Part One: A Look in the Eye |
|
Voor we beginnen: Dit wordt geen kleine column. Ik hoor dan van jullie ook graag of jullie dit te lang vinden, of juist waarderen dat er een groot blok leesvoer op de site komt. Ik zal de reacties goed peilen voor de 2e. Die wordt sowieso een stuk korter. De laatste maanden ben ik bezig geweest met een project om mijn Magic –creativiteit tot het uiterste te testen. Ik heb mezelf grote restricties opgelegd, en er veel tijd aan besteed. Op een dag bladerde ik door mijn ruilmap en zag Ink-Treader Nephilim verschijnen. Mijn eerste gedachten waren: "Wat een ongelofelijk coole kaart is dit. Waarom is dit geen legend, zodat ik er een EDH omheen kon maken." Toen bedacht ik me, als ik aan de mensen met wie ik het meest speel vraag of ze er geen problemen mee hebben dat ze officieel niet Legendary zijn, waarom errata-en we ze dan niet officieus naar Legendary. Zo geschiedde, en ik kon beginnen met bouwen. Na snel googlen vond ik de andere 4 Nephilims ook EDH waardig, en ik had een project voor mezelf. Stap 1: Ruil alle Nephilim aan. Stap 2: Bouw om elke een leuk EDH. Vooral het ‘leuk' staat bij mij hoog in het vaandel. Als deze officieuze Generals niet eens leuk zijn om mee te spelen, en vooral ook tegen te spelen, wat is dan het nut om deze uitzondering te maken dat ze wel mogen. Maar mijn speelgroep is heel divers qua powerlevel. Ik ben net als Erwin eens dat EDH vooral leuk wordt doordat de decks aan elkaar gewaagd zijn. Als iedereen Sol Ring en Mana Crypt in elk EDH kan stoppen is er niks mis mee. Hetzelfde geld voor als iedereen met de Alara-Obelisken speelt als manafix. In mijn speelgroep is er echter een aantal personen die over allerlei dure kaarten beschikken, niks mis mee, maar ook een paar die al het geld niet hebben om uiteindelijk dure EDH's te krijgen met veel Planeswalkers en andere Mythics, waar overigens met hele simpele commons of uncommons gewoon tegen te spelen is. Tip van de dag: speel geen kaarten in EDH die niks doen. Beestjes zijn leuk, maar ze moeten of bijzonder hard slaan, of leuke abilities hebben om ze enigszins aantrekkelijk te maken voor EDH. Stop die Raging Goblins foil maar terug in je map. Deze 5 EDH's mochten dus best wel sterke kaarten hebben, maar ook leuke kaarten, die misschien ‘suboptimaal' zijn. Ik ben gesettled om voor elke Nephilim 1 of 2 thema's te kiezen, en me daar grotendeels op te focussen. In elk EDH zitten ook wat kaarten die domweg goed zijn, zonder dat ze echt veel met het thema te maken hebben, denk bijvoorbeeld aan removal. Zonder removal kan je niks slopen wat je tegenstander laat winnen en jou laat verliezen. Heb antwoorden. Ja, Naturalize is goed genoeg voor EDH, net als Doom Blade, Murder of Shatter. De thema's werden: Yore-Tiller Nephilim heeft als thema "Reanimate" maar ook wel een beetje goodstuff daardoor. Glint-Eye Nephilim heeft een thema, kaarten pakken. Dat is een thema dat goed op zichzelf kan staan, helaas ook wel wat goodstuff. Dune-Brood Nephilim heeft 2 thema's. De eerste is tokens, en de 2e is landjes. Gezien de abilities van de General is het ook niet meer dan logisch. Ink-Treader Nephilim gaat over instants en sorceries, met name die targetten. Witch-Maw Nephilim heeft ook 2 thema's. De ene is spells casten, dus kaarten als cascade, maar ook counters verzamelen, dus ook proliferate. Ook hier zien we veel overlappende kaarten.
