles wat haar sterker maakt (denk aan bijvoorbeeld equipments) is prima te gebruiken zonder Jenara. Bovendien is Jenara een ideale mana-sink dus je zult zelden ongebruikte mana liggen voordat je weer untapt (ik heb zelf een gruwelijke hekel aan ongebruikte mana, altijd zonde).


Het plan

Wat is het doel van dit deck? Ik zie dit deck zelf als een soort aggro-control deck. Het idee is namelijk om door op de juiste momenten spot/mass removal te spelen gepaard met card-advantage (in meerdere vormen) uiteindelijk onze tegenstanders uit te putten terwijl we zelf genoeg gas hebben om door te blijven gaan.
Een belangrijk deel daarvan zijn onze creatures. Het grootste deel van m'n creatures zijn namelijk niet zo sterk in de zin van een hoge attack power maar hebben juist goede Enters the Battlefield effecten. Als er dus ergens een Oblivion Stone ontploft gaat iedereen daar natuurlijk op achteruit maar wij minder, omdat wij onze waarde al lang uit onze creatures gehaald hebben.
Een ander belangrijk aspect van ons plan is onze grafbak. Een groot aantal kaarten heeft interactie met onze graveyard. Zo kun je je graveyard als een deel van je hand zien (zie daar, kaart voordeel).

Voor we verder gaan is hier alvast de lijst.


Card Advantage


Card Advantage is misschien wel het aller belangrijkste wat er is in Magic. Daarom vind ik de beste kaart in mijn deck Skullclamp (samen met een andere kaart die ik later zal bespreken). De hoeveelheid kaarten die deze artifact je kan geven is gewoon niet normaal voor zijn mana cost. Hij is tenslotte niet voor niets gebanned in bijna elk ander Magic formaat. Skullclamp is dan ook de enige reden dat ik Trinket Mage run in m'n deck. Hoewel Trinket Mage ook andere leuke dingen kan halen zoals Sol Ring en Tormod’s Crypt.


Kleine utility monstertjes



Veel multiplayer Commander decks hebben veel ramp kaarten in de vorm van artifacts (denk aan kaarten zoals Azorius Signet of land ramp (à la Rampant Growth). Ik heb m'n ramp op creatures zitten. Waarom vraag je je af? Dat is heel simpel, als er ergens een mass destruction af gaat, ben je al je artifact ramp kwijt.
Een ander voordeel is dat als je een paar van deze creatures hebt liggen dat je niet zo snel zal worden aangevallen. Iemand zal niet zo snel z'n Urabrask the Hidden naar jou toe sturen om vervolgens simpel gechumpt (chumpblokken = blokken met een nietig beestje) te worden door mijn almachtige Wood Elves.
Een andere reden dat ik creature ramp heb verkozen boven Sorcery land ramp is dat een aantal van deze creatures Skullclamp-compatible zijn.
De vierde reden dat creatures handig zijn is dat ze het makkelijkst zijn om te recuren (recur = opnieuw gebruiken) vanuit de graveyard.
En de laatste reden dat het hebben van nutteloze creatures (eigenlijk niet het goede woord want ze zijn verre van nutteloos, maar goed) weer goed werkt met Birthing Pod. Maar daar komt later een apart kopje voor


De op één na beste kaart


Oracle of Mul Daya (verder Oracle genoemd) is ook een ontzettend vette kaart. Mensen zien dit vooral als een ramp kaart. En rampen doet hij als een malle maar hij is (relatief ongemerkt) ook enorme kaart voordeel, zeker als je weet hoe je m goed gebruikt. Hoe gebruik je m goed? Zoals je zult zien hebben we veel tutors in ons deck. Ten eerste moet je pas een landje uit je hand spelen als je niet anders kan. Als je nou ziet dat er boven op geen landje ligt, gebruik dan eerst een tutor zodat je deck geschud wordt of speel een creature zoals Elvish Visionary. Of mol een creature met een Skullclamp. Ligt er nou wel een landje boven op. Speel dan juist dat landje in plaats van eerst Birthing Pod te gebruiken. Heb je een fetch open liggen, gebruik m dan pas als je je deck wilt schudden of als je echt per se die ene mana nodig hebt. Oracle werkt ook leuk met Karoo landjes zoals Azorius Chancery


