Meest gebruikte links
Actieve topics
Laatste kaartcommentaar
Spoilers
Innistrad Crimson Vow
Crimson Vow Commander
Innistrad Midnight Hunt
Midnight Hunt Commander
Adventures in the Forgotten Realms (AFR)
Commander Forgotten Realms (AFC)
Modern Horizons 2 (MH2)
Modern Horizons 1 Timeshifts (H1R)
Strixhaven (STX)
Strixhaven Mystical Archive (STA)
Commander 2021 (C21)
Alle spoilers zijn te maken in de catalogus en staan met linkjes op de winkel homepage.
Verkoop of ruil je overtollige kaarten aan Nedermagic via onze dynamische inkooplijst of vraag per email een bod op je gehele collectie.
(Kijk hier voor meer van mijn artikelen.)
Wackywong's Stellar Guide to Maelstrom Wanderer Awesomeness
Bij deze de decklist van mijn EDHdeck met Maelstrom Wanderer als Commander. Met Maelstrom Wanderer krijg je met één kaart drie kaarten er voor terug (de Wanderer plus twee). Het hele deck is op dit principe van kaartvoordeel gebaseerd en is in staat om kaarten te grinden, dat wil zeggen dat tegenstanders kaarten sneller opraken dan die van jou en op die manier een uitputtingsslag te winnen.
Dit artikel is als volgt ingedeeld:
1. Commander
2. The Enablers
3. The Enabled
4. Overige Creatures
5. Card Advantage
6. Flash, Saviour of the Universe
7. Mana Fix/Ramp
8. Board Position
9. Land
10. Ter afsluiting
11. Cijfers
1. Commander
Maelstrom Wanderer is met zijn 7 power potentieel een zeer gevaarlijke Commander die slechts drie keer hoeft door te komen om een tegenstander met 20+ Commander Damage dood te krijgen. Daarbij helpt het dat hij ook al jouw creatures Haste geeft waardoor je verrassend uit de hoek kan komen. Deze onberekenbaarheid wordt extra vergroot doordat hij maar liefst twee Cascade triggers heeft. Met zijn converted mana cost van acht kun je vrijwel iedere kaart uitspelen die er in dit deck zit. Als je het voor elkaar krijgt om Maelstrom Wanderer drie of meer dan drie keer te casten dan trek je het spel met zoveel kaartvoordeel naar je toe dat het voor je tegenstanders erg moeilijk is om bij te blijven. Hou er wel rekening mee dat je af en toe een lullige Farseek of iets dergelijks tevoorschijn tovert.
1 [1]. Maelstrom Wanderer
2. The Enablers
Dit zijn de kaarten waarmee je niet alleen Maelstrom Wanderer meerdere malen kunt spelen maar ook creatures met Enter-the-Battlefield (ETB) triggers kunt recyclen zodat je de bordpositie naar je toe kan trekken of zelfs kunt domineren (en handhaven).
2 [1]. Cloudstone Curio
3 [2]. Deadeye Navigator
4 [3]. Equilibrium
5 [4]. Erratic Portal
6 [5]. Kiki-Jiki, Mirror Breaker
7 [6]. Strionic Resonator
3. The Enabled
Dit is je leger, dit zijn je voetsoldaten, hiermee ontwikkel je jouw bordpositie. Er is een verscheidenheid aan kunstjes die ze kunnen vertonen, van kaartvoordeel tot mana acceleratie. Merk op dat er geen equivalenten van Mystic Snake (counterspell) of Avalanche Riders (exclusief land destruction) bij staan die te misbruiken zijn met Kiki-Jiki & company. Ik hou het leuk doordat tegenstanders zijn kaarten gewoon kan uitspelen in de hoop mijn bordhegemonie te kunnen doorbreken. Om vervolgens die hoop keihard de grond in te boren.
8 [1]. Acidic Slime
9 [2]. Coiling Oracle
10 [3]. Diluvian Primordial
11 [4]. Elvish Visionary
12 [5]. Eternal Witness
13 [6]. Farhaven Elf
14 [7]. Flametongue Kavu
15 [8]. Man-o’-War
16 [9]. Mindclaw Shaman
17 [10]. Mist Raven
18 [11]. Silverglade Elemental
19 [12]. Sower of Temptation
20 [13]. Sphinx of Uthuun
21 [14]. Wall of Blossoms
22 [15]. Woodfall Primus
4.Overige Creatures
23 [1]. Genesis
Genesis past naadloos in het recycle thema en is eveneens een prima kaart om voordeel te grinden.
24 [2]. Niv-Mizzet, the Firemind
Niv-Mizzet is een fantastische kaart die mooi schippert tussen kaartvoordeel en bordpositiebeheer. The Firemind heeft de voorkeur boven Niv-Mizzet, Dracogenius omdat de laatstgenoemde vaak mana kost om kaartvoordeel uit te persen en verder geen synergie heeft met kaarten die een extra kaart opleveren.
