Voor ik de lijst ga geven ga ik eerst even praten over de kleur groen in EDH. Niet alleen ben ik een grote fan van groen, ik ben er van overtuigd dat groen de sterkste en diepste kleur is in het formaat! Dit komt met name door het feit dat groen zo ongelovelijk goed is in accelereren. Natuurlijk, elke kleur heeft beschikking tot de manastenen zoals Sol Ring, Mana Crypt, Grim Monolith, Mana Vault en Basalt Monolith maar groen kan nog even wat extra over de top gaan met wat kaarten die zo dadelijk genoemd zullen worden!
Maar waarom is acceleratie nou zo goed?
Dat is eigenlijk heel simpel. Met veel mana pak je veel kaarten. Met veel kaarten maak je vaak nóg meer mana, maar raap je ook snel naar je wincondities toe die je vervolgens ook makkelijk kan spelen door je grote hoeveelheid mana. Met je winconditie, eh, win je
Het probleem van groen is dat er zoveel kaarten zo goed zijn dat ik er geen 20 kan kiezen. Daarom krijgen jullie vandaag een bonus! Ik zal niet 20, maar 30 kaarten met jullie bespreken! Daar zullen de standaard welbekende auto-includes tussenzitten, maar hopelijk ook wat onbekende pareltjes.
Deze lijst is gemaakt vanuit mijn commander Multani, Maro-Sorcerer. Een kaart die ik iedereen kan aanraden om te spelen! Zeker in multiplayer is hij vaak 21/21 of groter en schopt hij mensen in 1x dood. Het mooiste is dat hij shroud heeft waardoor er eigenlijk verrekt weinig tegen te doen is! Veel kaarten op deze lijst zijn dan ook vooral goed bij die specifieke commander. De ranking was erg moeilijk want eigenlijk zitten alle kaarten ontzettend dichtbij elkaar. Dit is ervan gekomen!
Wat eervolle vermeldingen: Acidic Slime, Deadwood Treefolk, Momentous Fall, Primal Command, Boundless Realms. #30 Een hele lijst om mee te beginnen! De mana elven zijn zwaar ondergewaardeerd in EDH. Een beurt 1 Sol Ring of Mana Crypt is het sterkste wat je kan doen in het formaat, maar een beurt 1 Llanowar Elves komt daar veel meer bij in de buurt dan je zou denken! Mijn deck draait om het zo snel mogelijk spelen van een 6 mana commander om mee kont te schoppen. Het is daarmee zo belangrijk dat je 1 drop acceleratie into 3 drop acceleratie into turn 3 Multani gaat. Maar naast Multani zijn er nog een heleboel andere sterke 6+ drops. Als ik de 1-mana elven moet onderverdelen dan komt Arbor Elf op 1, vanwege zijn synergie met manaverdubbelaars. Joraga Treespeaker is wat langzamer dan de andere 1 mana mannen, maar het feit dat hij tapt voor maakt hem ook erg goed. De overige 1 mana elven/vogels zijn allemaal prima 1 drops in het formaat. Natuurlijk heb je verder nog Noble Hierarch in , Avacyn’s Pilgrim in en Elves of Deep Shadow in , die ook allemaal prima zijn. Van een 2 drop mana elf wil je dat hij meer dan 1 mana kan maken, en zowel Priest of Titania en Devoted Druid kunnen dat. Priest natuurlijk alleen als je genoeg mana elven speelt, en de Druid eigenlijk altijd, maar slechts 1x. 3 mana elven moeten gewoon onconditioneel of meer kunnen maken. Elvish Archdruid is een uitzondering en moet je ook alleen maar spelen als je genoeg andere elven speelt. Er zijn ook wat nonelf creatures voor 3 mana die voor tappen, maar ik zou die nooit spelen omdat het creature type elf vaak nog belangrijk is ook. Verder heb je nog de Somberwald Sage uit , maar daar ben ik niet zo'n fan van. De meeste decks spelen toch dusdanig veel noncreatures dat hij te vaak niet genoeg doet. Nou ben ik een grote fan van manadorks in EDH, maar let er wel op dat het een riskante strategie is! Een Wrath of God of Rolling Earthquake kan desastreus zijn. Echter vind ik dat geen argument om ze niet te spelen. Natuurlijk wordt er veel mass removal gespeeld in EDH, maar op het moment dat iemand niet turn 3-4 kan Woggen, dan win je vaak het spel omdat je al zoveel voor loopt op je tegenstander. Als