Meest gebruikte links
Actieve topics
Laatste kaartcommentaar
Spoilers
Innistrad Crimson Vow
Crimson Vow Commander
Innistrad Midnight Hunt
Midnight Hunt Commander
Adventures in the Forgotten Realms (AFR)
Commander Forgotten Realms (AFC)
Modern Horizons 2 (MH2)
Modern Horizons 1 Timeshifts (H1R)
Strixhaven (STX)
Strixhaven Mystical Archive (STA)
Commander 2021 (C21)
Alle spoilers zijn te maken in de catalogus en staan met linkjes op de winkel homepage.
Verkoop of ruil je overtollige kaarten aan Nedermagic via onze dynamische inkooplijst of vraag per email een bod op je gehele collectie.
REGELS PLAYGROUP
commander.
-alle legendary permanents zijn legal*
-alle planeswalkers zijn legal
(*legendary land niet want dat kan je niet casten.)
officers
naast de commander nog 2 slots in de commandzone. legaliteit is zelfde als commander.
-unlocked na uitspelen commander
-wanneer dood naar commandzone met tijdslot van 3 beurten.
-doen geen commanderdamage
respawn.
. nadat een speler dood is speelt hij 5 beurten in een bubble. beurt 6 gaat hij weer mee in de turnorder met summening sicknes) endless game, einde van de avond een winnaar uitrekenen op basis van kill/death ratio.
planes.
als global enchantment midden van de tafel vanaf beurt 5. op planes mag je niet reageren. 1 verplichte roll per beurt max 4 extra. (10 mana en 5 roles totaal)
bannedlist:
-official list.
-geen alternetive wins/lose (50 life, Door to Nothingness)
-eldrazi grote 3 orginele.
-life change card op opponents zoals Magister Sphinx
-Mindslaver effecten
-mass en semi-mass land destruction, alleen single target-ish Numot, the Devastator mag wel bijv
Gentleman's agreements
-infinite loops, word niet gewaardeerd maar kan voor komen. bouw geen deck er om heen of tutor altijd naar dezelfde combo.
-Extra single turns worden gedoogd, geen combos van meerdere achter elkaar.
-de intentie van de officers moet zijn dat zij commander dan wel deck ondersteunend zijn, en qua flavor er bij passen. dus een Generaal met 2 lagere officieren, niet een powertriple vanuit de commandzone.
- de ''coregroup'' heeft een dibsregel op de exclusiviteit van commanders, dit geld niet voor officers.
-er word niet gescooped. dit is onsportief en kinderachtig. in samenspraak kunnen we een nieuwe game starten bij een patstelling.
Vraagje: wanneer is een kaart een WIN? Waar ligt de grens? Want een Wave voor 3 zou ik bijv. niet zien als een WIN?
klopt helemaal, dan kijken we ook niet raar op.
ding is je speelt hem niet zo snel voor 3, maar abused hem voor X is 25.
een duidelijker voorbeeld is misschien rampen in zwart en dan Exsanguinate voor een lege tafel
herziene versie:
REGELS PLAYGROUP
commander.
-alle legendary permanents zijn legal
-alle planeswalkers zijn legal
-legendary land niet want dat kan je niet casten.
officers
naast de commander nog 2 slots in de commandzone. legaliteit is zelfde als commander.
-unlocked na uitspelen commander
-wanneer dood naar commandzone met tijdslot van 3 beurten.
-doen geen commanderdamage
respawn.
(een speler doden is 2 punten, doodgaan -1. nadat een speler dood is speelt hij 5 beurten in een bubble. beurt 6 gaat hij weer mee in de turnorder met summening sicknes) endless game einde van de avond een winnaar. (No one is counting though)
planes.
als global enchantment midden van de tafel vanaf beurt 5. op planes mag je niet reageren. 1 verplichte roll per beurt max 3 extra.
bannedlist:
-official list.
-geen alternetive wins/lose (50 life, Door to Nothingness)
-eldrazi grote 3 orginele.
-life change card op opponents zoals Magister Sphinx
-Mindslaver effecten
-mass land destruction (''all lands'' dus Armageddon niet. maar bijvoorbeeld Ruination mag wel)
Gentleman's agreements
-infinite loops, word niet gewaardeerd maar kan voor komen. bouw geen deck er om heen of tutor altijd naar dezelfde combo.
-Extra single turns worden gedoogd, geen combos van meerdere achter elkaar.
-de intentie van de officers moet zijn dat zij commander dan wel deck ondersteunend zijn, en qua flavor er bij passen. dus een Generaal met 2 lagere officieren, niet een powertriple vanuit de commandzone.