Cantrips



Cantrips zijn kaarten die bij het resolven zich zelf in je hand vervangen. Waarom zou je deze gebruiken? Op zich zelf doen ze niet zo heel erg veel maar ze werken wel heel goed om alle eerder genoemden redenen (Skullclamp voer, Birthing Pod, Oracle optimaal gebruiken en enge beesten thuis houden).


Beesten die dingen slopen



Wederom zijn de meeste van onze spot removals in de vorm van beestjes, gewoon omdat het kan. Ik heb wel een opmerking over de Primordial. Het is echt een hele sterke kaart, zo sterk dat je tegenstanders het misschien oprecht niet leuk vinden als je m speelt, zeker omdat het heel makkelijk/verleidelijk is om m te hergebruiken.

Wist je dat...
... als je een Harmonic Sliver kopieert met een Clone-effect dat je dan twee enchantments/artifacts mag slopen? Je nieuwe Sliver heeft niet alleen z'n eigen ability maar ook die van de andere Sliver.


Clones


Clone-effecten} zijn één van de meest veelzijdige creatures die er zijn. Je kunt elke ETB-effect opnieuw gebruiken of je kan gewoon een groot beest kopiëren. Helaas kunnen ze met de nieuwe Legend Rule niet meer dienst doen als spot removal door Legendary creatures te kopiëren. En als je goed leest zie je nergens het woord 'target' staat dus zelfs creatures met Lightning Greaves zijn niet veilig voor deze pracht beestjes. Phyrexian Metamorph is iets duurder dan Phantasmal Image maar is weer net iets veelzijdiger. Twee Birthing Pods kan dodelijk zijn of gewoon twee de zelfde Sword of 'één ding' and 'het tegenovergestelde van dat' is al heel leuk.


Grote beesten



Natuurlijk moeten er ook klappen worden uitgedeeld. Daar kan je natuurlijk Jenara voor gebruiken maar we willen natuurlijk meer. Een hele leuke kaart vind ik Akroma, Angel of Wrath. Waarom vraag je je af? Omdat ze politiek gezien heel sterk is. Ze kan hard slaan en toch blijven verdedigen en heeft handige protection. Toch heeft ze niet echt een 'irritante' of 'over-powerde' ability waardoor mensen je niet zo snel zullen gaat haten en ook roept ze niet zo snel een Wrath of God-effect op zich af.
Elesh Norn, Grand Cenobite is ook een leuke kaart, ze heeft strikt gezien niet een ETB effect maar kan in sommige gevallen wel een deel van het slagveld opruimen als ze in het spel komt. En de boost aan je eigen creatures is natuurlijk ook zeer welkom.
Om meer kaarten te rapen hebben we Consecrated Sphinx en Prime Speaker Zegana. Ze doen het zelfde maar zijn toch ook weer heel verschillend. Als Sphinx blijft liggen dan kan je ontzettend veel kaarten rapen maar is wat gevoeliger voor removal. Zegana daarentegen doet het werk zodra ze resolvet en is makkelijker te hergebruiken voor meer $$.


Graveyard Recursion

Dit vind ik het leukste aspect van dit deck. Er zijn een handvol kaarten die interactie met onze grafbak hebben. Het toepassen van Graveyard Recursion is in feite het uitbreiden van je hand, iets dat je kan zien als kaart voordeel. Het leuke hiervan vind ik dat je nét iets verder moet nadenken over wat nou de optimale play is om te doen. Het gevaar is wel dat je soms net iets te veel kan doorschieten en een welgeplaatste Nihil Spellbomb kan dan flink wat roet in het eten gooien.