jij op de play met een turn 3 Multani, Maro-Sorcerer kan aanvallen kan je tegenstander 7 Damnations in zijn hand hebben, als hij niet de mana heeft om hem te spelen dan is hij dood! #29 Garruk 1.0 doet in mijn deck alles wat je wil dat een kaart doet. Accelereren en Trample geven aan mijn commander! De -1 kan nuttig zijn maar gebruik ik eigenlijk zelden. Het land untappen wordt behoorlijk broken als je landjes als Gaea’s Cradle, Temple of the False God en Ancient Tomb hebt. Ik heb al vaak genoeg een Garruk op 8+ counters gehad, om maar aan te geven hoe goed de untap ability is, en hoe niet boeiend de beesten vaak zijn #28 Elke keer als ik een beurt 2 Explore speel voelt het alsof ik een Time Walk heb gespeeld Die kaart is zo fijn. Het probleem van kaarten als Rampant Growth is dat ze later in het spel helemaal dood zijn, maar Explore heeft daar door het cantrippen totaal geen last van. Het is ook fijn als je net 10 kaarten hebt gepakt en al een landdrop hebt gemaakt nog even je Reliquary Tower in de exploren. #27 Overgrowth is een riskant kaartje als mensen Strip Mine spelen, maar als ze dat niet doen dan kan het hard gaan. Zeker met kaarten als Arbor Elf en Garruk Wildspeaker! Mijn regel voor goede acceleratie: 3 mana kaarten moeten tenminste 2 mana extra kunnen maken. Daar voldoet Overgrowth zeker aan. Bovendien is land acceleratie vaak veiliger dan creatures. #26 Magus of the Library kan nooit tappen voor 2 mana, maar dat vergeef ik hem. Library of Alexandria is de absolute nuts, en zeker in groen is het vaak niet moeilijk om 7 kaarten op hand te houden. Als je eenmaal kaarten kan rapen hou je er vaak ook niet meer mee op! En soms tap je hem gewoon voor mana #25 Vroeger de groene Ancestral Recall genoemd (iets dat behoorlijk overdreven is natuurlijk), maar kaartvoordeel levert hij zeker op! Eigenlijk is het gewoon 5 mana pak 3 en gain wat levens, aangezien je er ook nog mee kan blokken. #24 Harmonize pakt 3 kaarten voor slechts 4 mana, en dat vind ik net wat beter dan de Yavimaya Elder. Bij Harmonize heb je veel meer kans om flink wat business te rapen en dat heb je vaak nodig in groen. Acceleratie heb je vaak in overvloed, maar daar moet je wel iets mee kunnen doen. Harmonize is een goed voorbeeld van zo'n manasink. #23 Veel mensen geven de voorkeur aan Kodama’s Reach en Cultivate, maar ik vind Growth Spasm echt een stuk beter. Niet alleen rampt hij met 2 ten opzichte van 1, maar de Eldrazi Spawn heeft vaak ook nog andere functies. Hij kan zwaarden dragen, Skullclamp, dik worden door een Overrun effect, enz! #22 Effectief kost Skyshroud Claim slechts 2 mana voor een dubbele Nature’s Lore, aangezien je de 2 Forests meteen weer kan tappen voor mana. Dat is de 4 mana zeker waard! Ik denk dat Skyshroud Claim wel een van de beste ramp spells is in het formaat. #21 Met Azusa, Lost but Seeking zijn ook wat belachelijke draws mogelijk. Stel je eens voor: Turn 1 Mana Crypt, Forest, Azusa, Hall of the Bandit Lord, Forest. Beurt erna random landje, en je kan een hasted Multani, Maro-Sorcerer spelen! Of een Primeval Titan met haste, ook niet verkeerd. Leuke combo met Azusa: Horn of Greed! Elke beurt 3 kaarten pakken is behoorlijk goed namelijk. Azusa is ook erg sterk met veel card draw, omdat je je hand gewoon kan blijven uitspelen. Bovendien ‘ramp' je dan ook nog eens gratis voor 2 elke beurt! Blauwe decks hebben vaak problemen met hun hand leeg te spelen. Groen kan dat probleem een stuk beter oplossen! Azusa is ook een hele sterke commander voor monogroen! #20 Rude Awakening is een van mijn favoriete kaarten omdat hij potjes uit het niets kan winnen. Een leger 2/2 mannen met een Overrun effect is vaak al winnend. Verder kan Rude Awakening heel goed over de top gaan met mana maken, zodat je 2 beurten eerder je Tooth and Nail of Genesis Wave kan spelen! Tijdens het spelen van RA moet je wel letten op landjes die nog summoning sick zijn als je hem entwined. Die kunnen namelijk niet meer tappen voor mana of aanvallen! Wat vaak helemaal los gaat is Gaea’s Cradle, maar dat heeft misschien ook meer met die kaart zelf te maken #19 Oracle of Mul Daya is een soort combinatie van een halve Future Sight en Azusa, Lost but Seeking 0.5. 