- de ''coregroup'' heeft een dibsregel op de exclusiviteit van commanders, dit geld niet voor officers.
Kun je de laatste regel, " de ''coregroup'' heeft een dibsregel op de exclusiviteit van commanders, dit geld niet voor officers", toelichten?
Klinkt als een goed gezellig concept.
nou, we zijn ooit met 4 vrienden begonnen. dit is de coregroup, er is een 5e regular aan het bijkomen. daarnaast doen soms mijn broertjes mee of andere gasten die we via via kennen van magicevents en ook in andere groepen spelen. uiteraard brengen de gasten hun eigen deck mee, en communiceren we de huisregels vooraf. die kunnen we niet dwingen om hun commander te veranderen.*
de coregroup heeft, mede door de oude legendregel, afgesproken niet dezelfde commanders te spelen. en daarbij het ook wat orgineel te houden qua type decks.
hierbij geld wie het eerst een commander claimed als de zijne mag hem spelen en de anderen niet. dit door ''dibs'' te zeggen. (dit komt vanuit wow ofzo, kende het ook niet)
met nieuwe spoilers of een nieuw deck idee kondigen we in onze whatsappgroep. ''dibs'' aan. zo had ik bij de spoilers van cm15 karlov gedibst. mede voor de speelgroep heb ik daarom mn 29 commanders op mn pp gezet, sommige kunnen dat niet onthouden namelijk
*het is 1x voorgekomen dat er 2x Progenitus lag, wat wel vet was.
daarnaast is er 1x een 2e Kresh the Bloodbraided geweest. valt wel mee dus.
Hoi
Ik zat zo rond te kijken en vindt dit er egt gaaf uitzien moeten we bij onze groep ook eens proberer. Maar wat ik me afvroeg de oficiers moeten dat ook legendairy zijn Of mag dat alles zijn wat je wilt ??
Ik ben een groot fan van respawn, al speelden wij met 3 beurten (en geen summoning sickness als een creature lang genoeg in het spel is). Wij hadden het altijd over "bubble boy".
Verder vraag ik me een beetje af wat de wijzigingen toevoegen?
Hieronder wat commentaar op onduidelijkheden in je regels en vragen in de hoop ze te verbeteren.
- Speelt iedereen nu Legendary Enchantments als general?
- Waarom het niet samenvatten tot "All non-land Legendary Permanents and Planeswalkers can be Commanders"?
- Wat is de X bij de suspend van de Officers?
- Moedigt het gratis terug komen niet betere Officers aan dan Commanders?
- Hoe speel je de Officers de eerste keer? (Je defineert alleen de legaliteit als hetzelfde als de Commander).
- Bedoel je dat jullie spelen met planes of dat jullie spelen met Global Enchantments? Dit zijn verschillende dingen in Magic.
- Werken de extra rolls volgens de regels daarvoor die bij Planes horen?
- Persoonlijk ben ik heel erg geen fan van de extra random factor van planes, maar ik weet dat sommige mensen zulke dingen geweldig vinden.
- Telt iets als Mirror Universe als een alternative win als je even jouw ene leven omruilt voor mijn honderd? Hoe zit het met dingen die niet voor een win zorgen zoals Divine Intervention?
- Sluit de alternative wins regel Commander damage based wins uit?
- Emrakul is sowieso banned, dus welke is de 3e van de grote 3 Eldrazi?
- Dekt de 3e regel misschien Mirror Universe af? Ik mag jou dus ook niet op een hoger levensaantal zetten?
- Hoe hou je ramp onder controle als mass LD niet mag?
- Wat nou als ik een eindige loop heb die uit miljoenen iteraties bestaat? Wat als de loop zelf niet killed, maar bijvoorbeeld wel (bijna) oneindig leven geeft?
- Zoals anderen ook al vroegen, wat zijn precies 1 kaart win dingen?
- Geen wishes, maar Ring of Ma’ruf, Mirror of Fate of Spawnsire of Ulamog mogen wel?
- Wat nou als ik een eindige loop heb die uit miljoenen iteraties bestaat?
Ik ben beniuewd of je hiervan een voorbeeld kunt geven
Bij de studievereniging waar ik lid van was werd op een gegeven moment een wedstrijd gedaan waarbij de opdracht was om met 2 decks van 10 kaarten zoveel mogelijk, maar niet oneindig, levens te krijgen.
De winnaar had een score boven het aantal atomen in het universum.
