[COLUMN] BoaB - Sage's Reverie
Hallo allemaal en welkom bij een nieuwe Building on a Budget. Ruim een maand geleden heb ik een stukje geschreven over mijn favoriete budgetkaarten uit Fate Reforged. Vandaag voeg ik de daad bij het woord en bouw ik een budget deck met de nummers 1 én 2 uit mijn top 5: Lightform/Cloudform en Sage’s Reverie. Om preciezer te zijn: ik bouw een deck rond Sage’s Reverie met daarin ook Lightform en Cloudform. De Forms zijn, in tegenstelling tot Reverie, namelijk niet echt kaarten waar je een heel deck omheen bouwt. Lezers van m'n Budget Top 5 hoeven trouwens niet te vrezen dat ik in deze BoaB toe ga werken naar het lijstje dat al in m'n Budget Top 5 stond. Na er wat langer over nagedacht te hebben, denk ik namelijk tot een decklijst te zijn gekomen waarin Sage’s Reverie nog wat beter uit de verf komt. En dat vooral dankzij een paar heerlijk obscure kaarten. Playtesten doe ik voor het eerst op Magic Online. Benieuwd hoe dat uitpakt? Then read on.
Voordat we beginnen met deckbuilden, eerst de eisen die ik altijd aan mijn BoaB-decks stel:
1. Het deck moet leuk zijn om mee te spelen (lijkt me voor elke casual speler een voorwaarde);
2. Het deck moet competitief zijn in casual play;
3. Het deck moet Standard legal zijn;
4. Het deck moet budget zijn, waarbij ik ‘geen kaarten van meer dan 3 euro' als budget beschouw.
Wanneer je een deck rond één kaart bouwt, is het zaak om die kaart eerst goed te doorgronden zodat je weet hoe je ‘m het beste tot z'n recht kunt laten komen. Daarom begin ik met een korte analyse van Sage’s Reverie, van top to bottom.
Sage's Reverie ontleed |
|
1. Mana cost De ene gekleurde mana in de mana cost van Sage’s Reverie betekent dat ik me qua deckkleuren niet per se tot één of twee kleuren hoef te beperken. Daarnaast zet z'n mana cost me automatisch op het spoor van creature Aura's die minder dan vier mana kosten. Hoe meer je er namelijk weet te spelen voordat je Sage’s Reverie cast, hoe groter de boost en hoe meer kaarten je mag trekken. Over het algemeen is Reverie z'n cost al waard als je er twee kaarten mee mag pakken (vergelijk bijvoorbeeld met Flight of Fancy of Weave Fate). Bij drie of meer ben je spekkoper. 2. Kaarttype Genoeg kaarten in het huidige Standard die synergie hebben met een Enchantment – Aura. Denk bijvoorbeeld aan het ‘enchantment matters' mechanic constellation, of aan het ‘noncreature spell matters' mechanic prowess. En dan heb je nog kaarten die specifiek om Aura's vragen zoals Hero of Iroas, hoewel ik die niet als budget beschouw (hier weliswaar 2,50 maar uitverkocht en elders duurder dan 3 euro). 3. Enchant creature Creatures met heroic worden graag geënchant door Sage’s Reverie. 4. Eerste ability: draw a card for each creature Aura Hoe meer creature Aura's je hebt liggen zodra je Sage’s Reverie cast, hoe meer kaarten je mag pakken. Het nadeel van creature Aura's is alleen dat je tegenstander er vrij gemakkelijk van af kan komen door het geënchante creature te bouncen/burnen/destroyen/enz. Daar zie ik twee oplossingen voor: 1) creatures met hexproof of indestructible en 2) Aura's die je niet op je eigen creatures speelt maar op die van je tegenstander. Denk hierbij aan Pacifism-achtige kaarten. Je tegenstander zal hoogstens bounce spelen op één van z'n creatures met een Pacifism erop. 5. Tweede ability: +1/+1 for each creature Aura Tot slot de bonus die Sage’s Reverie geeft. Niet zo saucy als de card draw, maar het kan net als de card draw wel game winnend zijn. Zeker op creatures met evasion én hexproof. Obvious include is obvious. Genoeg aan gedachtevorming gedaan, over naar de kaartkeuzes. Te beginnen met twee enchantments die een geweldige synergie hebben met Sage’s Reverie, de key card die natuurlijk 4x in m'n deck gaat.
