Tips

Meest gebruikte links
Actieve topics
Laatste kaartcommentaar

Spoilers
Innistrad Crimson Vow
Crimson Vow Commander
Innistrad Midnight Hunt
Midnight Hunt Commander
Adventures in the Forgotten Realms (AFR)
Commander Forgotten Realms (AFC)
Modern Horizons 2 (MH2)
Modern Horizons 1 Timeshifts (H1R)
Strixhaven (STX)
Strixhaven Mystical Archive (STA)
Commander 2021 (C21)

Alle spoilers zijn te maken in de catalogus en staan met linkjes op de winkel homepage.

Verkoop of ruil je overtollige kaarten aan Nedermagic via onze dynamische inkooplijst of vraag per email een bod op je gehele collectie.

Camera, Light: State-Based Action!

Scroll: [boven|reacties|beneden]
7-5-2010 20:02:00

Bij regelvragen lees je vaak dat State-Based Actions (SBA) worden uitgevoerd (en in oudere discussies wordt zelfs nog gesproken over State-Based Effects, oftewel SBE). Maar wat zijn dat nou precies, hoe werken ze en wanneer worden ze uitgevoerd? In deze column lees je er alles over!

Politieagent en schoonmaakdienstDe makkelijkste manier om over SBA te denken, is door ze te zien als de regels die zorgen dat het spel voortdurend op orde is. Effecten en gebeurtenissen vragen om bepaalde acties, en de SBA zorgen dat die netjes worden uitgevoerd. Of in de onsterfelijke woorden van L2 judge Teun Zijp: Spells don't kill creatures, SBA do!

SBA versus triggered abilitiesElke keer als een speler priority zou krijgen, kijkt het spel eerst of er SBA uitgevoerd moeten worden. Zo niet, dan gaat het spel gewoon verder. Anders worden alle SBA tegelijkertijd uitgevoerd, en wordt er nog een keer gekeken of er SBA uitgevoerd moeten worden, net zolang tot er geen meer over zijn. SBA worden ook gecheckt tijdens de Cleanup step; als er geen SBA worden uitgevoerd, krijgt vervolgens geen enkele speler priority en is de beurt meteen afgelopen. Worden er wel SBA uitgevoerd en wordt daardoor een triggered ability getriggerd, dan krijgt de actieve speler en vervolgens de andere speler nog de kans om iets te doen.

Triggered abilities worden op de stack gezet voordat een speler priority zou krijgen, maar nog daarvoor worden SBA gecheckt en uitgevoerd. Een voorbeeld: Anita heeft een Hollowsage op het battlefield en begint aan haar beurt. Ze untapt alles, en de Hollowsage triggert, maar gaat nog niet op de stack: in de untap step krijgt namelijk geen enkele speler priority. Daarna gaat ze naar de upkeep en zou zij als actieve speler priority krijgen, maar eerst worden SBA gecheckt. Als die er niet zijn, gaat eindelijk de trigger van Hollowsage op de stack en krijgt Anita priority.

Een SBA is dus heel iets anders dan een trigger: SBA worden altijd direct uitgevoerd, en geen van de spelers kan daarop reageren. Tussen het triggeren van een triggered ability en het daadwerkelijk op de stack gaan daarvan, worden ook nog SBA gecheckt en indien van toepassing uitgevoerd. Om een activated ability te kunnen activeren, moet een speler priority hebben, en voor hij die zou krijgen, worden SBA weer gecheckt. Ja, het lijkt wel alsof die krengen voortdurend gecheckt worden! Maar dat is dan natuurlijk weer net niet hoe het werkt... SBA worden namelijk niet tijdens het resolven van een spell of ability gecheckt, terwijl triggers dan wel kunnen triggeren.