Een manier waarop het bijvoorbeeld gedaan zou kunnen worden is Soul Warden, Mana Echoes, Warbreak Trumpeter en Barrin, Master Wizard waarbij je elke iteratie het aantal Goblins flink vergroot, maar gelimiteerd bent door de hoeveelheid rode mana die je kunt maken (dus bv het aantal Mountains dat je hebt is het aantal keer dat je het kunt doen).
Ik heb geen zin om uit te werken hoe je precies uit kunt komen, maar laten we zeggen dat je bij de eerste activatie een niet geheel onredelijke X=5 kunt doen, dan krijg je 5x5=25 mana van de Echoes (ze tellen de Trumpeter zelf mee), je gebruikt dan 2 mana en een token om de Trumpeter te bouncen, 3 mana om de Trumpeter weer als morph te casten en je kunt hem weer activeren voor X=10 en elke Goblin die in het spel komt levert 14 mana op via Mana Echoes, dus 140 mana totaal op een gebruik van 2 rode mana. Ik neem aan dat je kunt zien dat dit heel snel heel veel tokens en mana wordt, maar dat het beperkt is door je niet oneindige rode mana. Elk creature dat in het spel komt geeft dan natuurlijk nog een leven via de Warden voor niet oneindig, maar wel heel veel, levens.
Skirk Prospector maakt er natuurlijk gemakkelijk een oneindig verhaal van, maar die speel je dus niet.
Ik realiseer me nu dat ik zei miljoenen iteraties, er is vast wel een loop te bedenken die gelimiteerd is door je levensaantal of door je aantal creatures en die je uit kunt voeren na bovenstaande combo. Om het heel simpel te houden: Goblin Bombardment.
ik denk dat sommigen reageren op de orginele post van 2014....
dit topic is weer zichtbaar in de ''laatse 50'' omdat ik vorige week de herziene versie heb gepost in de comments (2015). ik denk dat veel vragen en opmerkingen daar al in verwerkt zitten.
uhm i.z. de planes, we hebben ze allemaal van 2009 en 2012. alleen de promo tazeem niet. deze liggen op een stapel midden op tafel en de active telt voor iedereen, upkeep trigger per beurt active speler etc. vandaar de vergelijking met ''global enchantment'' letterlijk gezien is dat niet correct denk ik nee.
wat voegt het toe?
qua planes
nou wij vinden het leuk en lachen. het geeft idd een soort randomness. het hele erge competative is er daardoor af. wat de avonden gezelliger maakt. en je kan wat met je mana doen als je in topdeckmode zit.
het respawnen is ook een sociaal iets, sommigen hebben kinderen en komen dus al later binnen (als de kids eindelijk slapen) en gaan tegen 12 uur weer naar huis om de volgende ochtend weer papa te zijn. als je er dan 2 uur uit ligt in een edh pot...niet leuk. daarnaast kunnen we gewoon beginnen, laatkomers joinen gelijk. ipv dat ze moeten wachten tot een pot af is.
de officers en legaliteit van commanders verbreden is deels uit verveling, nu kunnen wel leukere decks en meer flavor toepassen. indien gewenst. is puur om onze fantasie te prikkelen bij deckbuilding en gameplay. dit werd getriggered door de planeswalkers van 2014, die commander mochten zijn. nou dan we ze gelijk maar allemaal. daarnaast was er de wens uit de groep om genju te spelen, en toen rekten we de regels nog maar wat verder op.
Toch zijn ook veel van de opmerkingen relevant voor je nieuwe versie, daarom ging ik de post niet aanpassen.
@Arthur: ajb.
ik zal vanavond proberen de rest te beantwoorden/verduidelijken.
moet nu even werken
Hallo Pi, Ik kopieer even je post om ze de antwoorden er direct onder te kunnen zetten (ben tevens ook lui om steeds heen en weer te lezen)
Ik ben een groot fan van respawn, al speelden wij met 3 beurten (en geen summoning sickness als een creature lang genoeg in het spel is). Wij hadden het altijd over "bubble boy".
Dit is ongeveer hetzelfde, wij hebben echter de summ-sickness toegevoegd omdat je al het voordeel hebt 5 beurten ongecountered/hinderd dingen neer te kunnen leggen en sommige combinaties had iemand al zeker iets aan willen doen, deze mogelijkheid is er dan d.m.v summoning sickness, heeft het haste dan kun je gewoon los gaan.
Verder vraag ik me een beetje af wat de wijzigingen toevoegen?
Hieronder wat commentaar op onduidelijkheden in je regels en vragen in de hoop ze te verbeteren.
