Tips

Meest gebruikte links
Actieve topics
Laatste kaartcommentaar

Spoilers
Innistrad Crimson Vow
Crimson Vow Commander
Innistrad Midnight Hunt
Midnight Hunt Commander
Adventures in the Forgotten Realms (AFR)
Commander Forgotten Realms (AFC)
Modern Horizons 2 (MH2)
Modern Horizons 1 Timeshifts (H1R)
Strixhaven (STX)
Strixhaven Mystical Archive (STA)
Commander 2021 (C21)

Alle spoilers zijn te maken in de catalogus en staan met linkjes op de winkel homepage.

Verkoop of ruil je overtollige kaarten aan Nedermagic via onze dynamische inkooplijst of vraag per email een bod op je gehele collectie.

[Column] Mind-tricks: MP op zijn best! -pt. 7 DL!

Scroll: [boven|reacties|beneden]
12-3-2013 16:08:00


Mind-tricks: Multiplayer op zijn best!Welkom iedereen, bij een nieuw stuk van de MP-serie! Zoals velen van jullie al wel niet weten, is deze serie columns bedoelt om jou multiplayer-ervaring wat extra kleur te geven. Dit hebben we tot nu toe gedaan door het bespreken van theorie, maar aan theorie heb je niks als je geen praktijk hebt om het in toe te passen. Vandaag beginnen we dus met het echte werk:
The DeckBij de MT-Prijsvraag van vorige keer werd er gevraagd om ideeën voor een Multiplayer-deck waarmee ik en de desbetreffende winnaar de essentie van de theorie goed in kunnen toepassen. Dit deck-idee zou uitgewerkt worden door ons, en beschreven worden zodat voor iedereen duidelijk is hoe je alles nou in werking krijgt. Het deck-idee wat uiteindelijk heeft gewonnen (er waren 4 gedeelde eerste plaatsten) was het "Zedruu-grouphug"-idee van Peanut: een deck wat origineel, uitdagend en vooral leuk kan zijn voor een gezellig avondje MP.

Ik en Peanut hebben contact met elkaar opgenomen direct na de uitslag, en we zijn al gauw aan de slag gegaan. De essentie was duidelijk: Grouphug met Zedruu. Maar dan kan je uiteindelijk nog alle kanten op! Waar ligt je focus? Hoe ver wil je gaan? Hoe verdedig je jezelf? Wat wordt je kill (ik neem aan dat je nog steeds een kans wilt hebben op winst)?

Peanut en ik kozen uiteindelijk voor een enchantment-shell. Enchantments zijn permanents (wel handig in een Zedruu-deck), ze zijn zeer goed vertegenwoordigd in de kleuren van het deck, en het leukste: het maakt je geen donder uit als je een Detention Sphere weggeeft. Maar goed, ik geef nu teveel informatie weg. Laten we eens kijken naar wat we hebben:

Keycard
Strategy
Kill-condition
Alt. Kill-condition
Defense
Filling
Mana-base

Redelijk wat om te bespreken dus!

Deck-construction: step by step - Keycard and StrategyDe keycard van het deck is al duidelijk: Zedruu the Greathearted.

-------------------------------------------------------------------------------------

Deze o-zo-geniale geit geeft je voordeel naar mate je meer permanents weg geeft. Jij voordeel, tegenstander voordeel: iedereen blij. Maar wat wil je nou eigenlijk weggeven? Wat geef je zelfs graag weg?

Die vraag is simpel te beantwoorden: dingen waar je tegenstander niks aan heeft. Dingen zoals.. Detention Sphere, Custody Battle, Fractured Loyalty, Oath of Lieges, Standstill (al zal die niet lang liggen – maar hell, het blijft een grouphug-kaart), Hive Mind en Exclusion Ritual. Een hoop kaarten, en waarschijnlijk voor sommigen ook een hoop onbekende. Hey… Hier is al 1 van de essenties zoals besproken in de eerdere columns: gebruik variatie. Niets is leuker dan dingen leren, en er valt veel te leren in de bizarre wereld van MTG. Oude kaarten kunnen ' 0,50 kosten, maar een goudmijn zijn in het juiste deck (zoals hier o.a. Custody Battle). Ze zijn niet moeilijk te vinden, dus gebruik ze! Het kan voor leuke situaties zorgen (en hier en daar een grap. Ik herinner me een potje waarin ik de kaart Commandeer niet kende – totdat iemand mijn Ghostly Prison ermee stal. We hebben een kwartier zitten lachen omdat iemand een gevangenis mee nam. EEN GEVANGENIS STELEN! Hilarisch.).