|
Kaartkeuzes |
|
De enchantments waar ik 't over heb zijn natuurlijk deze twee pareltjes uit Fate Reforged: IN: 4 Lightform IN: 4 Cloudform Kaarten met een betere synergie met Sage’s Reverie dan Light- en Cloudform zul je niet snel vinden. Een opsomming. Beide zorgen voor een target voor Reverie. Beide zorgen voor een creature Aura voor Reverie. Je kunt ze spelen voorafgaand aan een beurt 4-Reverie. Flying is goed in combinatie met de boost van Reverie. Lifelink is goed in combinatie met de boost van Reverie. En tot slot is hexproof goed in combinatie met al je Aura's. Als we even naar de kaarten an sich kijken: een 2/2 flying lifelink voor 3 en een 2/2 flying hexproof voor 3 zijn van zichzelf al verre van verkeerd. Wit en blauw hebben zulke stats voor die mana nog niet eerder gehad. Ik moet eigenlijk minstens 2/2 zeggen omdat de mogelijkheid bestaat dat je de face down 2/2 kunt upgraden, maar dat zal in mijn deck niet vaak voorkomen en is meer een leuk extraatje. Het enige waar ik me een beetje zorgen over maak zijn de manavereisten van Lightform en Cloudform. Twee mana van verschillende kleuren kan lastig op te brengen zijn voor een deck zonder dure duallandjes. Iets om aandacht aan te besteden bij het samenstellen van de mana base. Het lijkt me in ieder geval verstandig om me tot wit en blauw als kleuren te beperken. De teller staat nu praktisch gezien al op 12 Aura's en 8 creatures. En daar zal het niet bij blijven. Iets dat goed samenwerkt met zowel Aura's als creatures zou dus niet misstaan. Iets als… IN: 4 Eidolon of Countless Battles Geen Sage’s Reverie om het 2/2 face down creature van Lightform of Cloudform mee te enchanten? Geen nood, een bestowde Eidolon of Countless Battles is ook een prima play. Je 2/2 creature wordt er meteen 5/5 door, en misschien nog wel groter afhankelijk van welke Aura's en creatures je nog meer gespeeld hebt. Mocht er bounce of creature removal volgen dan hou je altijd nog een creature over dat je kunt enchanten met Reverie. Een playsetje van deze kaart is wat mij betreft een no-brainer. In de analyse van Sage’s Reverie legde ik al uit waarom Aura's à la Pacifism goed in m'n deck zouden passen. Helaas is Pacifism niet Standard legal meer, maar de volgende kaarten zijn dat wel. IN: 4 Oppressive Rays Deze mini-Pacifism is degelijke removal in de early game. Late game is ie normaal gesproken vrij nutteloos, maar dat verandert door de 4 Singing Bell Strike die ik ook ga spelen. Je tegenstander zal met een Rays en een Strike in het spel namelijk moeten kiezen met welk creature hij wil kunnen aanvallen of blocken. Dus dan is Oppressive Rays nog steeds relevant. Verder is de kans groot dat ik ‘m kan spelen voordat ik een Reverie drop waardoor hij zichzelf vervangt. Al met al genoeg redenen om een playsetje te spelen. IN: 4 Singing Bell Strike De volgende variant op een blauwe Aura die een creature uitschakelt. Singing Bell Strike behoort alleen wel tot de top percentage van deze Aura's. Sleeping Potion en Ice Cage komen nog het dichtst in de buurt, maar kunnen in het huidige Standard niet tippen aan Bell Strike vanwege de vele mogelijkheden om je eigen creatures te targetten. Ik heb ook nog even gedacht aan Pin to the Earth die bijna alle creatures ongevaarlijk maakt, maar het creature kan dan altijd nog blocken waardoor de kans bestaat dat Pin to the Earth snel weer in je graveyard ligt. En dat wil je natuurlijk niet vanwege Sage’s Reverie en Eidolon of Countless Battles. Eveneens vier stuks van Singing Bell Strike gaan m'n deck in. Het deck ziet er tot nu toe als volgt uit: Sage's Reverie v1.0 //Lands //Creatures 4 Eidolon of Countless Battles //Other 4 Oppressive Rays 4 Singing Bell Strike 4 Cloudform 4 Lightform 4 Sage’s Reverie Aura's heb ik dus al genoeg, creatures nog niet (ook al zijn de Forms eigenlijk ook creatures). Wat ik mis zijn 1- en 2-drops. Geschikte 1-drops heb ik helaas niet kunnen vinden. Favored Hoplite ligt misschien voor de hand maar ik ben niet van plan om naast Sage’s Reverie