- Speelt iedereen nu Legendary Enchantments als general?
Nee, momenteel niemand, ikzelf ben echter bezig met een Genju of the Realms commander aan het maken.
- Waarom het niet samenvatten tot "All non-land Legendary Permanents and Planeswalkers can be Commanders"?
Kan, maar we zijn niet kaarten aan het printen bij WotC dus we hoeven niet met zo min mogelijk woorden zoveel mogelijk te zeggen
- Wat is de X bij de suspend van de Officers?
X = 3, dus als de officer doodgaat moet je 3 upkeeps zonder doen (het is geen suspend volgens de officiele rulings dus valt niet te cheaten met riftwalker en consorten)
- Moedigt het gratis terug komen niet betere Officers aan dan Commanders?
Wedstrijdgerelateerd wel, maar wij spelen dit in puur sociale kringen en zijn het wel eens dat de commander de spil moet zijn en niet de officers. Als jij een sterke officer hebt maar die wordt gecountered/destroyed ben je hem zeker 3 beurten kwijt, geeft de ander 3beurten om iets te bedenken/doen voor hij/zij weer terugkomt uit de officercommandzone.
- Hoe speel je de Officers de eerste keer? (Je defineert alleen de legaliteit als hetzelfde als de Commander).
Wij hebben als regel aan de officers geplakt dat een officer pas gecast kan/mag worden nadat de commander tenminste 1x gecast is.
- Bedoel je dat jullie spelen met planes of dat jullie spelen met Global Enchantments? Dit zijn verschillende dingen in Magic.
het zijn niet dezelfde als global enchantments, hier heeft roy hierboven al antwoord op gegeven
- Werken de extra rolls volgens de regels daarvoor die bij Planes horen?
Nee, wij hebben zelf de extra rolls gezet om max van 5 in totaal (1e gratis, 2e kost 1 mana, 3e kost 2mana, 4e kost 3mana en 5e kost 4mana) dit om planeswalken wel een beetje in balans te houden t.o.v ramp decks die anders 40000x zouden kunnen rollen.
- Persoonlijk ben ik heel erg geen fan van de extra random factor van planes, maar ik weet dat sommige mensen zulke dingen geweldig vinden.
Klopt, wij zijn zulke mensen
- Telt iets als Mirror Universe als een alternative win als je even jouw ene leven omruilt voor mijn honderd? Hoe zit het met dingen die niet voor een win zorgen zoals Divine Intervention?
Die kaart wordt bij ons niet gespeeld, als je een draw weet te forceren betekend het gewoon dat iedereen nieuw deck/opnieuw begint.
- Sluit de alternative wins regel Commander damage based wins uit?
Nee, alternatieve wins moet je denken aan "if you have 40 life or more you win the game" achtige kaarten, dit doen wij niet.
- Emrakul is sowieso banned, dus welke is de 3e van de grote 3 Eldrazi?
Klopt, maar Emrakul wordt als 1 van de 3 grote (oorspronkelijke) eldrazi's gezien in die opmerking.
- Dekt de 3e regel misschien Mirror Universe af? Ik mag jou dus ook niet op een hoger levensaantal zetten?
Ik ben zelf van mening dat dit wel mag, omdat je niet een set levenstotaal zet maar wat het op dat moment is, dingen a la Sorin worden bedoeld met "jij hebt nu 10 levens" period.
- Hoe hou je ramp onder controle als mass LD niet mag?
door selectieve LD te spelen, schakel gaea's cradle uit en elves mist een hoop mana, die halen ze dan uit de elves zelf alsnog maar dat heeft niks met LD te maken.
- Wat nou als ik een eindige loop heb die uit miljoenen iteraties bestaat? Wat als de loop zelf niet killed, maar bijvoorbeeld wel (bijna) oneindig leven geeft?
Probeer dat te vermijden in het deckbuilding, het kan zo voorkomen maar als je een deck maakt wat draait om "infinite" verwacht dat een doelwit op je voorhoofd
- Zoals anderen ook al vroegen, wat zijn precies 1 kaart win dingen?
Felidar Sovereign Azor’s Elocutors Biovisionary Coalition Victory Hellkite Tyrant dit soort kaarten
- Geen wishes, maar Ring of Ma'ruf, Mirror of Fate of Spawnsire of Ulamog mogen wel?