2 kaarten met een insane effect. Met een Oracle in het spel kan je behoorlijk vaak 2 kaarten extra per beurt pakken, en je bent ook nog aan het rampen! Shuffle effecten zijn ook erg goed met de Oracle zodat je een extra kans krijgt om een landje bovenop te schudden. #18 Terastodon en Woodfall Primus doen een beetje hetzelfde dus daarom heb ik ze onder een kop gezet. Hoewel Terastodon vaak wel een stuk beter is. 3 dingen slopen is zo'n onwijze beating, en de 9/9 olifant wint het altijd van de 3 kleintjes. Dat hij geen creatures kan slopen is vaak niet zo erg, want een 9/9 man is vaak toch het grootste op het veld. Meestal sloopt Terastodon gewoon 3 land en is het spel voorbij, maar soms kan je er ook een Akroma’s Memorial, Gauntlet of Power en een Moat mee slopen, om maar iets te noemen Woodfall Primus wordt wel weer wat interessanter met sac-outlets of tegen Wrath of God effecten, hoewel je het na een Terastodon vaak ook niet erg vind als iemand een WoG speelt. Big Olifant, of El Terastodonte, is inmiddels ook de nemesis van vele spelers in mijn groep. Een strijdkreet bij het spelen van de kaart is dan ook wel gepast. Toet! #17 Exploration vind ik een matige kaart in EDH omdat hij laat in het spel vaak niets doet, en als je eenmaal geen land meer in je hand hebt het ook een dode kaart is. Gaea’s Touch daarentegen is bijna altijd waanzinnig, omdat je hem kan sacrificen voor !. In zijn eentje zorgt hij voor turn 3 7mana, wat gewoon insane is. Beurt 2 speel je een extra land, beurt 3 speel je nog 2 land en sacrifice je Gaea’s Touch en voila! En als je geen extra land meer hebt in je hand dan is het op zijn slechtst een Dark Ritual met suspend 1. Dit is echt een voorbeeld van een gouden ouwe die veel nieuwe spelers niet kennen. Echt een aanrader dus! #16 De eerste keer dat ik Praetor’s Counsel speelde had ik opeens een hand van 50 kaarten en won ik diezelfde beurt door voor meer dan 9000 damage te schoppen. Zeker in lange, grindy games is Praetor’s Counsel zo onwijs goed, om nog maar te zwijgen over synergie met iets als Greater Good. Zelden kan je je 8 mana zo goed spenderen! Dit is echt een must voor elk deck dat groen speelt. #15 Regal Force is met name bekend door elven decks. Snel veel mana dorks spelen, en vervolgens je deck leegrapen met dit ding. Dezelfde strategie werkt ook prima in EDH! Zelfs als je maar 4 kaarten kan pakken is Regal Force al erg sterk. Maar je speelt hem natuurlijk meestal pas nadat je een Rude Awakening met entwine hebt gespeeld Regal Force pakt in mijn deck gemiddeld wel meer dan 10 kaarten. Hij is ook wel goed om te zoeken met Tooth and Nail in combinatie met een van de volgende kaarten! Je mag nu eventjes nadenken over welke kaart dat is #14 Het beest uit heeft direct zijn plekje verdient in mijn deck. Het sterke aan deze kaart is dat het een creature is dat kan Overrunen, waardoor hij makkelijk te tutoren is. 40 schade doen na de Behemoth vereist niet veel moeite. Met 5 andere beesten in het spel ben je er eigenlijk al. Uiteraard is Craterhoof Behemoth dikke vriendjes met Multani, Maro-Sorcerer. Hij is ook net als Regal Force heel erg goed met deze kaart: #13 Avenger of Zendikar is misschien wel de beste finisher die groen heeft, als het neerkomt op rauwe kracht. Een leger mannen is nooit verkeerd, hij is insane met een Skullclamp en je hebt eigenlijk geen dode draws meer als Avenger of Zendikar