25 [3]. Wurmcoil Engine
Efficiënt geprijsde 6/6 beest en de enige manier in dit deck om mijn levenstotaal te verhogen wat wel eens mijn leven heeft gered. Wordt nog eens extra formidabel met Haste. Ook prima te kopiëren met Kiki-Jiki, Mirror Breaker.
5. Card Advantage
Soms kun je een tijd meedraaien met je tegenstander maar dan heb je geen antwoorden meer op wat er gespeeld wordt. Je deck begint te pruttelen en je raakt steeds verder achterop. Klinkt bekend in de oren? Card Advantage is de olie van iedere deck en zorgt ervoor dat je deck gesmeerd loopt en vooral blijft lopen. Waar het op neerkomt is dat je een aantal kaarten in je deck hebt zitten die meer oplevert dan het kost (meestal is dat alleen de kaart die je cast). Meer kaarten per kaart is beter maar kost vaak ook meer mana, het is belangrijk dat je daar een goede balans in vindt. Wat ik persoonlijk zie als de blauwe trinity, Concentrate, Jace’s Ingenuity, en Opportunity, is in dit deck de laatste weggevallen ten voordele van niet-monoblauwe kaarten die kaartvoordeel genereren. Bij sommige kaarten heb ik commentaar geleverd.
26 [1]. Concentrate
27 [2]. Guided Passage
Dit is verder niet echt een goede kaart maar het zit er in omdat ik het een hele grappige kaart vind.
28 [3]. Jace’s Ingenuity
29 [4]. Jin-Gitaxias, Core Augur
Er is enige discussie in mijn spelersgroep of dit nu een douchebagkaart is of niet. Ja, het is een enorm sterke kaart en 10 mana kan dit deck redelijk makkelijk ophoesten. The verdict is Out There.
30 [5]. Recurring Insight
Waarschijnlijk de beste (blauwe) Commander gerelateerde kaart die extra kaarten kan ophoesten.
31 [6]. Unexpected Results
Ik hou van variatie in Commanderpotjes en de kaartnaam zegt alles. Soms win je de jackpot en de andere keren moet je het doen met een Elvish Visionary. Maar een landje is ook prima en dat gebeurt vaak genoeg.
32 [7]. Urban Evolution
Een extra land en extra kaarten. Prima kaart die de twee zaken combineert.
6. Flash, Saviour of the Universe
Wat heb je aan al die extra kaarten als je ze niet (op tijd) kan uitspelen? Het kunnen uitspelen van kaarten op instant-speed betekent dat je beter kunt anticiperen op wat de tegenstander doet. Met andere woorden, het geeft je meer opties, meer mogelijkheden en daardoor ben je gevaarlijker voor je tegenstander, ook omdat tegenstanders minder goed kunnen anticiperen op jou. Samen met Alchemist’s Refuge zorgen deze vier kaarten voor extra slinksheid. Als je deze kaarten bij de tegenstander ziet liggen dan is het een goed idee om ze weg te halen. Er kan er maar één Saviour of the Universe zijn!
Leyline of Anticipation is een persoonlijk favoriet en zit in vrijwel al mijn blauwe casual decks. Yeva, Nature’s Herald geldt alleen voor groene creatures en is daardoor helaas te gelimiteerd.
33 [1]. Leyline of Anticipation
34 [2]. Prophet of Kruphix
35 [3]. Teferi, Mage of Zhalfir
36 [4]. Vedalken Orrery
7. Mana Fix/ Ramp
Zonder mana doet geen enkele commanderdeck iets en veel kaarten rapen zonder de mana te hebben om ze uit te spelen is ook geen goed plan. Daarom is het een goede zaak om zo veel mogelijk mana te genereren om al je toffe spells te kunnen spelen (ook als je geen groen speelt). De verhouding tussen card advantage en mana acceleratie is in dit deck ongeveer 1 op 2 en dat lijkt een goede verhouding te zijn. Ook hier heb ik een trinity, maar dan de groene, in de vorm van Explosive Vegetation, Ranger’s Path, en Skyshroud Claim. Vervang eventueel de Ranger’s Path voor Hunting Wilds.