en Eidolon of Countless Battles nog kaarten toe te voegen die de Hoplite kunnen targetten. Ik wil er namelijk geen heroic deck van maken. Daar zijn er al genoeg van en het vereist ook een andere build met goede heroic enablers als Launch the Fleet. Geschikte 2-drops heb ik gelukkig wél kunnen vinden: IN: 4 Seeker of the Way Één van mijn favorieten uit Khans of Tarkir. Als je je deck er een beetje op aanpast, kun je van Seeker of the Way bijna elke beurt een lifelinking Watchwolf maken. En m'n deck erop aanpassen doe ik zeker met uiteindelijk 29 noncreature spells. Vooral in combinatie met Sage’s Reverie of Eidolon of Countless Battles zorgt deze 2-drop voor serieuze life swings. Waar ik verder vrolijk van word is de synergie tussen Seeker of the Way en Lightform/Cloudform. Geen heel bijzondere synergie maar de Forms spelen in principe als creature spells en toch triggeren ze de Seeker. Yay. IN: 4 Dauntless River Marshal Ah, weer zo'n kaart die je eigenlijk nooit in serieuze decks gespeeld ziet worden. Maar ja, in serieuze decks worden dan ook vooral nonbasic lands gespeeld in plaats van Islands. Dauntless River Marshal moet in mijn deck in ieder geval vaker 3/2 dan 2/1 zijn, dan heb je namelijk een goede deal voor twee mana. Sightless Brawler is tot nu toe de enige 3/2 voor 2 in wit en blauw, maar die heeft dan ook een flinke drawback. De activated ability van Dauntless River Marshal valt trouwens niet te onderschatten. Je kunt er namelijk je tegenstanders engste creature mee uitschakelen. Daardoor is Dauntless River Marshal ook late game geen slechte draw. Uitgaande van 24 land zijn er nog 4 slots over. Die vul ik in met de volgende kaarten. IN: 2 Heliod’s Pilgrim Als je deck in principe rond één kaart draait, dan is het wel fijn om die kaart elk potje tegen te komen. Heliod’s Pilgrim kun je daarom zien als Sage’s Reverie #5 en 6. Maar natuurlijk kun je er ook mee op zoek naar Singing Bell Strike wanneer je per se een creature onschadelijk moet maken. Of naar de singleton Spectra Ward die ik zo toevoeg om één van je creatures bijna onoverwinnelijk te maken. Aangezien het 3-slot al goed bezet is met playsetjes van Lightform en Cloudform (en Eidolon of Countless Battles, hoewel ik die meer als 4-drop beschouw), lijken 2 Pilgrims me voldoende. IN: 1 Boonweaver Giant Boonweaver Giant leek me een leuke one-off voor in de late game. Afhankelijk van waar de spelsituatie om vraagt, kun je er een Sage’s Reverie of Spectra Ward mee opzoeken. De eerste zorgt waarschijnlijk voor een boel nieuwe kaarten en een aardige boost, de tweede maakt van Boonweaver Giant een threat waar je tegenstander heel snel een antwoord op moet vinden. Benieuwd of ie me gaat bevallen. IN: 1 Spectra Ward Een one-off waar je dus naar kunt tutoren met Heliod’s Pilgrim en Boonweaver Giant. Spectra Ward kan potjes zomaar in je voordeel beslissen doordat je tegenstander bijna niet meer van het geënchante creature kan afkomen. Ik kan me voorstellen dat de testpotjes die ik zo ga spelen aanleiding geven tot het spelen van een tweede exemplaar, maar voor nu hou ik het bij één. Tot slot de mana base. IN: 4 Tranquil Cove Een playsetje van Tranquil Cove, het budget duallandje dat tapt voor zowel witte als blauwe mana, spreekt denk ik voor zich. Het tapped in het spel komen zal me niet hinderen als ik ‘m al in beurt 1 kan spelen omdat ik buiten Oppressive Rays geen beurt 1-play heb, en Rays zal ik toch bijna nooit in m'n eerste beurt casten. Naast Cove heb ik ook nog even aan Mystic Monastery gedacht voor wat meer fixing, alleen is die in mijn deck infi slechter dan Cove en ik wil ook weer niet te veel vertraagd worden door lands die tapped in het spel komen. Daarom zijn de overige 20 land slots voor Plains en Islands. IN: 12 Plains IN: 8 Island Normaal gesproken baseer ik de verdeling tussen basic lands op het aantal gekleurde manasymbolen in m'n deck. Als ik die methode zou toepassen, kom ik uit op een verdeling van 15 Plains en 5 Island. Maar dan ga ik voorbij aan het feit