eenmaal ligt aangezien al je landjes je team opeens oppompen. Avenger gaat compleet over de top met Regal Force of Craterhoof Behemoth, maar heeft die kaarten vaak niet eens nodig om te winnen. Ik heb al een toffe play met Greater Good gehad, waarbij ik eerst 15 opgepompte planten door de grinder gooide om te graven naar een Praetor’s Counsel, om vervolgens zo'n 60 kaarten in mijn hand te krijgen. #12 Fierce Empath is ontzettend sterk omdat hij een hele toolbox aan beesten kan zoeken, terwijl hij prima in de curve past. Na zijn kunstje kan je hem altijd nog Skullclampen. Het is nog een elf ook! Voor de Priest of Titania en Elvish Archdruid. Om maar een voorbeeld te geven wat hij allemaal kan zoeken: Avenger of Zendikar voor een leger Regal Force voor kaarten Craterhoof Behemoth voor een Overrun. Terastodon voor een Violent Ultimatum Deadwood Treefolk voor een Regrowth Wirewood Guardian als je manascrewed bent. Krosan Tusker voor wat goedkope kaartvoordeel. Duplicant voor removal. Kozilek, Butcher of Truth voor een eldrazi. Kortom, een prima toolbox creature! Ik ben hem eigenlijk pas gaan spelen sinds Craterhoof Behemoth, omdat daardoor de reach van Fierce Empath zo enorm werd. Je kon toen echt alles doen. #11 Heeft Eternal Witness nog uitleg nodig? Regrowth op pootjes is zoveel beter dan Regrowth. Te misbruiken met kaarten als Erratic Portal, is Skullclamp-baar en weet ik veel wat nog meer. Genesis Wave into Eternal Witness + Vorinclex, Voice of Hunger into nog een Genesis Wave is ook een van mijn favorieten! #10 De naam is al een paar keer gevallen. Een ontzettend krachtige kaart die potjes op zijn kop kan zetten. Buiten monogroen is Tooth and Nail natuurlijk vaak insta win, omdat je gewoon je Deceiver Exarch+Kiki-Jiki, Mirror Breaker kan zoeken, maar in monogroen is mijn favoriete Tooth and Nail toch wel Avenger of Zendikar + Regal Force. Woodfall Primus + Terastodon is trouwens ook een sterke! Eigenlijk wil elk zelfrespecterend groene deck deze kaart wel spelen. #9 Deze kaarten komen misschien wat raar over voor zo'n hoge plek, maar ik vind 4 of 5 mana betalen om het potje te winnen nou eenmaal waanzinnig goed Met Multani, Maro-Sorcerer is het eigenlijk altijd wel in een keer over als je een van deze kaarten kan spelen, maar ook met een Avenger of Zendikar, of gewoon wat mana elven kan het heel erg hard gaan! Met name Triumph of the Hordes is echt broken, aangezien 10 damage zo ontzettend weinig is om te doen. Overwhelming Stampede is echt een timmy kaart. Er zijn weinig dingen leuker dan je hele team +21/+21 en trample te geven. Combineer de kaarten en je krijgt dit: hier #8 Het grote broertje van Garruk Wildspeaker. Ik heb zijn ultimate nog nooit gebruikt, want de -3 is vaak zoveel beter. In een deck met Multani, Maro-Sorcerer is 20 kaarten pakken dan ook niet uitzonderlijk, maar ik een deck zonder die kaart zal 6 kaarten rapen ook niet heel moeilijk zijn. Dat klinkt toch al een stuk beter dan die Harmonize! Verder is 3/3 mannen maken om zichzelf te beschermen ook niet verkeerd als + ability #7 Er zijn zoveel redenen waarom Greater Good insane is, ik weet niet of ik ze allemaal kan opnoemen! Ten eerste is het een Garruk, Primal Hunter die je op instant speed kan gebruiken! Zovaak als je wil! Erg lekker met Woodfall Primus bijvoorbeeld. Pak 11 kaarten discard er 6, sloop 2 permanents. Met Multani, Maro-Sorcerer is hij natuurlijk helemaal over de top. Ten tweede bescherm je hiermee al je beesten tegen Control Magic effecten, want je kan ze gewoon sacrificen in reactie erop. Verder kan je, als je bijvoorbeeld speelt, erg goed door je deck heen racen om vervolgens die Living Death te zoeken en te winnen. Als laatst is er een combo met Greater Good, Akroma’s Memorial en de volgende kaart, de uitleg volgt hieronder #6 Eigenlijk