37 [1]. Darksteel Ingot
38 [2]. Elvish Aberration
39 [3]. Explosive Vegetation
40 [4]. Farseek
41 [5]. Far Wanderings
42 [6]. Gilded Lotus
43 [7]. Mana Reflection
44 [8]. Oracle of Mul Daya
45 [9]. Ranger’s Path
46 [10]. Sakura-Tribe Elder
47 [11]. Skyshroud Claim
48 [12]. Thran Dynamo
49 [13]. Vorinclex, Voice of Hunger
8. Board Position
In dit gedeelte zit je trukendoos om onder andere de lelijke dingen bij jouw tegenstander weg te halen. Iedere deck heeft kaarten nodig die ervoor zorgen dat je in leven blijft of het spel naar je hand kan zetten. En af en toe wil je gewoon uit wrok de grijns van je tegenstanders tronie vegen. Dit gedeelte kan heel breed worden ingevuld naar gelang je voorkeuren, spelersgroep, budget, enzovoort.
50 [1]. Blatant Thievery
Voor zeven mana vind ik dit eigenlijk geen goede kaart. Ja, soms levert het wat leuke permanents op maar het ligt waarschijnlijk ook aan het aantal spelers waarmee ik meestal speel (3 à 4 man).
51 [2]. Capsize
Een herbruikbare spot removal waarmee je tegenstanders lelijke kaarten (tijdelijk) kan weghalen. Prima deal.
52 [3]. Decimate
Het komt af en toe voor dat er niet genoeg targets zijn maar dat wordt ruimschoots gecompenseerd door alle sippe gezichten als je ze wel hebt.
53 [4]. Desertion
Enige tegenspreuk in het deck, het was deze of Voidslime maar Desertion past thematisch beter in dit deck.
54 [5]. Dominus of Fealty
Voor een heftige mana cost mag je iedere beurt een permanent van je tegenstander ‘even vasthouden'. Een enorme magneet voor spot removal.
55 [6]. Echoing Truth
Craterhoof Behemoth en andere Overrun-strategieën verlaten zich vaak op horde tokens om het spel binnen te slepen. Dergelijke snode plannen kunnen prima gestopt worden door efficiënte instants als Echoing Truth. Cyclonic Rift is trouwens een prima alternatief.
56 [7]. Evacuation
Paniekknop op instant-speed. Voor als het moet.
57 [8]. Insurrection
Insurrection is een enorme powerhouse die eigenhandig potjes voor je kan winnen. Vormt samen met Vorinclex, Jin-Gitaxias, en Woodfall Primus een kwartet in dit deck die niet gecast kunnen worden met Maelstrom Wanderer.
58 [9]. Kamahl, Pit Fighter
Deze Lightning Bolt op pootjes is altijd wel goed om een paar creatures af te knallen alvorens hijzelf het loodje legt door spotremoval. Gratis tip: hoe verleidelijk ook, nóóit mee aanvallen!
59 [10]. Reiterate
Reiterate is eerder een leuke kaart dan een goede, en dat is prima. Het mooie aan deze kaart is dat het effect gevarieerd is. Iedere spel kopieer je wel weer iets anders.
60 [11]. Rite of Replication
De anekdotes die ik over deze kaart kan ophalen zijn eindeloos dankzij het feit dat deze zelden zonder kicker wordt gecast. En het hoeven niet eens de beste beesten te zijn, een kwintet Oracle of Mul Daya volstaat al. Het mooist is natuurlijk als je plotsklaps een legertje Sphinx of Uthuuns hebt.
61 [12]. Prophetic Bolt
Met vier schade delft het gros aan creatures het onderspit. Prima spot removal dus met een Impulse er aan vastgeplakt.
62 [13]. Starstorm
Samen met Evacuation neemt Starstorm de plekken in voor mass removal. Hier is keuze uit een breed assortiment. Merk op dat ze beide instant zijn.
63 [14]. Turn // Burn
Spot removal dat eventueel twee creatures kan weghalen maar ook een lastig beest met indestructible kan uitschakelen.
64 [15]. Wild Ricochet
Ook Wild Ricochet is eerder leuk dan goed. In het ideale geval redirect je een Mind Twist naar zijn bron en doe je het een andere tegenstander kado maar in de praktijk kopieer ik meestal spells (zonder te redirecten).
65 [16]. Word of Seizing
"Mag ik even vasthouden?" Wellicht de vier meest ergerlijke woorden in Magic met extra zout in de wond als er "Split Second" er achteraan wordt gemompeld. En dan de uitdrukking op tegenstanders gezicht als je zijn met bloed, zweet, en tranen tot acht loyalty verheven Elspeth, Knight-Errant ‘vasthoudt'. Als je vervolgens je excuses, "Oh, sorry. Ik heb het per ongeluk stukgemaakt", aanbiedt dan wil dat gek genoeg de delicate vriendschap alleen maar verder onder druk zetten. Heerlijk.
