Meest gebruikte links
Actieve topics
Laatste kaartcommentaar
Spoilers
Innistrad Crimson Vow
Crimson Vow Commander
Innistrad Midnight Hunt
Midnight Hunt Commander
Adventures in the Forgotten Realms (AFR)
Commander Forgotten Realms (AFC)
Modern Horizons 2 (MH2)
Modern Horizons 1 Timeshifts (H1R)
Strixhaven (STX)
Strixhaven Mystical Archive (STA)
Commander 2021 (C21)
Alle spoilers zijn te maken in de catalogus en staan met linkjes op de winkel homepage.
Verkoop of ruil je overtollige kaarten aan Nedermagic via onze dynamische inkooplijst of vraag per email een bod op je gehele collectie.
Iedere week ga ik (Lookky) een stelling plaatsen om zo gezonde discussies te laten "happenen". Ik plaats een stelling en iedereen kan zo zijn zegje erover doen!
Stelling van deze week:
Ik vind zowiezo dat de gedachte van power creeps in elke set overdreven is, WotC zijn mensen en kunnen niet rekening houden met elke kaart die ze uitgaven. Dus soms komen er wat "broken" kaarten bij. maar het zijn er niet veel. Daarbij is dus mijn mening dat er zowiezo wienig power creeps zijn.
Ik ben het er deels mee eens. Menig creature uit die goede ouwe tijd heeft een betere reprint gekregen (kijk maar naar Serra Angel) dus dat valt automatisch ook onder powercreep voor mij. Hoewel het aantal *broken* cards meevalt (Jace, ik kijk naar jou) is het naar mijn gevoel toch nog steeds bezig.
Echter, met Innistrad is het volgens mij dus wel wat teruggegaan, maar we weten de andere 2 delen nog niet natuurlijk..
Ze kunnen en moeten juist rekening houden met elke kaart die ze uitgeven. Het is een miljarden-business, dan kan je niet aankomen met: 'oeps, daar hebben we niet echt over nagedacht'. Elke kaart die ook maar op een of andere manier broken kan zijn wordt uitvoerig en langdurig getest door verschillende mensen, en rekening houdend met elk formaat.
Powercreep is gewoon nodig om het spel interessant te houden. Vooral voor constructed formaten, anders zit iedereen jaren lang met hetzelfde spel te spelen. Maar ook voor standard en draft moeten er nieuwe en spannende kaarten komen, en inferieure kaarten zijn vaak niet spannend. Het lastige is om hier de juiste verhouding in te vinden. Er moeten af en toe kaarten komen die 'beter' zijn dan vergelijkbare oudere kaarten, maar dit verschil moet minimaal zijn, zodat kaarten wel lang hun speelbaarheid behouden (als de creep te snel gaat worden gaat te snel 'obsolete'. Daarnaast moeten opeenvolgende sets ongeveer van hetzelfde niveau zijn omdat je anders een eenzijdig standard formaat krijgt (wat is gebeurd bij het Zendikar-block en het Scars-block). In Zendikar zaten een paar designfouten, dat block werkte gewoon te goed, maar Innistrad is niet van mindere kwaliteit (power-wise) dan Scars. Als je Zendikar dus even buiten beschouwing laat, is de creep nog gewoon gaande, en dat is ook noodzakelijk.
ps. Ik weet niet zeker of Loekie begrijpt wat powercreep is. Een powercreep is niet een broken kaart, of een aantal broken kaarten binnen een set. Het is de theorie dat, om het spel (financieel) interessant te houden, de powerlevel van alle kaarten gestaag en geleidelijk omhoog gaat.
Moeilijke stelling om op in te gaan. Ik vind sowieso dat er niet zoiets als powercreep is, alleen een verschuiving van powercreep. Waar vroeger spells veel te goed waren zijn nu beesten veel te goed. Dingen als Dark Ritual, Swords to Plowshares en Counterspell durven ze niet meer te maken, maar dingen als Snapcaster Mage of Primeval Titan vinden ze geen probleem. Planeswalkers zijn hier natuurlijk een uitzondering op, omdat die vroeger niet bestonden.
Kijk ook eens naar kaarten als Pernicious Deed, Decree of Justice, Fact or Fiction. Ik heb al een heel tijd geen spells gezien die zo domineerde als die 3 vroeger, terwijl er aan de lopende band nieuwe beesten voor legacy komen. Van Dark Confidant naar Tarmogoyf naar Stoneforge Mystic naar Snapcaster Mage.
Tuurlijk, Jace is de uitzondering. Maar planeswalkers zijn nog behoorlijk in de testfase. Ze bestaan nog niet zo lang en er zijn er maar weinig. Fouten maken ermee is dan ook veel makkelijker.