dat ik Cloudform in principe al in beurt 3 wil kunnen casten en ik snel een Island in play wil hebben voor Dauntless River Marshal. Ik wil daarom zoveel mogelijk Islands spelen zonder dat ik daardoor m'n witte spells niet meer kan casten. Uiteindelijk ben ik uitgekomen op een verdeling van 12 Plains en 8 Island. Redenatie: wanneer ik on the draw ben heb ik in beurt 3 gemiddeld twee blauwe sources tot m'n beschikking voor Cloudform. Ik heb dan namelijk 10 van m'n 60 kaarten getrokken terwijl 20% van m'n deck uit blauwe sources bestaat. On the play kom ik niet aan dat gemiddelde maar een verdeling van 11 om 9 lijkt me wat te veel van het goede gezien de verhouding tussen witte en blauwe spells. Het deck telt nu 60 kaarten en ziet er als volgt uit:
|
Sage's Reverie v1.0 |
|
//Lands (24) 12 Plains 8 Island 4 Tranquil Cove //Creatures 4 Dauntless River Marshal 4 Seeker of the Way 4 Eidolon of Countless Battles 2 Heliod’s Pilgrim 1 Boonweaver Giant //Other (21) 4 Oppressive Rays 4 Singing Bell Strike 4 Cloudform 4 Lightform 4 Sage’s Reverie 1 Spectra Ward Tijd om het te gaan testen. Dat doe ik dus voor het eerst op Magic Online (MTGO). Na even speuren ben ik er namelijk achter gekomen hoe je op een simpele manier en voor weinig geld aan digitale Magic singles kunt geraken. Ik open de Play Lobby in MTGO, selecteer mijn deck en druk op Play…
|
Testgames |
|
Game 1 tegen Mono Red Aggro Beginhand: Plains, Tranquil Cove, Dauntless River Marshal, 2 Cloudform, 2 Eidolon of Countless Battles. M'n tegenstander vliegt uit de startblokken met in de eerste drie beurten Foundry Street Denizen, Monastery Swiftspear, 2 Coordinated Assaults en Dragon Mantle. Daardoor sta ik in beurt 3 al op 9 levens. Ikzelf ga ook niet slecht met een Dauntless River Marshal, Eidolon of Countless Battles en een bestow van Eidolon of Countless Battles op EoCD. Uiteindelijk maakt m'n tegenstander een fout door mij naar 3 levens te brengen en geen blockers achter te houden, waardoor ik in beurt 5 voor lethal door kan komen. Mede dankzij een Cloudform was m'n Eidolon of Countless Battles inmiddels 10/10 geworden. Game 2 tegen Mono Red Aggro Beginhand: 2 Plains, Island, Oppressive Rays, Dauntless River Marshal, Seeker of the Way, Cloudform. Zelfde tegenstander als net. Hij begint weer met een Foundry Street Denizen en een Monastery Swiftspear, maar voor beide heb ik een Oppressive Rays paraat. Wanneer ik de tweede Rays speel en met m'n 3/3 lifelinking Seeker of the Way aanval, geeft hij al op. Ik eindig o.a. met een Cloudform die ik niet kon casten op hand. Game 3 tegen U/G Budget Beginhand: 3 Plains, Island, Eidolon of Countless Battles, Lightform, Spectra Ward. Een game waarin m'n deck zich van zijn beste kant laat zien. Ik begin met een Lightform waarop ik een Eidolon of Countless Battles bestow waardoor ik meteen een gat sla van 10 levens (tegenstander: ‘nice combo'). In reactie op de Spectra Ward die ik even daarna probeer, unmorphed m'n tegenstander een Icefeather Aven. De face down Heliod’s Pilgrim gaat terug naar m'n hand en de 1/1 Eidolon die ik overhoud valt ten prooi aan een Hunt the Weak. De Pilgrim vindt mij daarna een Singing Bell Strike die ik uitspeel op zijn 3/3 Aven. Ook Kiora’s Follower vangt een Bell Strike, waarna ik Sage’s Reverie cast. In reactie daarop bouncet mijn tegenstander het target, Heliod’s Pilgrim, met Force Away. Gek genoeg mag ik toch twee kaarten trekken van de Reverie. Zo staat het niet in de comprehensive rules (regel 303.4g) dus volgens mij ging MTGO hier in de fout. Ik herspeel in ieder geval m'n Pilgrim, zoek daarmee een nieuwe Reverie, cast Oppressive Rays op z'n Aven en cast Reverie op Pilgrim (+4/+4, draw 4). Dankzij die draw volgen daarna nog een aantal Aura's waaronder nóg een Reverie. Met een 8/9 Pilgrim en 11/11 lifelinking Seeker of the Way tegenover zich en een vierde (!) Sage’s Reverie op de stack geeft m'n tegenstander op. Hij: ‘You have a great deck'. Well thanks, alleen wil ik na drie potjes wel een kleine aanpassing maken.