Weer een voorbeeld: Nicole heeft een Overbeing of Myth en een Aeon Chronicler op het battlefield, en een Mind Rot, Counterspell en Underground Sea in haar hand; Alfred heeft een Compost liggen, en een Shocker geëquipped met Whispersilk Cloak. Alfred valt Nicole aan met de Shocker en doet 1 combat damage. Shockers trigger triggert, SBA worden gecheckt en er gebeurt niets, de trigger gaat op de stack, beide spelers doen niets en de trigger resolvet. Tijdens het resolven van die trigger heeft Nicole tijdelijk 0 kaarten in haar hand en zijn haar beide beesten 0/0, maar omdat SBA nu niet worden uitgevoerd, blijven ze gewoon leven. Na het resolven van de trigger, zou Alfred weer priority krijgen, maar worden eerst SBA gecheckt. Nicoles beesten zijn inmiddels weer 3/3, dus er hoeven geen SBA uitgevoerd te worden. Tijdens het resolven van Shockers triggered ability heeft Nicole een zwarte kaart gediscard (denk er aan, Underground Sea kan wel zwarte mana produceren, maar landjes zijn altijd kleurloos!), dus is Alfreds Compost getriggered en gaat die trigger nu op de stack. Als beide spelers niets doen, resolvet die trigger en pakt Alfred een kaart.

Wat zijn de SBA?Er zijn maar liefst 19 verschillende SBA, maar ze zijn onder te verdelen in een aantal categorieën: verlies het spel, creatures, legendary, attachments, counters en overig. Dit is niet hoe de SBA officieel volgens CR 704.5 zijn ingedeeld, maar is een poging van mij om wat orde in de chaos te scheppen.

Verlies het spel
Je verliest het spel als een effect zegt dat je verliest (Lich, Door to Nothingness), als je tegenstander wint (Coalition Victory, Near-Death Experience), of als een van de volgende SBA waar is:

*Je hebt 0 of minder leven;
*Je probeert een kaart te trekken terwijl je library leeg is;
*Je hebt 10 of meer poison counters (Virulent Sliver, Swamp Mosquito);
*In 2HG heeft een team 0 of minder leven;
*In EDH heeft een speler 21 of meer damage gekregen van dezelfde General.

Natuurlijk verlies je het spel niet als je niet kunt verliezen door bijvoorbeeld een Platinum Angel of een Abyssal Persecutor. Daarnaast kun je nog verliezen doordat je opgeeft, als je van een judge een Game Loss krijgt of als je op MODO door je klok heen gaat; hiertegen geven Angels en Demons je geen bescherming.

Als je op 1 leven staat en je hebt precies 1 kaart in je library terwijl je tegenstander jou target met Sign in Blood, zou je na het resolven ervan om 2 redenen verliezen: je leven is 0 of minder en je probeerde een kaart te trekken uit je lege library. In een toernooi telt dit gewoon als één game loss, niet als twee. Ook is één Platinum Angel sterk genoeg om beide effecten te overrulen. En als je een Lich’s Mirror hebt liggen, wordt het totale resultaat vervangen door de Mirror: als meerdere SBA tegelijkertijd hetzelfde resultaat op zouden leveren, is één replacement effect genoeg om ze allemaal te vervangen.

Creatures
Een creature gaat van het battlefield naar de graveyard als:

*Hij 0 of minder toughness heeft;
*Hij lethal damage heeft gekregen: de totale hoeveelheid op dit creature gemarkeerde damage is gelijk aan of groter dan zijn toughness;
*Hij damage heeft gekregen van een bron (source) met Deathtouch; dit kan combat damage zijn, maar ook bijvoorbeeld damage van een Cunning Sparkmage geëquipped met een Basilisk Collar.

De laatste 2 acties kunnen vervangen worden door regeneration, maar alleen als het creature al een regeneration shield had voordat de SBA werden gecheckt en uitgevoerd. Tegen 0 of minder toughness helpt niets meer... Sinds hoef je een creature dat zowel lethal damage als Deathtouch damage heeft gekregen, nog maar één keer te regeneraten. Als je River Boa wordt geblockt door een Vampire Nighthawk, hoef je dus voordat de combat damage wordt gedaan, maar één keer te betalen om een regeneration shield er op te zetten, en je slang overleeft.

Tijd voor enkele voorbeelden! Arend heeft een Tarmogoyf en alle graveyards zijn leeg, dus is hij 0/1. Bart speelt nu een Tarfire op de Goyf, waardoor er 2 damage op gemarkeerd wordt. Als laatste deel van het resolven gaat de Tarfire naar de graveyard, waardoor de Goyf tot 2/3 groeit: Tarfire is immers een instant en een tribal. Tijdens het resolven is Tarmogoyf dus tijdelijk een 0/1 met 2 damage, maar pas nadat de spell volledig geresolved is, worden SBA gecheckt, en het spel ziet dan een dikke 2/3 Goyf met slechts 2 damage en doet niets.