is Fauna Shaman het retarded kleine broertje van Survival of the Fittest, maar omdat ze in weze hetzelfde doen heb ik ze allebei hieronder geplaatst. Survival of the Fittest is kwa powerlevel misschien wel een van de sterkste kaarten in EDH, is niet leuk om tegen te spelen en duurt extreem lang. Máár, het is een van de aller leukste kaarten in magic om MEE te spelen! Survival geeft je zoveel opties en is een echte skilltester. Ik heb in mijn deck met Karrthus, Tyrant of Jund uiteindelijk Squee, Goblin Nabob gecut omdat die combo gewoon te sterk was en het begon te vervelen om elke keer weer op dezelfde manier te winnen. In mijn mono groene deck speelde ik Survival of the Fittest oorspronkelijk alleen maar om Brawn te kunnen zoeken en discarden, zodat ik een extra trample effect voor Multani, Maro-Sorcerer had. Echter nu Craterhoof Behemoth bestaat is dat een beetje gedateerd. Wat vaak samen gaat met Survival is natuurlijk Genesis. Survival kan je niet klakkeloos in elk deck stoppen, je moet je deck er wel enigszins op aanpassen zodat je een toolbox hebt, en een manier hebt om die toolbox te recurren. Helaas nemen je tegenstanders je vaak niet in dank af als je te lang gaat durdelen met survival, dus probeer je beurten kort te houden, tutor alvast in je tegenstanders beurt en wacht niet tot je eigen beurt bijvoorbeeld. En dan nu de combo! Greater Good+Survival of the Fittest+Akroma’s Memorial+Rofellos, Llanowar Emissary! O yeah, zoveel moeite voor infi mana Gooi er een Eternal Witness bij en je kan infinite keer een Overwhelming Stampede spelen! #5 We komen nu in de top 5, en dit zijn in mijn ogen ook daadwerkelijk de 5 beste kaarten voor groen in EDH kwa powerleven. Genesis Wave is zonder twijfel de beste finisher die er is in groen. Ontzettend goed met Rude Awakening om nog meer over de top te gaan! Vanaf x=8+ is hij eigenlijk altijd wel insane. Voor minder zou ik hem niet zo snel spelen. Mijn grootste x tot nu is is 57 geweest, maar ik moest toen oppassen dat ik mezelf niet deckte #4 Rofellos, Llanowar Emissary is terecht gebanned als general. Zonder extra werk heb je met een turn 2 Rofellos eigenlijk altijd 6 mana op turn 3. Dit maakt Rofellos de beste Ramp spell die er is in monogroen. #3 Primeval Titan, of Prime Time zoals Sheldon Menery hem noemt, is de groene kaart die de meeste invloed heeft gehad op het EDH zoals wij het nu kennen. Ik denk dat er in heel EDH geen beest sterker is. Je komt zo ongelovelijk ver voor te staan als je eenmaal een Titan kan resolven! Als je alleen maar basics speelt dan is hij al de nootjes, maar als je ook nog speciale landjes als Gaea’s Cradle, Hall of the Bandit Lord, Khalni Garden, Dryad Arbor en Mikokoro, Center of the Sea speelt dan kan je effectief gewoon ‘spells' opzoeken met Prime Time. Leuke anti Titan strategieën zijn onder andere: Aven Mindcensor, Mimic Vat, Slave of Bolas, Rite of Replication, Act of Treason+sac outlet, Cloneeffecten, Torpor Orb, Desertion, Gather Specimens en nog een heleboel andere dingen. Hou rekening met Titans in je speelgroep en probeer er antwoorden op te bedenken, anders ga je heel vaak van deze kaart verliezen. Nu denk je natuurlijk, als Primeval Titan de beste groene kaart in edh is, waarom staat hij dan op 3? De volgende kaarten hebben hun plek dan ook aan Primeval Titan te danken, let maar op! #2 Green Sun’s Zenith is beter dan Primeval Titan omdat hij overal in de curve past. Een 7 mana titan is nog steeds heel erg goed, maar zenith is zoveel meer dan dat! Mijn gebruikelijke Zenith targets: X=0 Dryad Arbor X=1 Arbor Elf X=2 Rofellos, Llanowar Emissary X=3 Eternal Witness X=4 Oracle of Mul Daya X=5 Acidic Slime X=6 Primeval Titan X=7 Avenger of Zendikar of Regal Force X=8 Terastodon of Craterhoof Behemoth Op het moment dat je Green Sun’s Zenith gaat spelen moet je zorgen dat elke plek wel gevuld is. Nou is dat vaak geen probleem aangezien alle bovenstaande kaarten ook allemaal ontzettend goed in EDH zijn. En dan nu de nummer 1: #1 Tja, what can I say? Een 4 mana Primeval Titan is beter dan een 6 mana Primeval Titan En vaak kan je ook gewoon een Avenger of Zendikar of Terastodon zoeken! Op beurt 2 of 3 Natural Order into Terastodon is ook altijd GG.