Deze kaarten vormen de kern van onze grafbak interactie kaarten. Onder normale omstandigheden zijn deze kaarten al aardig leuk maar ze worden pas echt goed als je bepaalde kaarten met elkaar kan laten samen werken.
Karmic Guide; deze kaart is gewoon een beest. Elke creature die je maar wilt terughalen.
Reveillark; ook deze is heel leuk, misschien een beetje beperkt vanwege het power <= 2 aspect maar toch heel bruikbaar. Karmic Guide voldoet aan deze eis dus je kunt deze terug halen en vervolgens met Karmic Guide een big dude naar keuze terug halen.
Sun Titan: deze spreekt voor zich zelf lijkt me.
Body Double; deze kaart is als het ware een soort 'backup' voor als een creature wil terughalen. Wat ook mooi is dat Body Double niet gelimiteerd is tot je eigen graveyard.
Eternal Witness; een Regrowth in creature vorm. Heel mooi, want dan kan je m makkelijk opnieuw gebruiken met alle eerder genoemde beestjes. Een leuke combo is Eternal Witness kapot maken met Skullclamp om m vervolgens weer terug te halen met Sun Titan




Als je Saffi toevoegt aan deze kaarten kun je ook hele mooie interacties krijgen. Bijvoorbeeld Saffi + Sun Titan maakt Sun Titan bijna onmogelijk om te removen. Immers, als iemand een Go for the Throat speelt op de Titan, dan kan je snel Saffi saccen voor Sun Titan. Titan komt vervolgens terug en die kan vrolijk Saffi weer terug halen Als je hier Karmic Guide aan toevoegt kan je helemaal los gaan. Heb je ze alle drie in het spel en iemand sloopt alles met een Damnation, gebruik Saffi op Karmic Guide. Alles gaat vervolgens dood en Karmic Guide komt terug, die pakt Titan uit de grafbak en die pakt op zijn beurt Saffi. Moet je de Echo betalen van Karmic Guide? Niet doen!!! Sac Saffi als reactie op de Echo en met die nieuwe trigger van Karmic Guide pak je een groot best naar keuze en in de combat phase haal je Saffi weer terug met Titan. Wordt Titan dood geblokt? Geen nood, je hebt immers Saffi al weer in het spel liggen. En in de upkeep van de volgende beurt start het ritueel weer opnieuw.



Survival en de Shaman zijn op zich zelf al heel goed, daar hoef ik niemand van te overtuigen maar je kunt helemaal los gaan als je al wat mana open hebt liggen. Gooi een willekeurige creature weg dat je niet nodig hebt. Zoek Saffi, vervolgens gooi je die weg en zoek je Titan, gooi die weg en zoek Karmic Guide om het eerder beschreven ritueel op te starten. Heb je dat gedaan en denk je 'tjonge, dat is goed.' Wacht maar, we beginnen pas net. Want nu kan je in response op de Echo van Karmic Guide elke creature in de graveyard gooien die je maar wilt hebben. Een gratis Akroma? Daar zeg ik geen nee tegen. Je kunt dit natuurlijk ook doen vlak voor je beurt als je nog mana over hebt.

Als je echt gierig bent en je wilt kaarten pakken, gebruik dan Skullclamp in de combo om extra kaarten te pakken. Heb je geen Skullclamp maar wil je die per se hebben? Zoek dan Trinket Mage met Survival et voilà.

Pas wel op dat je voorkomt dat alle eerder genoemde creatures niet ge-exilet worden of toch in je graveyard komen. Want dan wordt het wel heel lastig om nog gebruik te maken van je grafbak. Kortom, verschiet niet gelijk al je kruid


Overige beestjes



Fierce Empath en Stoneforge Mystic kunnen allebei hele mooie kaarten uit je library tevoorschijn halen voor een hele schappelijke mana prijs. Glen Elendra Archmage geeft ons twee Negate's en Venser is leuk om mensen mee te verassen en kan soms ook leuke samenwerking hebben met wat andere kaarten.

En dan hebben we nu het creature gedeelte wel zo'n beetje gehad en dan wil ik graag over gaan op de artifacts van dit deck.