Annemieke heeft een Mortivore met in totaal 2 creatures in de graveyard, dus deze Lhurgoyf is nu 2/2. Noah heeft 4 2/2 Runeclaw Bears liggen. Annemieke cast een Infest, waardoor Mortivore en alle beren 0/0 worden. Na het resolven worden SBA uitgevoerd en verdwijnen alle beesten naar de eeuwige jachtvelden; Mortivore leeft niet lang genoeg om de dode beren te zien en groot genoeg te worden om de Infest te overleven.

Een ander verhaal wordt het als Annemieke een Earthquake met X = 2 speelt, en in reactie daarop betaalt om een regeneration shield op Mortivore te zetten. De 2/2 Mortivore zou dood gaan aan de 2 damage, maar overleeft het door te regeneraten; de beren sterven echter weer een roemloze dood. Nadat het stof is opgetrokken, ziet Mortivore maar liefst 6 beesten in de graveyards liggen en is inmiddels 6/6, maar zijn regeneration shield is hij inmiddels al kwijt.

Genoeg Lhurgoyfs gezien? Tijd voor een Elemental! Annemieke kan maar geen genoeg krijgen van aardbevingen, en speelt weer een Earthquake voor X = 2. Op het battlefield liggen een Lord of Extinction en een paar kleine elfjes, in de graveyards liggen in totaal 2 kaarten. Als de Earthquake resolvet, doet hij 2 damage aan alle beesten, dus ook aan de 2/2 Lord. Als laatste stap van het resolven gaat de Quake naar de graveyard, en als dan eindelijk SBA worden gecheckt, is de Lord of Extinction inmiddels een 3/3 en overleeft de 2 damage met gemak.

Norbert staat op 12 leven en heeft een 1/1 Pilgrim’s Eye. Albert valt aan met een 1/1 Guul Draz Vampire en een 2/2 Vampire Lacerator; Norbert blockt de Guul Draz Vampire. Alle combat damage wordt tegelijkertijd gedaan, dus Norbert gaat naar 10 leven en op de Guul Draz Vampire en de Pilgrim’s Eye wordt 1 damage gemarkeerd. Nu pas is het tijd om SBA te checken! Het spel ziet een 1/1 Eye met 1 damage, dus die vliegt naar de graveyard. Maar omdat Norbert inmiddels op 10 leven staat, is de Guul Draz Vampire 3/2 geworden en overleeft die ene punt schade!

Legendary en dergelijke
De titel van dit kopje is niet erg elegant, maar vat wel goed samen wat deze SBA doen:

*Legend rule: als 2 of meer legendary permanents met dezelfde naam op het battlefield liggen, worden ze allemaal naar de graveyard verplaatst. Het gaat hier om exact dezelfde naam, dus een Sakashima the Impostor kan zonder gevaar voor eigen leven een Progenitus nabootsen. Onlangs speelde een speler op een NKQ een gekickte Rite of Replication met als target de legendarische Iona, Shield of Emeria. Dat leidde tot een hemelse slachting...

*Planeswalker uniqueness rule: als 2 of meer Planeswalkers met hetzelfde type op het battlefield liggen, worden ze allemaal naar de graveyard verplaatst. Het gaat hier dus niet om de naam van de kaart, maar het type dat achter de lange streep op de typeline staat. Een zeer effectieve manier om je tegenstanders Elspeth, Knight-Errant om zeep te helpen, is door er zelf ook een te spelen. Jace, the Mind Sculptor en Jace Beleren hebben allebei het type Jace en kunnen niet samen op het battlefield liggen. Mirror Gallery heft wel de werking van de Legend rule op, maar laat nog steeds niet 2 Jaces of Ajanis tegelijkertijd in leven. En zoals altijd worden SBA uitgevoerd voordat een speler priority krijgt, dus je kunt niet nog snel even een ability activeren voordat je net gecaste Planeswalker sterft.