Goed, redelijk wat kaarten dus. Maar de verdeling? Dat is altijd een gok. Kijk naar wat je het leukst of handigst lijkt om te spelen, daarna naar wat af en toe wel kan en uiteindelijk naar wat je eigenlijk niet echt nodig hebt. Hier komt ook een stukje ervaring bij kijken: na een aantal geslaagde MP-decks ken je het formaat goed genoeg om een redelijke inschatting te kunnen maken.


Wij gebruiken in de eerste opzet de volgende aantallen voor deze kaarten:

Detention Sphere = 3x > Je vind het absoluut niet erg om deze weg te geven, en hij haalt mogelijk meer weg dan Oblivion Ring. Kleuren zijn geen probleem, dus huppa: 3x degelijke removal voor als het uit de hand loopt.

Custody Battle = 2x > Deze kaart laat de psychologie rondom de tafel opleven. Wie ga je je creature geven als je meer waarde hecht aan je land? Wie wil je het niet geven? Wie heeft hem aan je gegeven? Ik voorzie een mayhem, maar wel een hilarische. Wederom: het is niet erg om deze kaart weg te geven met Zedruu: hij gaat toch wel door, of jij nou controller bent of niet.

Fractured Loyalty = 3x > Hetzelfde verhaal als met Custody Battle, maar ditmaal ligt het lot van het creature in de handen van de andere spelers! Kijk met een glimlach toe hoe spelers steeds weer het creature proberen over te nemen zonder het te vernietigen. Geweldige MP-kaart : hij betrekt iedereen bij het spel.

Oath of Lieges = 1x > Gewoon een filler, eigenlijk. Maar wel flavor-wise: geef iedereen een kans zijn ding te doen. Mensen zullen er niet snel om gaan zeuren als deze de tafel hit.

Hive Mind = 1x > Heel leuk en aardig, dat grouphug-thema en dingen weggeven. Maar natuurlijk is het niet de bedoeling dat wij dat als enige gaan doen. Hive Mind zorgt voor dat extra tintje chaos en strategisch spel. Ook vermijd de kaart Counterspells, iets wat regelmatig voor sippe gezichten zorgt in een MP. Een leuke toevoeging dus!

Exclusion Ritual > Een Detention Sphere, maar dan net even iets anders. Mocht er echt een probleem zijn op de keukentafel, dan kan jij de reddende engel zijn en er voor zorgen dat het ook echt niet meer terugkomt. De CMC van is ook nog eens handig, maar die uitleg komt nog...

Standstill = 1x > Voor 1x gaat het er niet om dat je tegenstander deze eerder breekt dan jij: uiteindelijk blijft het overgrote deel van de tafel aan jou kant staan!

Wat we hebben is dus het volgende:
4x Zedruu the Greathearted
3x Detention Sphere
2x Custody Battle
3x Fractured Loyalty
1x Oath of Lieges
1x Hive Mind
1x Exclusion Ritual
1x Standstill
=
Totaal: 16 kaarten. Nog zat ruimte dus! Op naar het volgende obstakel...

Deck-construction: step by step - Kill-condition/Alt. Kill-conditionIeder deck heeft een kill-condition nodig, of het nou een Control-deck is of een combo. Dat geld dus ook voor ons deck. Maar wat is nou een leuke kill in ons zooitje ongeregeld? Het enige wat we spelen is een hoop enchantments die we graag weg geven..

Wat zeg je?

We kunnen ze terughalen op het moment dat het nodig is? Ahh ja... Homeward Path natuurlijk! LD wordt meestal nauwelijks gespeeld, en Zedruu haalt hem wel voor ons op. We hoeven er dus maar 1 te spelen. Maar waarom zouden we onze enchantments terug willen hebben?

------------------------------------------------------------------------------------

Dat is nog eens een kill-conditie! Origineel, leuk en apart. Maar er is 1 probleem. Onze enchantments zijn dan nog steeds maar X/X vanilla creatures.. Vandaar de toevoeging van True Conviction en Levitation. Allebei maar 1x, aangezien we ze niet willen weggeven en het liefst eigenlijk ook niet te snel op tafel willen hebben. Als het moment daar is haal je al je spul terug, gooi je er een Opalescence bij en Alpha-strike je voor de win met een leger Enchantment-Creatures!