Enkel mirror of fate zie ik hierbij wel kunnen, de rest niet omdat we bij EDH geen sideboards hebben/doen
ik heb dit zo even uit mijn hoofd beantwoord, kan er hier en daar klein beetje naast zitten maar volgens mij heb ik 't zo duidelijk mogelijk en goed mogelijk beantwoord
Ik denk dat reggy het aardig beantwoord heeft, zelfs uitleg over de 2014 post. Welke nu geupdate is.
het enige wat misschien nog onduidelijk is is dat je de.officers wel Opnieuw moet casten nadat ze dood zijn. En niet gratis terug komen, wat in de oude bewoording van 2014 zo lijkt omdat ik suspend zeg. De drawback is niet dat ze duurder worden maar 3 beurten niet gecast kunnen worden.
@ thijs. De officers zijn dus gelijk aan d3 commanders qua legaliteit. Dus een legendary of een planeswalker.
*we hebben deze variaties geleidelijk geïntroduceerd. Niet alle 4 tegelijk, ons spel heeft zich door de jaren heen zo geëvalueerd. En nu hebben we het eens gedefinieerd en opgeschreven. Mede voor gastspelers. Dit plotsklaps invoeren lijkt me een hele uitdaging.
Zo'n semi-infinite combo heb ik ook wel eens gehad: iets van 20 Doubling Seasons bij mij op tafel en dan Kitchen Finks kopiëren. We hebben het uitgerekend, kwamen op 1 à 2 miljoen levens uit per Kitchen Finks, en daarna scoopte iedereen.
Ik heb ooit een Goblin deck rond Mana Echoes gehad, expres zonder manier om infinite te gaan, dus het was ook niet zo erg zoeken voor mijn voorbeeld.
Bedankt voor de verdere toelichting op de regels.
In het kader van veel levens gainen met 10 kaarten:
Beurt 1: Overgrown Tomb (betaal 2 levens), Arbor Elf
Beurt 2: Plains, Fertile Ground op de Overgrown Tomb, untap de Swamp Forest met Arbor Elf, speel Underworld Coinsmith; je krijgt een extra leven.
Beurt 3: Market Festival op de al geenchante Overgrown Tomb die nu vier mana produceert, je krijgt een extra leven van Underworld Coinsmith.
Beurt 4: Parallel Lives, Starfield of Nyx.
Er liggen nu vijf enchantments, dus Parallel Lives is nu een 4/4 Enchantment creature. Bovendien krijg je twee extra levens van Underworld Coinsmith.
Beurt 5: Progenitor Mimic, die een kopie wordt van Parallel Lives. Je krijgt een extra leven van Underworld Coinsmith.
Beurt 6: De Progenitor Mimic versie van Parallel Lives probeert een copie van zichzelf op tafel te leggen. Dit wordt twee keer verdubbeld, dus in plaats daarvan krijg je er vier en liggen er in totaal zes Parallel Lives, en geeft Underworld Coinsmith jou dus zes extra levens.
Beurt 7: Je probeert weer een kopie te leggen, maar dat effect wordt zes keer verdubbeld. Je krijgt dus 64 nieuwe Parallel Lives erbij, wat het totaal op 70 brengt, en er 64 bij komt op jouw levenstotaal.
Beurt 8: Jouw tegenstanders geven op, want zij hebben geen zin om uit te rekenen hoeveel 2^70 is, want dat komt bij jouw nieuwe levenstotaal.
Hiervoor heb ik maar negen kaarten nodig gehad.
Hoe groot is het deck eigenlijk? 99 kaarten plus 1 Commander plus 2 anderen, of heb je er maar 97 naast de drie kaarten in jouw Command Zone?
Die wedstrijd had wat extra voorwaarden, je moest 2 decks hebben van precies 10 kaarten en het mocht niet oneindig door kunnen gaan in wat voor combinatie van de kaarten dan ook tussen beide decks (geen kaart kunnen pakken was bijvoorbeeld een grens). Hier liep mijn inzendig op spaak: er was een combinatie tussen de 2 decks die oneindig kon gaan.
Wat me bijstaat is dat de 2e plek een waarde had als 10^X waar X een getal was dat bestond uit een stuk of 30 cijfers, de waarde van de winnaar zat daar nog zo ver boven dat ze moeite hadden uberhaupt die waarde uit te drukken in 10^X formaat omdat zelfs dat niet echt praktisch toonbaar was (de nummer 1 en 2 waren het in ieder geval eens over wie de winnaar was).
Helaas Is mijn e-mail van die tijd niet beschikbaar om het na te kijken en de preciese regels te achterhalen en degene die de wedstrijd organiseerde is ooit gebanned van Nedermagic, dus ik denk niet dat die hier toelichting zal gaan geven .