|
Aanpassingen |
|
OUT: 2 Plains IN: 2 Island Ik denk dat ik wat te conservatief ben geweest bij het kiezen van het aantal Islands. In game 1 en 2 kwam ik ze namelijk al tekort. Daardoor kon ik Cloudform, m'n belangrijkste beurt 3-play, tot twee keer toe niet in beurt 3 spelen. Verder begon Dauntless River Marshal in game 1 als een 2/1 waardoor ik een keer niet voordelig kon blocken. Omdat ik tot nu toe nooit een gebrek aan witte mana heb gehad, probeer ik nu een 10/10 split tussen Plains en Island. Met 14 witte sources moet het gek lopen wil ik geen Dauntless River Marshal of Seeker of the Way kunnen spelen in beurt 2. Alleen een Lightform in beurt 3 wordt misschien wat moeilijker maar als ik daardoor wél een Cloudform in beurt 3 kan spelen: fine. Eens kijken of dit m'n manaproblemen verhelpt.
|
Testgames |
|
Game 4 tegen Mono White +1/+1 Counters Beginhand: 2 Plains, Island, Dauntless River Marshal, Cloudform, Sage’s Reverie, Spectra Ward. Mijn eerste plays zijn Dauntless River Marshal (meteen 3/2) en Seeker of the Way, die van m'n tegenstander Ajani’s Pridemate en Abzan Falconer. In beurt 4 trek ik m'n tweede Island bij waardoor ik Cloudform kan casten (Seeker wordt 3/3 en komt door). Deze blijft echter niet lang liggen want m'n tegenstander cast een Ray of Dissolution, met als gevolg dat z'n Pridemate groeit. Een beurt later maakt Spectra Ward van m'n Seeker of the Way een 5/5 en kom ik door voor 10. M'n tegenstander weet nog wat tijd te rekken door een Solemn Offering op de Ward te spelen en in blocking mode te gaan. Op de 2/2 flyer van een Cloudform heeft hij alleen geen antwoord. Ik cast er een Sage’s Reverie op die mij o.a. een Singing Bell Strike oplevert. Die cast ik op een untapte 5/5 Ajani’s Pridemate, waarna ik doorkom voor de win. Game 5 tegen W/U Control Beginhand: Plains, Tranquil Cove, Oppressive Rays, Singing Bell Strike, Heliod’s Pilgrim, Lightform, Eidolon of Countless Battles. Ik besluit deze hand te houden omdat ik on the draw ben. Dat pakt helaas niet goed uit want ik blijf enkele beurten op twee land steken. Gelukkig geldt datzelfde ook voor m'n tegenstander. Ik ben de eerste die z'n derde land vind en probeer daarmee twee Lightforms te casten, maar voor beide heeft m'n tegenstander een Negate. De Eidolon of Countless Battles die ik bestow op een eerder gespeelde Dauntless River Marshal vindt wel doorgang. Nadat de River Marshal een Pillar of Light heeft gevangen, cast ik Sage’s Reverie (opgezocht met een Heliod’s Pilgrim) op een andere River Marshal (+1/+1, draw 1) en val ik aan met m'n 4/4 Eidolon, 3/2 Marshal en 1/2 Pilgrim. Dat is game. Game 6 tegen Temur Morph Beginhand: Island, Tranquil Cove, Oppressive Rays, Lightform, Sage’s Reverie, Spectra Ward (ik had 1x gemulld vanwege 2 Island op hand en geen Plains). De 3/2 Dauntless River Marshal en 2/2 creatures van twee Lightforms waarmee ik deze game begin, haalt mijn tegenstander vrijwel direct weg met twee Winterflames en Temur Charm in combinatie met één van zijn twee manifested creatures. Daardoor ontbreekt het mij enkele beurten aan een target voor Sage’s Reverie, die me drie kaarten had laten trekken vanwege twee eerder gespeelde Oppressive Rays. Ondertussen bouwt m'n tegenstander z'n mana op met een Trail of Mystery in combinatie met een aantal face down creatures. Dan trek ik de kaart waar ik op hoopte: Cloudform. Ik cast meteen m'n Reverie op het 2/2 creature en trek vier kaarten. Daarna volgt een 2/2 