Artifacts

Een paar leuke equipments om mensen wat rake klappen te geven. Van de drie vind ik persoonlijk het Zwaard van het licht en de schaduw het minst dus die zal er binnenkort een keer uit gaan. Meer mana tot je beschikking hebben is natuurlijk altijd prima. Zeker als je een Commander hebt waar je deze mana aan kan spenderen. En natuurlijk is wat extra kaarten pakken en een gratis Shock elke beurt ook niet verkeerd.



Crystal Shard is natuurlijk altijd leuk wanneer een groot deel van onze creatures een ETB effect hebben (of een LTB in het geval van Reveillark).
Oblivion Stone kan je gebruiken om even flink huis te houden op de battlefield. Ondanks dat het naar is dat we onze creatures verliezen is dit geen ramp omdat we het grootste voordeel er al wel uit gehaald hebben. En het kan natuurlijk ook een keer fout gaan waardoor je even op de reset knop moet drukken.


Birthing Pod


Deze kaart verdient een hele alinea voor zich zelf. Je kunt hier namelijk heel veel leuke dingen mee doen. Ik zal gewoon even alle creatures groeperen op mana cost en vervolgens geef ik een paar leuke tips.

CMC 2; Elvish Visionary, Fauna Shaman, Sakura-Tribe Elder, Stoneforge Mystic, Coiling Oracle, Qasali Pridemage, Saffi Eriksdotter
CMC 3; Eternal Witness, Farhaven Elf, Fierce Empath, Wood Elves, Court Hussar, Raven Familiar, Trinket Mage, Harmonic Sliver
CMC 4; Solemn Simulacrum, Oracle of Mul Daya, Glen Elendra Archmage, Venser, Shaper Savant
CMC 5; Acidic Slime, Body Double, Mulldrifter, Karmic Guide, Reveillark
CMC 6; Duplicant, Consecrated Sphinx, Sun Titan, Prime Speaker Zegana
CMC 7; Sylvan Primordial, Elesh Norn, Grand Cenobite
CMC 8; Akroma, Angel of Wrath

Tips:
1) In het begin van het spel is Oracle of Mul Daya misschien wel de beste creature die je kunt hebben in het spel.
2) Glen Elendra Archmage heeft persist
3) Solemn Simulacrum pakt een kaartje als je m sacrificet.
4) Birthing Pod werkt geweldig met Skullclamp dus Trinket Mage is ook een goeie.
5) Court Hussar zal dood gaan als je m zoekt.
6) Door Pod vaak te gebruiken zal je graveyard aardig vol raken, wat Karmic Guide en Reveillark weer interessante targets maakt.
7) Je kunt Reveillark's ability triggeren.
8) Als je een 6-drop zoekt en je twijfelt tussen Prime Speaker Zegana en Consecrated Sphinx, bedenk je dan dat je de volgende beurt Zegana kan opofferen om Sylvan Primordial of Elesh Norn, Grand Cenobite te zoeken.
9) Phyrexian Metamorph kan Birthing Pod kopiëren voor nog meer pret.
10) Als je nou ontzettend veel mana hebt en je wilt even een board pressence opbouwen (bijvoorbeeld na een board wipe), probeer dan het volgende.
- Zoek Venser, Shaper Savant en bounce Birthing Pod
- Speel Birthing Pod opnieuw.
- Sacrifice Venser voor Karmic Guide en haal Venser terug en bounce een permanent naar keuze.
- Volgende beurt betaal je niet de Echo cost van Karmic Guide. Het is namelijk essentieel dat Karmic Guide in onze grafbak zit.
- Sacrifice Venser voor Body Double, die vervolgens Karmic Guide kopieert, Venser terug haalt en Birthing Pod terug haalt.
- Cast Birthing Pod opnieuw, sac Venser en zoek Reveillark. In de volgende upkeep, betaal wederom de Echo cost niet van Karmic Guide (eigenlijk Body Double).
Vanaf nu kan je grootse dingen doen want nu kan je namelijk Reveillark sacrificen om een willekeurig 6 drop te zoeken en met Reveillark z'n ability haal je Karmic Guide terug en Body Double. Met Body Double kopieer je vervolgens Reveillark en kan je dit proces elke beurt opnieuw doen want Body Double kan zich zelf terug halen en als tweede creature kies je elk keer gewoon Karmic Guide. Het is vrij omslachtig en kan heel complex lijken (en dat is het ongetwijfeld ook voor sommigen) maar het is wel heel leuk om te doen
11) Als je een creature sacrificet met Birthing Pod en je moet een kaart pakken (bijvoorbeeld door Skullclamp), dan moet je per se eerst de kaart pakken. Want als je een spel of een ability speelt, dan komt éérst de spell/ability op de stack, en dán pas betaal je de cost. Je announcet dus eerst Birthing Pod, die komt op de stack, vervolgens sacrifice je een creature om te betalen, wat er voor zorgt dat de card-drawing ability bóven op de Birthing Pod ability komt op de stack.