*World rule: als twee of meer permanents het supertype world hebben, blijft de nieuwste liggen en gaan alle oudere naar de graveyard. Als er meerdere world enchantments tegelijkertijd het battlefield betreden (bijvoorbeeld door Replenish), gaan ze allemaal stuk, inclusief degene die er al lagen. Overigens staat op alle world enchantments nog de oude formulering "Enchant World", maar dit is in de Oracle geupdate. Een Indestructibility helpt je trouwens niet om meerdere world enchantments tegelijk op het battlefield te houden: ze worden immers niet destroyed, maar worden als SBA letterlijk in de graveyard geplaatst.

Anja heeft een Disciple of the Vault, een Soul’s Attendant en een Glassdust Hulk op het battlefield en 2 Sharuum the Hegemons in haar graveyard. Zij cast een Open the Vaults, waarmee het spelletje eigenlijk meteen uit is... Beide Sharuum the Hegemons komen terug op het battlefield, hun enters-the-battlefield abilities triggeren (maar gaan nog niet op de stack), en alle andere abilities van de permanents die ze heeft liggen, triggeren ook. Hierna zou ze priority krijgen, maar eerst worden SBA gecheckt en uitgevoerd: beide legendarische Sphinxen gaan naar de graveyard. Nu gaan alle triggers op de stack in de volgorde die Anja kiest, en pas als de triggers van beide Sharuums op de stack gaan, kiest ze een target. Dankzij Disciple of the Vault verliest een tegentander 2 leven, door Soul’s Attendant krijgt Anja 2 leven en de Glassdust Hulk krijgt +2/+2 en wordt unblockable.

Tegen de tijd dat ze eindelijk target artifacts kiest om terug te halen met de triggers van Sharuum, liggen beide Sharuums dus al in de graveyard en zijn legale targets geworden! Anja laat elke Sharuum zichzelf targeten, of ze targeten elkaar, maar ze komen allebei terug op het battlefield en het hele riedeltje herhaalt zich weer: triggers triggeren, vanwege de Legend Rule gaan beide Sharuums dood, triggers resolven en de Sharuums komen terug. Zo kan Anja een willekeurig aantal tegenstanders een willekeurig groot aantal leven laten verliezen, krijgt ze zelf willekeurig veel leven erbij, en heeft ze een willekeurig grote unblockable Hulk.
Een ononderbreekbare loop zou leiden tot een draw, maar dit is geen echte loop: alles gaat via de stack, en op een gegeven moment zou bij het checken van SBA gezien worden dat een tegenstander 0 of minder leven heeft. Met alle triggers klaar om op de stack te gaan, stopt het spel omdat alle tegenstanders inmiddels verloren hebben. En afgezien daarvan, Anja kan zelf de loop doorbreken door voor beide Sharuums hetzelfde target te kiezen.

Attachments
*Een Aura (oftewel een enchantment met subtype Aura) dat aan een illegaal object of een illegale speler is bevestigd, of dat helemaal nergens aan is bevestigd, wordt naar de graveyard verplaatst.

Anja heeft een Squire met daarop een Holy Strength. Nathan speelt een Doom Blade op de Squire, die naar de graveyard gaat. De Holy Strength wordt niet vernietigd, die blijft gewoon op het battlefield liggen. Nadat Doom Blade volledig geresolved is en in Nathans graveyard is gelegd, zou Anja als actieve speler weer priority krijgen, maar eerst worden SBA weer gechecked, en het spel ziet een Holy Strength liggen die nergens aan vast zit. Nu gaat ook dit Aura naar de graveyard, zijn er verder geen SBA meer uit te voeren en krijgt Anja eindelijk priority, nadat eventuele triggers op de stack zijn gegaan (van bijvoorbeeld Anja's Algae Gharial).

Alfred maakt van zijn Celestial Colonnade een 4/4 creature en speelt daar vervolgens een Celestial Mantle op; dat kan prima, omdat de Colonnade nu ook een creature is en dus een legal target is geworden voor het "enchant creature"-Aura. Alfred valt aan, verdubbelt zijn leven en wil zijn beurt beëindigen. In de cleanup step eindigen alle "until end of turn" effecten en wordt Celestial Colonnade weer een levenloos landje. SBA worden gecheckt en zien een Aura met "enchant creature" liggen op iets dat helemaal geen creature meer is, dus de Celestial Mantle gaat naar de graveyard, en beide spelers krijgen nog een keer priority.