creature van Lightform waarop ik een Spectra Ward cast. Op beide heeft m'n tegenstander geen antwoord. Met 12 flying damage in het vooruitzicht scoopt hij in beurt 12. Na deze 6 potjes tegen casual decks heb ik ook nog 6 potjes in real life tegen wat serieuzere decks van mijn tweelingbroer Max gespeeld. Inmiddels had ik het deck namelijk ook in papieren vorm bij elkaar. Kort gezegd verliepen die als volgt: Game 7 tegen Sultai: Ik win met een 13/13 Cloudform creature dankzij boosts van Eidolon of Countless Battles en Sage’s Reverie. Dit ondanks o.a. Sidisi, Brood Tyrant en Whip of Erebos aan Max' kant. Game 8 tegen Sultai: Ik mull naar 5 vanwege weinig land op hand en heb dan zelfs helemaal geen land op hand. Ik scoop daarom maar meteen. Game 9 tegen Sultai: Een lange game waarin ik terugkom van een Murderous Cut die me 2-voor-1't dankzij Boonweaver Giant. Deze laat me een Sage’s Reverie zoeken en vier kaarten trekken. Uiteindelijk scoopt Max met een 10/10 Giant, 9/8 Dauntless River Marshal en 11/11 Lightform creature tegenover zich. Game 10 tegen White Weenie: Nadat ik m'n Lightform creature 10/10 heb gemaakt met een bestow van Eidolon of Countless Battles, cast Max twee Suspension Fields om zowel het face down creature als EoCD te exilen. Ondanks een stand van 17 om 6 in mijn voordeel kan ik daar niet van terugkomen. Game 11 tegen White Weenie: Ik blijf twee beurten op drie land steken en kan Max daardoor niet bijbenen. Game 12 tegen White Weenie: Voor mijn 5/5 flying en lifelinking Eidolon of Countless Battles (had ‘m gemanifest met Lightform) heeft Max weer een Suspension Field paraat. Daar kom ik niet van terug. Al met al dus 8 van de 12 potjes gewonnen, een mooie score. Dat m'n deck kan winnen van een Sultai deck met fetch, Tasigurs, Coursers en Sidisi is een goed teken. White Weenie was alleen echt wat te snel voor me. Ik heb genoeg van het deck gezien om het te kunnen evalueren aan de hand van de vooraf gestelde eisen: 1. Is het deck leuk om mee te spelen? Voor mij een volmondig ‘ja'. Het speelt als een trein. De combinatie van weinig gespeelde kaarten met de enorme boosts en draws van Eidolon of Countless Battles en Sage’s Reverie maakt dat ik nog veel vaker met dit deck ga spelen. 2. Is het deck competitief in casual play? Zeer zeker. Het heeft zelfs een kans tegen toernooidecks, hoewel het tegen control decks lastig zal worden omdat Oppressive Rays en Singing Bell Strike dan vrijwel dode kaarten zijn. 3. Is het deck Standard legal? Ja. 4. Is het deck budget te noemen? Ja, alle kaarten zijn goedkoper dan 3 euro en alleen Eidolon of Countless Battles is duurder dan 1 euro hier op NederMagic. De totale NederMagic-waarde van het deck is 24,45. Voor de digitale versie van het deck heb ik maar $3,12 betaald. Het deck staat hier ingevoerd op NederMagic. Voor de volledigheid ook hieronder de uiteindelijke decklijst:
|
Sage's Reverie v1.1 |
|
//Lands (24) 10 Plains 10 Island 4 Tranquil Cove //Creatures 4 Dauntless River Marshal 4 Seeker of the Way 4 Eidolon of Countless Battles 2 Heliod’s Pilgrim 1 Boonweaver Giant //Other (21) 4 Oppressive Rays 4 Singing Bell Strike 4 Cloudform 4 Lightform 4 Sage’s Reverie 1 Spectra Ward En voor de wat visueler ingestelden onder ons:
|
Adding Money |
|