Planeswalkers


Ik vind Planeswalkers toch wel de leukste spell type die er is. Helaas zijn ze qua $$ vrij prijzig, zijn ze in multiplayer potjes vrij kwetsbaar en ook zijn er weinig Planeswalkers die iets toevoegen aan het plan dit deck. Toch zijn er twee die het wel waard zijn om te gebruiken.

Zoals je gezien hebt zijn er bepaalde artifacts die een hele grote rol spelen in onze strategie. Daarom is het eigenlijk vanzelfsprekend dat we Tezzeret gebruiken. Onze artifacts zijn goedkoop genoeg om in één keer op te zoeken (m.u.v. Duplicant helaas). Een andere leuke Planeswalker is Venser. Zoals onderhand wel duidelijk is hebben veel creatures ETB effecten. Waarom zou je deze maar één keer gebruiken? Bovendien is de ultimate van Venser ook niet verkeerd Side-note: Je kunt Venser ook gebruiken op je eigen Gilded Drake gebruiken om nóg een creature te jatten.


Non-creature tutors



In een formaat waar je deck alleen maar uit individuele kaarten bestaat en maar liefst 100 kaarten groot is, is het natuurlijk heel goed om verschillende tutors te hebben om die ene kaart te zoeken die je wilt hebben.
Eledamri's Call vind ik persoonlijk het best. Het is instant en hij stopt de kaart in je hand.
Chord of Calling vind ik zelf ook heel goed. Hij kan prijzig zijn maar Convoke maakt dat in sommige gevallen weer goed. Het feit dat het instant is én de creature in het spel legt kan anderen onaangename verassingen bezorgen. Vooral als je bijvoorbeeld Gilded Drake opeens tevoorschijn haalt. Helaas heb ik Gilded Drake niet maar hij staat wel op m'n Wants-lijstje.
Worldly Tutor is ondanks dat het card disadvantage is toch wel aardig omdat hij zo goedkoop is. Sylvan Tutor doet het zelfde als Worldly Tutor maar dan in Sorcery vorm. Helaas is hij niet alleen slechter maar ook qua geld een stuk duurder. Ik gebruik m zelf niet maar mocht je per se meer tutors willen hebben dan kan je ook Sylvan Tutor overwegen.
Green Sun's Zenith is ook leuk. Vooral Oracle of Mul Daya en Eternal Witness zijn interessante targets.
Omdat Skullclamp onze #1 kaart is van dit deck gebruik ik ook Steelshaper's Gift.
Wargate is vrij prijzig maar functioneler dat dit komen ze niet.


Spot removal





Over het algemeen is spot removal niet heel erg geweldig omdat het vrij weinig impact heeft in lange multiplayer games maar sommige creatures moeten snel beantwoord worden. Bant Charm kan zelfs decks platleggen die compleet van hun Commander afhankelijk zijn.