9. Land
Ook dit gedeelte kan ingevuld worden naar gelang je voorkeuren, spelersgroep, budget, etc. Persoonlijk vind ik Reliquary Tower onmisbaar in dit deck en zoek ik er regelmatig naar met Tolaria West. In een drie-kleurendeck zou ik wel zoveel mogelijk landen spelen die twee verschillende kleuren kunnen produceren. Let op dat er een aantal kaarten in dit deck zitten die naar een Forest zoeken (in tegenstelling tot sommigen die een basic land zoeken), het is daarom wel handig als er een aantal duallanden of shocklanden in zitten. Als ze te prijzig zijn volstaat een mooie, niet zwart-witte, proxy prima. Uiteraard kun je ze ook vervangen met kaarten die basic landen ophalen.
66-72 [1-7]. 7x Forest
73-78 [8-13]. 6x Island
79-80 [14-15]. 2x Mountain
81 [16]. Alchemist’s Refuge
82 [17]. Ancient Tomb
83 [18]. Cascade Bluffs
84 [19]. Exotic Orchard
85 [20]. Fire-Lit Thicket
86 [21]. Gruul Guildgate
87 [22]. Gruul Turf
88 [23]. Izzet Boilerworks
89 [24]. Izzet Guildgate
90 [25]. Reliquary Tower
91 [26]. Simic Guildgate
92 [27]. Simic Growth Chamber
93 [28]. Stomping Ground
94 [29]. Taiga
95 [30]. Temple of the False God
96 [31]. Thespian’s Stage
97 [32]. Tolaria West
98 [33]. Tropical Island
99 [34]. Volcanic Island
100 [35]. Yavimaya Hollow
10. Ter afsluiting
Het is je misschien opgevallen dat er geen Sol Ring, Solemn Simulacrum, tutors, Consecrated Sphinx , planeswalkers, en andere veelgespeelde kaarten in het deck zitten. Het is niet zo dat ik ze beneden mijn waardigheid vind (er zitten immers genoeg andere staples in) maar dit deck is ooit samengesteld uit ‘restjes' aangevuld met kaarten waar ik eigenlijk nooit mee speel (Silverglade Elemental, anyone?). Verder hoeven mijn commanderdecks niet optimaal te zijn.
Over tutors wil ik het volgende kwijt. Omdat er geen tutors, die niet exclusief naar landen zoeken, in dit deck zitten kan ik er vier keer mee spelen en speel ik vier verschillende potjes. Door het tutorloos te houden vergroot ik de variatie van het deck. Ik kan er een heel lang pleidooi over houden maar het belangrijkste is dat tutorloze decks veel minder lineair worden uitgespeeld, het is altijd mee deinen met wat er op de tafel gebeurd en wat je op handen hebt. Ik ben daarom een groot voorstander van de tutorloze commanderschool. Wellicht ligt dat ook aan hoe dit deck ontworpen is. Mijn commanderdeck is namelijk niet óm de Commander heen gebouwd en speelt daarom prima zonder. Eigenlijk is het deck één grote toolbox. Flexibiliteit is hier het grote sleutelwoord.
De mogelijkheden om het deck te variëren zijn eindeloos, hier volgt een kleine selectie ter inspiratie:
Horizon Chimera /Overige Creatures
Melek, Izzet Paragon /Overige Creatures
Future Sight /Card Advantage
Tower of Fortunes /Card Advantage
Hypersonic Dragon /Flash, Saviour of the Universe
Constant Mists /Board Position
Diaochan, Artful Beauty /Board Position
Genesis Wave /Board Position
11. Cijfers
Dit deck bevat:
19 blauwe kaarten, 18 groene, 9 rode, 11 multicoloured, en 8 artifacts
35 landen waarvan 15 basic landen en 1 legendarisch land
30 creatures (inclusief de Kommandant) waarvan er 7 legendarisch zijn
101 aan power en 97 aan toughness als je alle creatures samen neemt, een creature is gemiddeld 3,37/3,23 met een gemiddelde converted mana cost (CMC) van 5,03
3 enchantments, 11 instants, en 14 sorceries
0 interrupts
8 kaarten met een CMC 2
10 kaarten met een CMC 3
16 kaarten met een CMC 4
16 kaarten met een CMC 5
7 kaarten met een CMC 6
3 kaarten met een CMC 7
4 kaarten met een CMC 8
1 kaart met een CMC 10
4,54 is de gemiddelde CMC; 2,95 als je ook alle landen meetelt
137, dat is de hoeveelheid mana die je krijgt als je alles op tafel hebt liggen en tapt, kopieereffecten niet meegeteld
Ik vind dat laatste stukje met die cijfers en "je tapt voor zoveel als je alles tapt" supervet! Dat ga ik ook zeker in mijn columns zetten als dat van toepassing is. Nice!
Leuk stuk en een erg gaaf deck om mee te spelen, lijkt me! Al ooit eens nagedacht over een Warp World, aangezien je van verrassingen houdt? Deck lijkt zich er prima voor te lenen.