Aantallen:
2x Opalescence (voor het geval de eerste niet doorkomt)
1x True Conviction
1x Levitation

Echter, 1 kill-conditie is natuurlijk niet genoeg.. Zedruu kan erg hard gaan, en het is een mogelijkheid dat we onszelf decken: we pakken zoveel kaarten dat we er uiteindelijk geen meer kunnen pakken en doodgaan, nog voordat we onze kill op tafel hebben kunnen leggen. Daar heb ik samen met Peanut wat op bedacht:

------------------------------------------------------------------------------------

Voila, onze alternatieve kill-conditie. Een verrassing is het zeker, en het zorgt voor wat diversiteit. Echter, de kans dat we allebei onze kill-condities niet op tijd op tafel krijgen is zeer klein, daarom spelen we ook deze man maar 1 keer.

Wat we dus nu hebben is het volgende:

4x Zedruu the Greathearted
3x Detention Sphere
2x Custody Battle
3x Fractured Loyalty
1x Oath of Lieges
1x Hive Mind
1x Exclusion Ritual
1x Standstill
2x Opalescence
1x Homeward Path
1x True Conviction
1x Laboratory Maniac
=
Totaal: 21 kaarten. Dat schiet al lekker op!

Deck-construction: step by step - DefenseIn een deck draaiend rondom enchantments is een goede verdediging opbouwen vaak niet erg moeilijk. We gaan het dus ook niet moeilijker maken als het is en voegen de volgende kaarten toe:

Propaganda/Ghostly Prison > Een solide groep 3/3tjes als we eenmaal aan onze Alpha-Strike beginnen. Samen is het een erg goede basis en ontmoedigt het spelers hopelijk genoeg om ons niet aan te vallen, maar naar anderen te gaan. We spelen 5 copys in totaal.

Shieldmage Advocate/Spurnmage Advocate > Een leuke, originele manier van verdedigen in dit deck. Ze dragen bij aan het "grouphug"-idee en je kan er leuke psychologische truckjes mee uithalen. 4 copys hiervan komen in het deck!

Toevoegingen:

2x Propaganda
3x Ghostly Prison
2x Shieldmage Advocate
2x Spurnmage Advocate

--Voor combo hoeven we ons niet zo'n zorgen te maken door middel van de Hive Mind en het extra aantal leven dat we krijgen met Zedruu - althans, dat is de theorie. Mocht er toch een combo-deck zijn dat zo uit de hand loopt, dan kan men altijd nog Ivory Mask e.d. toevoegen.--

Dat is dus onze protectie. Samengevoegd met de rest van het deck krijg je dan dit:

4x Zedruu the Greathearted
3x Detention Sphere
2x Custody Battle
3x Fractured Loyalty
1x Oath of Lieges
1x Hive Mind
1x Exclusion Ritual
1x Standstill
2x Opalescence
1x Homeward Path
1x True Conviction
1x Laboratory Maniac
2x Propaganda
3x Ghostly Prison
2x Shieldmage Advocate
2x Spurnmage Advocate
=
Totaal: 30 kaarten.

FillingVoordat we aan onze filling beginnen wil ik even een momentje uittrekken om te kijken naar de mana-curve van het deck: die ligt namelijk redelijk hoog. Zedruu kost veel mana, en onze enchantments zijn nou ook niet erg goedkoop. Er zijn truckjes om dat te omzeilen, en die zullen bij de mana-base besproken worden, maar ik ga nu alvast verklappen dat we 22 land spelen. Dat klinkt nog als weinig, maar je zult snel merken waarom de bouncelandjes zo goed van pas kunnen komen.

Maar goed: 31 + 22 = 53 kaarten. We hebben dus 8 plekken over voor de filling.

8? 7 bedoel je, toch?

Nee. 8 plekken. We spelen Casual MP, dus je mag best afwijken van de 60-kaarten norm die er overal lijkt te heersen. Het verschil is bijna niet te merken, maar zeker in lange potjes maakt die ene kaart vaker het verschil uit dan een landdrop die je mist early-game. Maar goed, laten we eens kijken naar de kaarten die er nog in kunnen:

Jace Beleren > Een van de meest iconische grouphug-kaarten, en gelukkig goed in onze kleuren. Je kan hem zelfs weggeven, als je dat leuk vind!

Jinxed Idol > Een grappig hebbedingetje die wat extra dimensie toe kan voegen aan het spel. Niet erg bijzonder, wel erg leuk!

Boldwyr Heavyweights > Rood doet niet veel, maar als rood wat doet is het goed. Zodra men weet dat jij deze kaart in je deck hebt zitten en hem speelt als je hem pakt, zullen ze vast wat aardiger voor je zijn!

Emberwilde Djinn > Eigenlijk hetzelfde verhaal als met de Jinxed Idol: gewoon een leuke toevoeging!