Mass removal


Akroma's Vengeance is een Oblivion Stone in de vorm van een Sorcery. Mocht je m niet nodig hebben, dan kan je m gewoon weg cyclen.
Austere Command is zeer veelzijdig.
Hallowed Burial kan vervelende Indestructible creatures beantwoorden.


Landjes

En dan komen we alweer bij het laatste gedeelte van het deck. Namelijk de landjes. Er zijn heel veel soorten dual landjes maar we willen ook wel een aantal basics landjes gebruiken om optimaal gebruik te kunnen blijven maken van basic land fetches zoals Farhaven Elf en Solemn Simulacrum.


Alle kleuren landjes



Van deze landjes is Command Tower duidelijk het best. Ik heb momenteel ook Seaside Citadel in m'n deck zitten maar hij zal er wel spoedig uitgaan omdat het toch net iets te veel tempo-loss is. Reflecting Pool heb ik zelf niet maar hij kan wel een leuk budget alternatief zijn. Dit geld ook voor Exotic Orchard maar die is wat meer afhankelijk van je meta.


ABUR duals


De dual landjes uit de Alpha, Beta, Ulimited en Revised series zijn het beste. Ze kunnen door fetchlandjes opgezocht worden. En ze hebben ook basic land types (Forest, Island en Plains) zodat bijvoorbeeld Wood Elves en Sylvan Primordial ze kunnen opzoeken. Het enige nadeel is dat ze een hoog prijskaartje hebben.


Ravnica shocklands


De Schocklands hebben de zelfde voordelen als de origine dual landjes, alleen kost het wel twee leven om ze untapped in het spel te laten komen. Het voordeel van deze landjes ten opzichte van de originele duals is dat ze een heel stuk betaalbaarder zijn.


On-color fetches


Fetchlands zijn handig om snel in het spel de juiste kleuren bij elkaar te krijgen. Ze kunnen de bovenstaande duals opzoeken en ook basic lands. Dit zijn de drie fetches die alle kleuren kunnen zoeken die binnen onze commander zitten.


Off-color fetches



Deze fetches zijn iets minder goed in ons deck omdat ze allemaal een kleur hebben die buiten onze commander zit.


M10 & Innistrad checklands


Dit vind ik zelf hele fijne landjes. Omdat we toch redelijk wat basic landjes hebben heb je een grote kans dat ze untapped in play komen en ze zijn ook goed betaalbaar. Deze landjes worden beter naarmate je meer fetches, basic and Schock/ABUR duals gebruikt.


Painlands


Ook deze landjes komen untapped in play wat heel fijn is. Helaas doen ze wel 1 pijn als je een gekleurde mana wil maken maar gelukkig kan je ook gewoon kosteloos een colorless mana krijgen.


Filter lands


Deze landjes kunnen in het begin van het spel een beetje irritant zijn omdat het lastig is om dan de juiste mana te kunnen krijgen maar dat wordt al snel makkelijker en dan zijn ze eigenlijk heel fijn.


Karoo landjes


Karoo landjes zijn in mijn ogen niet heel goed omdat ze tapped in play komen maar ze zijn wel goedkoop. Met Oracle of Mul Daya kunnen ze ook leuk werken maar toch zijn ze niet optimaal. Als ik meer fetches zou krijgen, zouden deze er als eerst uit gaan. (De verzamelnaam 'karoo landje' komt van de kaart Karoo)


Odysses filter landjes


Deze filter landjes uit het Odysses block vind ik niet zo goed, maar als je een beperkt budget hebt kunnen ze interessant zijn. Ze zijn er alleen maar in allied kleuren dus er is geen versie.


Guildgates en life-gain landjes



Ook dit zijn duals die je kan overwegen als je een beperkt budget hebt. De life-gain landjes zijn uiteraard ietsje beter. Net als de landjes uit Odysses is er geen versie aanwezig.


Land slopers


Het ligt een beetje aan je meta of je deze landjes nodig hebt. Helaas is Wasteland is vanwege z'n beperkte oplage en de hoge vraag vrij duur. Als je veel te maken hebt met vervelende of goede landjes zoals Gaea’s Cradle of Cabal Coffers zijn deze essentieel.