Hoef je niet op de kleintjes te letten? Dan komen de volgende kaarten wat mij betreft in aanmerking voor een plaatsje in het deck. Flooded Strand & Temple of Enlightenment Obviously. Flooded Strand vertraagt niet en fixt je mana zonder dat Dauntless River Marshal daar last van hoeft te hebben terwijl het scryen van Temple of Enlightenment beter is dan de life gain van Tranquil Cove, zeker in combinatie met Lightform en Cloudform. Hm, dat brengt me meteen op het idee van een deck met o.a. Omenspeaker en Master of Pearls… Hero of Iroas Deze kaart had ik uitgeprobeerd in plaats van Dauntless River Marshal. Vooral de discount op Aura's is interessant aangezien je daardoor in beurt 3 al een Eidolon of Countless Battles kunt bestowen (zou Hero meteen 5/5 maken), en ook Sage’s Reverie en Spectra Ward kun je er sneller door spelen. Daarbij maakt Hero of Iroas in plaats van Dauntless River Marshal je wat minder afhankelijk van basic Islands waardoor nonbasics als Temple of Enlightenment en Nykthos, Shrine to Nyx (zie hieronder) beter worden. Apart trouwens dat een digitale Hero rond de $4,60 kost terwijl Eidolon of Countless Battles bijvoorbeeld maar $0,17 kost. Ik weet dat kaarten die in toernooidecks gespeeld worden verhoudingsgewijs veel duurder zijn op de digitale kaartenmarkt maar dat verschil is wel érg groot. Misschien dat een Magic Online-kenner die dit leest voor opheldering kan zorgen. Monastery Mentor Genoeg noncreature spells om Monastery Mentor te doen rechtvaardigen, alleen is het 3-slot al heel goed bezet met de Forms en Heliod’s Pilgrim. Die kaarten zijn bovendien belangrijker voor de werking van het deck dan de Mentor. Dat is voor mij ook een beetje de kunst van goede budget decks maken: ervoor zorgen dat dure mythics als Monastery Mentor geen auto-includes zijn. Nykthos, Shrine to Nyx Het is je misschien niet opgevallen maar mijn deck bestaat volledig uit permanents, en dan met name witte permanents. Nykthos, Shrine to Nyx heeft vier witte (of blauwe) manasymbolen nodig om extra mana te genereren. Met playsetjes als Oppressive Rays, Lightform en Eidolon of Countless Battles moet dat denk ik goed te doen zijn. Die mana kun je dan weer mooi in de kaarten steken die je met Sage’s Reverie trekt of in de pricy Boonweaver Giant. Heliod, God of the Sun & Ephara, God of the Polis Sterke kaarten die in dit deck waarschijnlijk snel een creature zullen zijn en dan is indestructible geen verkeerde ability in combinatie met het dragen van Reverie of EoCD. Met de rest van het deck hebben ze alleen geen bijzondere synergie dus ik denk niet dat ik Heliod of Ephara uiteindelijk zou willen spelen. Maar je zou ze eens als one-offs uit kunnen proberen.
|
Signing Off |
|
En daarmee zijn we aan het einde gekomen van deze deckbuildingsessie rond Sage’s Reverie. Ik ben erg tevreden over het eindresultaat, maar nu ben ik benieuwd naar jullie mening. Zouden jullie ook op zo'n deck zijn uitgekomen of zou je een andere richting zijn opgegaan? Zo ja, welke? Ook feedback op de column zelf wordt op prijs gesteld. Heb je eigenlijk niks te melden, laat dan alsjeblieft ‘gelezen' als reactie achter. Zie het als een kleine tegenprestatie voor de vele uren die ik hieraan besteed heb. Alvast bedankt en tot een volgende keer! Huib
Reacties
26-30 (30)
Pagina:
[ eerste] [ vorige]
1
2
Mooie column, Huib. Leuk om te lezen, heel interessant deck! Tof!
Gelezen, leuk!
Dank voor jullie reacties Stijn, Daanson en Bartolomeus. Een nieuwe column laat waarschijnlijk lang op zich wachten, ben op dit moment even meer into Hearthstone (zoals Max ook weet). Schrijf er anders een keer zelf één.
Pagina:
[ eerste] [ vorige]
1
2
|