De stelling is niet al te duidelijk denk ik. Hier praten we over de verschillende levels van overpowered kaarten (Confidant, Goyf, Jace, vroeger Bitterblossom en Morphling enz (en daarvoor de P9 ))
De stelling heeft het over creep, dwz creatures, en er staat sinds Innistrad. Na Innistrad is er nog niks uitgekomen dus om 1 set met alle sets daarvoor te vergelijken is niet te doen.
Maargoed, zelf vind ik het redelijk, tegen elke kaart is wel een andere kaart. Wat wel lomp is, is dat Wizards kaarten als Jace, Mental Misstep ed maakt en ook weer een ban geeft.
Ik zeg, hou het simpel en maak geen kaarten speciaal om de overpowered kaarten in een bepaald format tegen te gaan, dat werkt niet (dat is net als een antimeta deck bouwen).
Ik ben het wel ongeveer eens met de stelling. Er is nog steeds een powercreep (zie bijvoorbeeld commons als Walking Corpse en Spectral Flight, die zijn beter dan al hun voorgangers) maar het gaat niet meer zo hard als ten tijde van M10 met kaarten als Baneslayer Angel en Lightning Bolt. Je kunt eigenlijk zeggen dat ze met M12 al wat gas hebben teruggenomen door Incinerate en Shock weer te reprinten.
Ze hebben duidelijk een stapje terug gedaan na de vorige 2 blokken imo.
Denk je? Met dat infect?? Ik vond dat anders behoorlijk OP hoor.. :\
Edit: ooh, je bedoelt het juist anders.. Nee, dan ga ik met je mee hoor
Wordt een zwarte Grizzly Bears nou genoemd als powercreep? Zijn er zo weinig beren in zwart dan? Even kijken.
Edit: Wow, zwarte beestjes zijn zwak. In groen zijn de beren zo vaak verbeterd.
Ik vind zo wel weer leuk standart.
Dingen zoals die titans, vind ik naar mijn meening, nog wel kunnen.
Maar Eldrazi vond ik te van de goede, en gas terug geven ??
Nee dat denk ik juist niet. Het gaat weer beetje terug op hoe het was.
In de oude style van Magic. Moest je gewoon je beest enger maken.
Combineren met kaarten om gevraarlijk te worden. Vandaar dat vroeger ook veel meer revomel en Counter Spells waren om het juist tegen te houden.
Denk ook dat meer door Mr.Garfield komt dat het nu wat meer flavor is.
Wat ik juist mooi vind aan deze set.
Ik ben pas weer actief sinds Zendikar, dus heb niet veel vergelijking. Maar als ik vergelijk:
Zendikar
Commons: Vampire Lacerator, Goblin Bushwhacker, Guul Draz Vampire, Nissa’s Chosen; Spell Pierce, Journey to Nowhere, Burst Lightning, Expedition Map
Uncommons: Vampire Nighthawk, Gatekeeper of Malakir, Hedron Crab, Kazandu Blademaster; Akoum Refuge etc.
Rares: Goblin Guide, Bloodghast; fetchlands
Mythics: Lotus Cobra; Eldrazi Monument, Sorin Markov
Scars of mirrodin:
Commons: Ichorclaw Myr, Blight Mamba, Perilous Myr, Plague Stinger; Galvanic Blast, Glimmerpost, Kuldotha Rebirth, Tumble Magnet
Uncommon: Memnite, Myr Galvanizer; Infiltration Lens, Arc Trail, Contagion Clasp
Rare: Tempered Steel, Ratchet Bomb, Seachrome Coast etc.
Mythic: Mox Opal, Planeswalkers, Sword of Body and Mind, Wurmcoil Engine
Innistrad:
Commons: Avacyn’s Pilgrim, Delver of Secrets, Ambush Viper; Moonmist, Brimstone Volley, Caravan Vigil
Uncommons: Invisible Stalker, Reckless Waif, Rakish Heir, Fiend Hunter, Diregraf Ghoul; Ghost Quarter, Intangible Virtue, Unburial Rites
Rare: Snapcaster Mage, Stromkirk Noble; Enemy "M1X duals"
Mythic: Planeswalkers
Als ik deze duurste en/of in mijn ogen beste kaarten per rarity en najaarsset met elkaar vergelijk, zijn ze volgens mij vergelijkbaar, al gaat de rarity wel omhoog of blijft gelijk (Vampire Lacerator vs Diregraf Ghoul; Guul Draz Vampire vs Delver of Secrets of Reckless Waif), dus wat de top betreft lijkt de power creep af te nemen. Maar ik denk wel dat het in de breedte toe neemt, alleen al vanwege de rode vampires thema en de transform kaarten. Maar deze sets hebben verder een totaal verschillende thema zodat ze moeilijk te vergelijken zijn.