*Een Equipment of Fortification dat aan een illegaal permanent is bevestigd, valt er van af maar blijft wel op het battlefield liggen. Als Alfred zijn Celestial Colonnade activeert, kan hij er vervolgens een Basilisk Collar aan vastmaken. In de cleanup step valt de Collar er af, blijft "los" op het battlefield liggen en beide spelers krijgen priority.

*Als een creature is bevestigd aan een object of speler, valt het er van af en blijft op het battlefield liggen. In het algemeen: als een permanent dat geen Aura, Equipment of Fortification is, aan iets of iemand bevestigd is, dan valt het er af en blijft op het battlefield liggen. Dit klinkt vreemd en komt ook niet vaak voor, maar gebeurt bijvoorbeeld met Dominating Licid. David heeft een Dominating Licid, activeert zijn ability en maakt het Licid/Aura vast aan Eriks Woolly Thoctar. Even later krijgt hij spijt en betaalt om dit effect te beëindigen, dus de Licid wordt weer gewoon een creature, maar is wel nog steeds bevestigd aan Eriks Woolly Thoctar. Nu worden SBA uitgevoerd en valt de Licid van de Thoctar af, en blijft als doodnormaal creature op het battlefield liggen.

Counters
*Als een permanent zowel +1/+1 als -1/-1 counters erop heeft liggen, worden er N +1/+1 counters en N -1/-1 counters van verwijderd, waarbij N het kleinste van het aantal +1/+1 en -1/-1 counters is. Ja, dat is een zin waar je even op moet puzzelen voor je begrijpt wat er staat... Diederik heeft een 9/9 Scute Mob met 8 +1/+1 counters, en Eduard speelt een Incremental Blight waarmee hij onder andere 3 -1/-1 counters op de Scute Mob legt. De Scute Mob heeft nu dus 8 +1/+1 counters en 3 -1/-1 counters, maar dan komen de SBA en verwijderen er van beide soorten 3. De Scute Mob eindigt dus als een 6/6 met 8 - 3 = 5 +1/+1 counters en zonder -1/-1 counters.
Er bestaat geen soortgelijke regel voor andere counters. Een Fungus Elemental kan dus tegelijkertijd een +2/+2 counter en 2 -1/-1 counters erop hebben liggen, zonder dat die tegen elkaar weggestreept worden.

*Als een permanent ten hoogste N counters erop mag hebben liggen maar er liggen er meer op, worden alle counters die er te veel op liggen, verwijderd. Zelda heeft een Rasputin Dreamweaver met 7 dream counters en begint haar beurt. In haar upkeep legt ze een counter op Rasputin, zodat hij er nu 8 heeft. Voordat ze priority krijgt, worden SBA uitgevoerd en wordt 1 counter van Rasputin verwijderd, zodat hij er weer netjes de maximaal toegestane 7 heeft. Als Zelda in haar upkeep graag een counter van Rasputin wil verwijderen om aan haar manapool toe te voegen, kan ze dit het best in reactie op de trigger doen: zo krijgt ze haar mana en eindigt Rasputin de upkeep met zijn volle 7 dream counters.
Is dit nou wat ze noemen een cornercase? Ik heb in Gatherer gezocht op "more+than+counters" en dit was het enige resultaat... maar ja, de Comprehensive Rules coveren echt álle vragen wat betreft Magic, dus zelfs dit staat er in. Rasputin mag zich erg vereerd voelen: er is een speciale State-Based Action speciaal en alleen voor hém!

Overig
*Een Planeswalker met 0 loyalty (dus zonder loyalty counters) wordt in de graveyard gelegd. Planeswalkers hebben allemaal een enters-the-battlefield replacement effect, en komen met evenveel loyalty counters op het battlefield als er rechtsonder op de kaart staat gedrukt; ze komen níet met 0 counters in het spel, dus je kunt gegarandeerd minstens eenmalig van hun kracht profiteren.