Flame Rift > leuk om iedereen een beetje af te remmen, en misschien haal je er nog wel een kill uit met Hive Mind? Zedruu redt jou wel.

Replenish > Meer een backup-plan mocht er veel Enchantment-destroy gespeeld worden. Handig, simpel: wat wil je nog meer?

Elixir of Immortality > Hetzelfde verhaal als Replenish!

Aantallen:

3x Jace Beleren
1x Jinxed Idol
1x Boldwyr Heavyweights
1x Emberwilde Djinn
1x Flame Rift
1x Replenish
1x Elixir of Immortality

En het totale deck ziet er dan zo uit:

4x Zedruu the Greathearted
3x Detention Sphere
2x Custody Battle
3x Fractured Loyalty
1x Oath of Lieges
1x Hive Mind
1x Exclusion Ritual
1x Standstill
2x Opalescence
1x Homeward Path
1x True Conviction
1x Laboratory Maniac
2x Propaganda
3x Ghostly Prison
2x Shieldmage Advocate
2x Spurnmage Advocate
3x Jace Beleren
1x Jinxed Idol
1x Boldwyr Heavyweights
1x Emberwilde Djinn
1x Flame Rift
1x Replenish
1x Elixir of Immortality
=
Totaal: 39 kaarten.

Ik weet het.. Het ziet er uit als een zooitje ongeregeld. Maar dat is niet erg! Diversiteit kan voor leuke situaties zorgen, en in theorie zorgt Zedruu (de enige kaart die we zo snel mogelijk willen en dus 4x spelen) voor genoeg carddraw dat je je kaarten toch wel pakt als het nodig is. Mocht het in de praktijk toch anders uitpakken, dan zullen er natuurlijk aanpassingen volgen.

Deck-construction: step by step - ManabaseDe mana-base voor dit deck is een geval apart. We spelen 3 kleuren, wat al redelijk wat mana-fix vereist. Daarboven komt ook nog eens het feit dat we Homeward Path spelen, en -spoiler alert- ook een copy van Contested War Zone. We zullen dus zeer goed op onze overige landje moeten letten, willen we niet al te vaak mana-screwed zijn. Eens kijken hoe we dat gaan doen:

Basics:
4x Island
3x Plains
3x Mountain

Het klinkt als weinig, maar let wel dat dit er nog bij komt:

Non-basic color-fix
1x Azorius Chancery
1x Izzet Boilerworks
1x Boros Garrison

Yep, bouncelandjes. Heerlijke color-fix, en de extra mana kunnen we wel gebruiken vanwege onze hoge CMC's. We pakken redelijk wat met Zedruu, en dat willen we ook kunnen spelen.

Hierbij komen dan ook nog eens de volgende kaarten:

1x Hallowed Fountain
1x Sacred Foundry
1x Steam Vents

Zedruu zorgt ervoor dat we de levens terugkrijgen. Door RTR zou iedereen voldoende toegang moeten kunnen hebben tot shock-duals, dus ik voorzie daar geen problemen mee.

Natuurlijk zijn er nog meer opties die we simpelweg niet kunnen laten liggen. We spelen 3 kleuren grouphug, en daar is een leuke oplossing voor bedacht door Wizards:

Non-basic grouphug/color-fix
1x Rainbow Vale
2x Forbidden Orchard

Niemand vind het erg om 1/1tjes te krijgen, niemand vind het erg om een "tap for any color"-landje te krijgen. Gezellig, toch? Door onze Prison-effecten zouden we geen last moeten krijgen van de 1/1tjes, dus goed te doen zo!

Overig
We spelen al aardig wat color-fix, maar ons deck is duur. En ons thema is nog altijd grouphug..

Willen we voor onze Alpha-strike gaan, dan is Serra’s Sanctum de kaart voor ons. Haal alles terug met Homeward Path, speel een True Conviction (we hebben nu toch zat mana) en knallen maar!

Contested War Zone is een leuk landje als het om de flavor gaat. Met een beetje politiek gerommel vallen mensen iedereen ermee aan, behalve jou. En als je hem dan uiteindelijk toch nodig hebt komt hij vanzelf terug met de Homeward Path!

Deck-construction: step by step - Final DecklistZo, alle 61 plekken zijn gevuld. Wil je toch naar 60, dan is er redelijk keuze voor cuttings.

Bekijk hier de uiteindelijke decklist!

In de volgende column (kan een tijdje duren voordat die online staat trouwens - MP-decks testen is wat moeilijker geworden sinds Cockatrice eruit ligt) zullen een aantal testpotjes besproken worden en zal het deck aangepast worden op eventuele tegenslagen/fouten.