Utility landjes


Utility landjes hebben handige abilities maar ze maken vaak geen gekleurde mana. Het is een beetje aan je zelf om voor elke landje te bepalen of ze nodig zijn.

High Market vind ik persoonlijk het best. Je kunt bijvoorbeeld zelf bepalen wanneer je Reveillark's ability laat triggeren. Ook kan je een creature slopen als iemand probeert iets van je te exilen of te tucken (tucken = een creature in iemand's library stoppen m.b.v. bijv. Bant Charm). Ook kan je een creature dat je niet nodig hebt met een Skullclamp kapot te maken. Ideaal zou zijn als het om een Solemn Simulacrum gaat.
Academy Ruins is heel handig om onze #1 kaart Skullclamp weer tevoorschijn te halen. Of als je nog een reset knop nodig hebt in de vorm van een Oblivion Stone. Of je kunt herhaaldelijk Legendaries slopen met Phyrexian Metamorph (helaas niet meer mogelijk met de nieuwe Legend Rule).
Het zou wel heel naar zijn als we met onze eigen creatures worden aangevallen dus Homeward Path zit er ook in.


Basic landjes


Het balans tussen de drie kleuren is natuurlijk verschillend per deck. En dus zal je zelf na moeten gaan hoeveel je van elke basic wil hebben. Ik heb in mijn deck ongeveer een gelijk aantal groene en blauwe spells en iets minder witte.


Oneindige beurten

In dit deck zitten een aantal manieren om oneindig beurten te nemen, behalve dan een kaart voor extra beurten De reden hiervoor is omdat dit simpel weg niet gewaardeerd wordt. Mocht je dit wel willen doen, dan hoef je allen maar één of meerdere Time Walk effecten er in te doen. De beste twee zijn Capture of Jingzhou en Temporal Manipulation omdat deze niet targeten en dus niet geRedirect kunnen worden maar ze zijn wel de twee duurste qua $$. Time Warp en Walk the Aeons zijn goede budget alternatieven.

Wat heb je nodig?

1. Time Warp, Eternal Witness, Skullclamp, Sun Titan
2. Time Warp, Eternal Witness, High Market, Sun Titan
3. Time Warp, Eternal Witness, Venser, the Sojourner
4. Time Warp, Eternal Witness, Crystal Shard


Wants lijstje
- Gilded Drake
- Sylvan Library
- Pact of Negation
- Natural Order
- Bribery
- Mana Drain
- Snapcaster Mage
- Fetches
- ABUR duals


The End

En dat was het dan. Ik ben heel erg benieuwd wat jullie van zowel het deck als het artikel vinden en ook ben ik benieuwd naar suggesties van anderen. Natuurlijk kan je ook altijd vragen stellen.

~Leroy

En even voor het gemak de lijst hier nog een keer.

 Reactie plaatsen

Reacties (13)

Scroll: [boven|reacties|beneden]
27-4-2013 12:51:00

Jenara heb ik ooit ook gehad om dezelfde reden. Wel bant, geen rafiq dus jenara dan maar. Heb haar zwaar onderschat! Ook al was mijn deck eigenlijk totaal niet op haar gericht, toch kon ze keihard kontschoppen en geregeld mensen in 1 of 2x doodswingen..

Leroy (8) Offline Profiel Stuur persoonlijk bericht
28-4-2013 11:34:00

Dat heb ik inderdaad ook gemerkt. Het ene potje cast je Jenara helemaal niet en de volgend mep je iemand in 2x uit het spel

28-4-2013 16:08:00

Als je tezzeret speelt, dan zijn de artifact landjes erg handig. Vind ik zelf in een soortgelijk deck altijd leuk om te doen.

Leroy (8) Offline Profiel Stuur persoonlijk bericht
30-4-2013 23:29:00

Ik vind Artifact landjes best risky. Ik run zelf Akroma’s Vengeance dus dan zijn die landjes weg. Anderen kunnen ook mass artifact destruction runnen. Bovendien zie ik mezelf niet zo snel een -0 ability gebuiken. Als ik Tezzeret speel, dan zoek ik meestal één van de twee Swords en vervolgens Skullclamp/Sol Ring OF ik fetch in één keer Birthing Pod.