*Een kopie van een spell die zich niet op de stack bevindt, houdt op met bestaan. Een kopie van een kaart die zich niet op de stack of op het battlefield bevindt, houdt ook op te bestaan.

*Een token die phased out is, of zich niet op het battlefield bevindt, houdt op met bestaan. Hier is wel een elegante subtiliteit: kaarten zoals Momentary Blink exilen een kaart en laten hem meteen weer terugkomen, dus SBA worden tijdens het resolven niet gecheckt. Toch is het niet mogelijk om een token met Momentary Blink terug op het battlefield te krijgen, maar dat is vastgelegd in weer een heel andere regel: CR 110.5f zegt dat een token die het battlefield heeft verlaten, niet meer terug kan komen. Als je een token van bijvoorbeeld Siege-Gang Commander target met een Momentary Blink, wordt die token geëxiled, maar komt niet terug op het battlefield. Vervolgens worden SBA uitgevoerd en houdt die arme Goblin in de exile op met bestaan.


Zo, en nu weet je alles over State-Based Actions! En als je toch nog vragen hebt: stel ze hieronder, in het regelvragen forum of stuur me een message. Bedankt voor het lezen en zoals altijd: commentaar, feedback en ideeën voor nieuwe columns worden zeer gewaardeerd!

Greetz, Dustin (L1 Judge).

 Reactie plaatsen

Reacties (15)

Scroll: [boven|reacties|beneden]
7-5-2010 20:24:00

Eventjes gescand, voor mij eigenlijk weinig nieuws.

Wel een kleinigheidje:

"Verlies het spel
Je verliest het spel als een effect zegt dat je verliest (Lich, Door to Nothingness), als je tegenstander wint (Coalition Victory, Near-Death Experience), of als een van de volgende SBA waar is:
...
*In EDH heeft een speler 21 of meer damage gekregen van dezelfde General."

Ten eerste: de opgesomde regeltjes zijn zelf geen SBA's toch, maar een reden om de SBA 'speler verliest' uit te voeren?

Ten tweede: In EDH verliest een speler toch pas bij 21 of meer COMBAT damage van dezelfde general? ^^

9-5-2010 16:08:00

De loop met Sharuum the Hegemon is sowieso niet geen oneindige loop, de kaart zegt immer "you may". Ze kan de loop ook gewoon doorbreken door gewoon te kiezen niks terug te halen ipv met beide dezelfde targetten.

9-5-2010 16:13:00

Voor de rest trouwens een goed uitleg.
Erg politiek correct ook met de grote hoeveelheid aan (fictieve) vrouwelijke spelers.

9-5-2010 17:36:00

Gelukkig ben jij ook niet de enige voor wie Dustin z'n columns schrijft, Jeff.

9-5-2010 17:59:00

@Jeff: er staat helemaal niets nieuws in deze column, alles komt regelrecht (sorry voor de slechte woordgrap) uit de Comp Rules. Dus iedereen die wel eens een poging heeft gedaan zich door de spelregels heen te worstelen, zou dit bekend voor moeten komen

Als jij ze ook gelezen had, had je geweten dat er echt 19 verschillende SBA zijn, waarvan 5 leiden tot "verlies het spel". Het spel verliezen op zichzelf is geen SBA, maar kan het gevolg zijn van een SBA of een effect van een spell of ability.

Inderdaad, in EDH gaat het om 21 COMBAT damage van dezelfde General. Goed gezien, ik was vergeten dat woord erbij te zetten!

@Jarno: dank voor je compliment! Sharuum heeft inderdaad veel manieren om de loop te doorbreken, met of zonder de "may" in de tekst.

10-5-2010 22:37:00

Leuke column weer! Ik speel magic eigenlijk altijd casual, maar toch komen we regelmatig ingewikkelde kwesties tegen. Ik vind het altijd fascinerend om het fijne van dit soort situaties te leren. Bedankt voor de heldere uitleg en de vele leuke voorbeelden.