|
Dan wil ik nog nogmaals wat aandacht schenken aan Multani, Maro-Sorcerer! Hij behoort in mijn ogen niet tot de beste 30 kaarten, maar als je je deck er volledig op bouwt dan is de kaart totaal broken als Commander! Probeer het eens uit en heb plezier! Hier is ook mijn decklijst van Multani voor als je ideeën wil opdoen! Ik hoop dat jullie het leuk vonden, volgende keer komt denk ik zwart!
Reacties
26-41 (41)
Pagina:
[ eerste] [ vorige]
1
2
Geweldige columns Erwin! Ik heb pas twee nieuwe spelers edh aangeleerd en ze hebben allebei al een hoop inspiratie hieruit gehaald. Vooral die oudere kaartjes zijn vaak leuk om te ontdekken. Vergeet ook zeker Constant Mists niet in groene decks. In samenwerking met Crucible of Worlds kan het zo een lang spelletje worden .
Leuk om te horen! Pi, waarom zou Birthing Pod beter zijn in 'niet competitief edh'? Hij is misschien 'leuker'(al is leuk subjectief, ik vind Natural Order leuker), maar Natural Order is gewoon een veel krachtigere kaart. Zelfs als je haat op je krijgt, je loopt voor 4 mana zo erg voor op je tegenstanders na een Natural Order. Als je hiermee bedoelt dat Natural Order niet leuk en waarschijnlijk te sterk is in 'casual edh', dan heb je misschien wel gelijk ja. Maar waar trek je de grens tussen casual edh en competitief edh? Ik denk niet dat je per sé deze top x lijsten vanuit een competitief oogpunt moet lezen. Veel van de kaarten die ik noem hebben gewoon een hoog powerlevel. Of de kaarten leuk zijn of niet is puur subjectief natuurlijk.
Ik zie Natural Order juist als zwakker in niet competitief EDH. Je gaat namelijk waarschijnlijk de tijd krijgen die Pod nodig heeft, waardoor je nog steeds hetzelfde creature kan zoeken en ook nog veel meer. Het grote verschil is spelen voor de lange termijn of spelen voor de korte termijn. Op korte termijn is de Order zeker de betere kaart, maar daar speel je niet voor. Op langere termijn is er veel meer voordeel uit de Pod te halen. Het is echt een heel andere denkwijze. Stel je eens voor dat al je potjes 2 uur of meer duren en vaak gemakkelijk beurt 20+ halen. Natuurlijk kun je proberen een snel deck te maken dat daar misbruik van maakt en mogelijk ben je daarmee succesvol, maar stel je nou eens voor dat je dat niet wilt omdat je een van de spelers bent die dit juist leuk vindt (stel je voor he, ik weet dat je liever potjes van 1 uur of minder hebt). In dat geval is kaart evaluatie opeens heel anders. Dat je plots een groot beest op tafel legt, sja, wat dan? De rest wordt opeens helemaal bang van je en gaat tegen je samenwerken omdat ze niet voorbereid zijn op die snelheid. Als je 3-5 tegenstanders allemaal tegen je zijn ga je het niet lang volhouden, zeker niet als je je deck ook voor de lange termijn hebt gebouwd (bedenk ook dat er geen andere spelers zijn die snel willen winnen om je tegenstanders af te leiden van hun angst voor jou). En wat ga je dan in het spel leggen? Avenger of Zendikar, Craterhoof Behemoth, Primeval Titan of Progenitus? Als je er 40 damage per persoon mee moet doen dan gaat het lang duren voor je er mee wint. De Pod aan de andere kant doet zeker als je laag begint in de chain niet opvallend veel. Je bouwt over lange termijn voordeel op om uiteindelijk na het bouwen van voordeel op voordeel te kunnen overleven wanneer anderen dood gaan. Hoe goed een kaart is hangt echt helemaal af van hoe je speelgroep speelt.