Desondanks hoop ik dat men hier weer wat van geleerd heeft! Ik hoop het wel. Laten we het rijtje nog even afgaan:

CA: Check.
Plezier: Check.
Duidelijke strategie: Check.
Diversiteit: Check.
Originaliteit: Check.
Sterk: (hopelijk) Check.

En voor de liefhebbers...

Budget: Check. > Let's face it: 157 euro is niet erg duur. Echter, het kan duurder en goedkoper worden. Je kan Show and Tell spelen, Enlightened Tutor spelen, etc.. Genoeg opties als je het powerniveau omhoog wil brengen. Aan de andere kant kun je de Shockduals vervangen door andere mana-fix, en is Serra’s Sanctum handig, maar geen must. Genoeg opties dus!

Ziet er goed uit..! Nu maar hopen dat het werkt...?

Bedankt voor het lezen en hopelijk tot de volgende keer!


Vragen/OpmerkingenHeb je nog vragen/tips/opmerkingen? Laat het horen! Deze columns worden geschreven voor de community, en daar hoor jij ook bij!

Mvg, Lookky!

 Reactie plaatsen

Reacties (8)

Scroll: [boven|reacties|beneden]
NederMagic Rules Advisor G (253) Offline Profiel Stuur persoonlijk bericht
12-3-2013 16:54:00

Statecraft is naar mijn mening een auto-include in ieder Zedruu deck. Prachtige kaart, en dat voor maar 0.60 cent! <3

12-3-2013 17:35:00

Beetje jammer van de 10'+ kaarten, ik zie graag budget deckjes, maar goed zo heel duur is het niet, alleen zijn die duurdere kaarten wel wat lastiger aan te komen *Serra’s Sanctum /Replenish en zul je ze dus wel moeten kopen.

Daarnaast wil ik je even op een foutje wijzen.

Ik quote:
"Contested War Zone is een leuk landje als het om de flavor gaat. Met een beetje politiek gerommel vallen mensen iedereen ermee aan, behalve jou. En als je hem dan uiteindelijk toch nodig hebt komt hij vanzelf terug met de Homeward Path!"

Ik citeer:
Oracle tekst

Land
T: Add 1 to your mana pool.
T: Each player gains control of all -->creatures<-- he or she owns.

Ik keek in eerste instantie al raar met je stelling dat je je je enchantments terug ging halen,
maar daar heb je Opalescence voor.

12-3-2013 23:50:00

Oei, foutje! Naja, gelukkig een kleine. Het terugkrijgen van de Contested War Zone is geen must Wel zeer oplettend!

Het budget is, zoals ik en jij beiden al aangaven, erg variabel. Er zijn genoeg opties voor goedkoop, maar ook genoeg opties voor duur. De kaarten die hierboven gebruikt zijn lijken me een aardige mix daartussen

13-3-2013 13:05:00

Niet erg veel reacties..? Remember, jullie input is belangrijk!

13-3-2013 13:30:00

Om in te haken op Bjorn en Homeward Path:
Als je Opalescence speelt en dan alles van jouw terug haalt, heeft het allemaal Summoning Sickness.
Je kan dan niet gelijk True Conviction kunnen spelen en aanvallen.

Je zal dus nog een beurt extra nodig hebben om aan te vallen omdat Homeward Path alleen creatures terug haalt.

13-3-2013 13:41:00

Bij deze een gratis up, had net nog reclame gemaakt bij een andere post dus hoop op meer reacties

13-3-2013 13:47:00

Misschien is een Anger nog interessant? of een 3/3 Fervor ?

26-3-2013 11:37:00

De Shock duals zijn makkelijk te vervangen met de innistrad/Coreset landjes, zeker nu de Core landjes 3-4x gedrukt zijn en innistrad richting uitroteren gaat.

Wel vraag ik me af of dit deck de 2e keer net zo goed werkt als de 1e keer.

Natuurlijk het is leuk om dingen te krijgen, maar in magic weet je dat dat kan gebeuren en voel je al snel een addertje onder het gras, misschien ben ik wel te paranoid maar goed. De 2e keer dat ik tegen dit deck zou spelen is mijn eerste target Zedruu, als is het met Shock 2x Doom Blade, Go for the Throat, Vapor Snag in de end step van de speler voor je. Alleen maar om jou zo min mogelijk kaart voordeel te geven, omdat ik weet hoe je uit eindelijk je voorsprong behaald voordat je Opalescence speelt. en ik wil dat jij binnen mijn "kill zone" blijft.

Ben dus erg benieuwd wat jullie belevingen zijn hiermee.

Scroll: [boven|reacties|beneden]