Leroy (8) Offline Profiel Stuur persoonlijk bericht
22-5-2013 21:38:00

Ik heb er vandaag er een wat uitgebreider artikel van gemaakt.

Met dank aan de behulpzame mods voor de mooie plaatjes en kopjes

23-5-2013 00:16:00

Leroy, bedankt voor het schrijven van dit uitgebreide en zeer inzichtvolle artikel! Bevat een hoop nuttige tips en ideeën, zowel voor de beginnende als de gevorderde Commander speler. Ik kijk uit naar je volgende column

23-5-2013 11:07:00

Goede column leest lekker en ik heb 0 ervaring met Commander dus wel leuke inzichten gehad.

23-5-2013 11:56:00

Leuke collumn en een leuk/goed deck lijkt mij. Zit alles in wat Bant nodig heeft zonder al te veel stomme oneindige loops.

25-5-2013 11:37:00

hoi Leroy,

Leuke column om te lezen. Ik speel juist met Rafiq omdat ik er van houd om een deck te bouwen om je commander heen.
Het deck lijkt mij vooral gezien de manabase en het feit dat er veel dure staples inzitten erg prijzig.
Maakt dat voor jou iets uit?
Zelf zou ik een deck met voornamelijk staples snel saai vinden omdat je weinig interactie hebt tussen je kaarten. Ervaring mee?

Anyway lijkt mij een sterk deck met een goede balans tussen answers/threats.

Leroy (8) Offline Profiel Stuur persoonlijk bericht
26-5-2013 14:26:00

Hoi Sueeze,

Leuk dat je Rafiq speelt. Nu ik een tijdje Jenara speel vind ik bant echt leuk om te spelen.

Het deck is inderdaad vrij prijzig maar je kan behoorlijk wat besparen op de mana base zonder al te veel achteruit te gaan.
Sommige dure non-land kaarten zorgen juist voor interactie. Bijvoorbeeld Karmic Guide, Reveillark en Birthing Pod. Je hebt inderdaad wel een punt dat je vaak de zelfde route gaat maar er zijn best veel manieren om het deck te spelen, vooral omdat ik veel beslissingen maak aan de hand van de boardstate van anderen. Daardoor is het toch wel weer gevarieerd.
Als je veel duurdere non-land kaarten er uit zou halen om te besparen krijg je toch al gauw een heel ander deck (waar overigens niks mis mee is) want dan vallen alle interacties en combo elementen weg.

28-5-2013 10:02:00

Ik zie trouwens dat je in je decklist zelf geen ABUR duals speelt dat scheelt al enorm qua kosten.

Ik had zelf nog niet beedacht dat je prime speaker zegana terug kan halen met revaillark dat is wel vrij bruut.

De enige kaart die ik zou cutten is Land Grant, Cultivate lijkt mij beter en als je een land grant achtige kaart wil is Tithe in mijn optiek de beste.
Je zou ook land tax kunnen spelen evt.

Leroy (8) Offline Profiel Stuur persoonlijk bericht
28-5-2013 15:21:00

Klopt ja, Zegana is zelf gewoon 1 en ze is dikwijls een Karmic Guide/Reveillark target.

Dit deck 'hoort' 37 land te hebben maar momenteel heeft het er 36, omdat ik Land Grant als een slechte/budget Verdant Catacombs zie

Voor de rest speel ik helemaal geen ramp, behalve die op creatures zitten en daar heb ik bewust voor gekozen zoals ook ergens in de column staat.

Leroy (8) Offline Profiel Stuur persoonlijk bericht
3-6-2013 21:14:00

Ik wilde graag even mijn nieuwe pimp-landjes showen die ik voor dit deck gemaakt heb

hier

Scroll: [boven|reacties|beneden]