Natural Order is goed op kort termijn; een korte en krachtige actie. Birthing Pod is veel beter op lange termijn, je kan er zoveel meer uit halen. Even ervan uitgaande dat de Pod blijft liggen uiteraard.
Goede tips en vermakelijk om te lezen. Leuke combinaties voorgelegd gekregen en stof tot nadenken om een mono groen edh te craften
Hee Erwin, Leuke en leerzame EDH-columns!! Ik ben benieuwd naar de volgende
Leuk Maar ik mis Vorinclex
Leuk stuk! Bedankt Ben met name benieuwd naar Artifacts (die lijkt me het moeilijkste ...) Ben ook benieuwd naar rood trouwens, die is op de een of andere manier toch beduidend zwakker (naar mijn idee) dan de andere kleuren, ga dan maar eens 30 kaarten vinden die het beste zijn... Maar black is de volgende?
seedborne muse??? heb je altijd maan in de beurt van je tegenstanders.... ik speel hem in riku
In mono groen is seedborn muse niet zo indrukwekkend, maar met een commander als riku kan ik me voorstellen dat hij beter wordt
Hoezo niet indrukwekkend in mono-groen... mss niet met jouw commander maar met commanders als Omnath, Locus of Mana is het gewoon een autoinclude bom. elke beurt X mana sparen, where x is the amount of lands you control multiplied by the amount of other players in the game. Woot!
Zeker een leuke kaart als potjes wat langer duren ja ik speel hem ook. Mijn win is een Helix Pinnacle die ik vaak zo vol heb. Maar of het nou echt top 20 is weet ik ook niet. Erwin wint vaak al in een paar beurten en dan doet hij nog niet heel veel.
En PrimeTime kan van de nummer 3 worden geschrapt.
Het antwoord wat is casual en wat is competatief en waar trek je de lijn is voor iedereen verschillend. Ik denk dat mensen die casual spelen vaak de zelfde tegenstander(s) hebben en EDH leuk vinden vanwege de totale randomness van elke pot. Natuurlijk zijn er leuke combinaties met de kaarten maar een beurt 5 win komt bij mij zelden voor. We hebben bepaalde regels gemaakt zoals niet meer dan 5% counterspells in je deck en zo zijn er nog een paar afspraken om de potjes wat intenser te maken dan alles counteren en vervolgens je tegenstander volledig te locken en zo een win te pakken. Ik zelf vind [birthing pod] een leuke kaart als je er een leuke creature curve mee kan bouwen. maar ik speel ook natural order in het zelfde deck gewoon omdat ik mijn tegenstander wil laten zweten. Daarbij vind ik het zelf leuk om een echte creature battle te doen en proberen te redden uit een soms hopeloze achterstand. En daarmee verlies ik even vaak als dat ik win. Als ik competatief zou spelen zou ik elke pot voor de win gaan en zo snel mogelijk. Casual vind ik een gunfactor hebben voor je tegenstander. Bedankt voor je tijd die je hebt gestoken om deze info met ons te delen ik heb er zelf best wel wat aan gehad en kan niet wachten om met de nieuwe ideeen aan de slag te gaan. Wanneer komen de top 30 multicolored en colorless kaarten?
Erg leuk om te lezen! De hele reeks is erg leerzaam en ik zal vaak nog hier terug kijken voor ideeën.
Pagina:
[ eerste] [ vorige]
1
2
|