Groet, Arthur/Thallid

12-5-2010 10:23:00

wat een regels!

een simpel potje magic spelen is bijna niet meer mogelijk zo te zien

13-5-2010 11:57:00

een pot magic is nog steeds goed mogelijk (casual gezien), na een tijdje gaat alles automatisch en de grote uitzondering zie je toch niet zo heel vaak. Er zijn genoeg mensen die innen uur bijv al prima doorhebben wat lethal damage is als je het ze aan het leren bent
Echter ga je de toernooiscene op dan moet je vaak iets dieper in de regeltjes gaan kijken waar je je voordeel mee kan opdoen/je opponent mee kan naaien en in dat opzich is kennis van de regels wel erg belangrijk

19-5-2010 13:28:00

*Een kopie van een spell die zich niet op de stack bevindt, houdt op met bestaan. Een kopie van een kaart die zich niet op de stack of op het battlefield bevindt, houdt ook op te bestaan.

---

Kun je hier een voorbeeld van geven? Het is mij niet helemaal duidelijk welke situatie je hiermee bedoelt.

19-5-2010 13:36:00

komt erop neer dat tokens alsmede kopietjes van Mirror Sheen niet opeens in je handen opduiken

19-5-2010 13:42:00

Oh, het gaat om de kopie die zich niet meer op de stack bevind! Ik las het alsof de kopie zou ophouden te bestaan als de originele spell niet meer op de stack was

19-5-2010 13:45:00

ja het stond er een beetje jammer maar dat betekend het iig!

24-5-2010 19:23:00

Inderdaad, het gaat om de kopie die ophoudt met bestaan. Natasha heeft een Mirror Sheen liggen, en Anton cast een Lightning Bolt met als target Natasha. Natasha activeert de Mirror Sheen en makt een kopie van de Bolt, die op de stack komt te liggen. Anton speelt nu een Venser, Shaper Savant en target de kopie van de Bolt. Als Venser resolvet, wordt de kopie terug naar de hand van Natasha gestuurd; vervolgens worden SBA uitgevoerd en houdt die kopie op met bestaan.
Arjan speelt Rite of Replication en maakt een kopie van Squire. Even later speelt Nathan Unsummon op die kopie, die gaat naar de hand en als SBA worden uitgevoerd, gaat hij in rook op.

13-2-2011 22:30:00

Supervet, ik vind dit echt heel intressant Heb het nu al een paar keer overgelezen, en probeer het in mijn hoofd ook in menig potje magic toe te passen ^^

Enorm bedankt!

10-12-2013 12:30:00

Met de release van M14 in de zomer van 2013 zijn er twee belangrijke regelwijzigingen doorgevoerd. Helaas is het technisch niet mogelijk om de bovenstaande column te editen, dus bij deze twee errata. Deze stukjes vervangen dus de tekst hierboven, die is achterhaald en niet meer geldig! De rest van de SBA is ongewijzigd

*Legend rule: als 2 of meer legendary permanents met dezelfde naam op het battlefield liggen bij dezelfde speler, kiest hij/zij er één die blijft liggen en wordt de rest naar de graveyard verplaatst. Het gaat hier om exact dezelfde naam, dus een Sakashima the Impostor kan zonder gevaar voor eigen leven een Progenitus nabootsen. Ook is het geen enkel probleem dat jij en je tegenstander dezelfde legend hebben liggen.

*Planeswalker uniqueness rule: als 2 of meer Planeswalkers met hetzelfde type op het battlefield liggen bij dezelfde speler, kiest hij/zij er één die blijft liggen en wordt de rest naar de graveyard verplaatst. Ook voor Planeswalkers geldt dat per speler wordt gekeken, dus jij en je tegenstander mogen wel allebei een Planeswalker met hetzelfde type hebben liggen. Het gaat hier dus niet om de naam van de kaart, maar het type dat achter de lange streep op de typeline staat. Jace, the Mind Sculptor en Jace Beleren hebben allebei het type Jace en kunnen niet samen bij dezelfde speler op het battlefield liggen. Mirror Gallery heft wel de werking van de Legend rule op, maar laat nog steeds niet 2 Jaces of Ajanis tegelijkertijd in leven. En zoals altijd worden SBA uitgevoerd voordat een speler priority krijgt, dus je kunt niet nog snel even een ability activeren voordat je net gecaste Planeswalker sterft.

Scroll: [boven|reacties|beneden]