|
Het prille begin |
|
Het eerste EDH wat ik in elkaar had gezet was eentje rondom de Ink-Treader. Dit was eigenlijk een heel flauw EDH-deck. Er zaten kaarten als Omniscience in, die er na een potje meteen weer uit ging omdat ikzelf die kaart veels te makkelijk vind. Voor de rest zaten er heel veel cantrippende kaarten in, die ik, als ik een beetje mana (of Omniscience dat ene potje) had snel uitcombo'de en won op Laboratory Maniac. Dit was een paar keer leuk, maar heel snel verveelde het, ook andere mensen aan tafel. Toen kreeg ik de ingeving van de maand. Wat nou als ik heel strikt al mijn EDH's (sommige bestonden nog niet eens) ging invullen. Elke kleur kreeg evenveel kans voor zijn eigen moment. en zouden allemaal hidden gems krijgen omdat ze ook een bepaald aantal kaarten van die kleur erin moesten. In kleuren zoals en kwam er een moordende concurrentie om de plekken wat er ook voor zorgt dat de kaarten met de meeste synergie, niet per sé de staples, voorrang kregen. De korte uitleg van deze opbouw heb ik al een keer gegeven bij een van Peanut's columns als ik me niet vergis. Niet alles zat in het originele plan, maar het is ongeveer als volgt: We hebben 1 General. Daar doen we per kleur die van die General 8 kaarten in; 4 kleuren dus het totaal wordt nu 33 (32+1). Er zitten 6 Ravnica guilds in de kleurencombinatie, en die krijgt elk 3 kaarten. We hebben nu 51 kaarten. Dan doen we 7 artifacts, en 3 kaarten die 3 kleuren hebben, en dan zit ik al aan de 61. Een manabase bestaande uit Ravnica Gates, Guild karoo's (Dimir Aqueduct), de M1X/Innistrad dubbellandjes, en ik ben bezig met shockduals, maar dat is een flinke investering. Als ik het aanvul met 2 Shards of Alara landjes wat random land als Rupture Spire, Terramorphic Expanse en basic land komen we op 100 uit. Zowel een gebalanceerde manabase als een gebalanceerde kleurenvedeling. Dit was de oplossing. Sommige plekken waren snel gevuld, anderen werden met snelle oplossingen gevuld, en sommigen moeten echt een betere kaart of kaarten krijgen, ik denk dan vooral aan de Orzhov en Gruul kleuren denken, of aan de kleur rood en wit in het algemeen. Op deze manier gaf ik mijzelf echt de challenge om heel precies bepaalde spots in het deck te vullen, met kaarten die aan bepaalde kleuren moesten voldoen. Ik hou van een uitdaging, dus ik kon heel gericht gaan traden. Hoe krijg ik goede card-draw in een deck waar geen blauw in zit? Mass Removal in een deck zonder wit? Magic heeft ergens rond de 13.000 kaarten, het lijkt mij heel sterk dat er voor elke kleur niet wat te vinden is. Zeker omdat de ‘color pie' niet altijd even stabiel is geweest als de laatste jaren.
|
Het eerste echte leuke deck |
|
Het eerste deck is die van de Glint-Eye Nephilim. Dit is de Nephilim zonder wit, dus een aantal goede EDH kaarten valt meteen af. Voor de beste enchantment en artifact removal moeten we in groen zitten, want Disenchant is wit. Ook de meeste creatureboost aura's voor je hele leger zitten in wit en het belangrijkste misschien wel: Mass Removal. Als er één ding is waar wit goed in is, is dat het bord leeghouden. Gelukkig zijn er wel een paar kaarten die dat ook kunnen, die speel ik dan ook vooral in dit deck. Helaas mis ik ook Swords to Plowshares, een goede removal kaart, want exilen in EDH is zo ongelofelijk veel beter dan normaal slachten. Bij de andere decks die ik wil gaan bespreken in columns zal je (eventueel goedkopere) alternatieven vinden voor deze kaart. We krijgen nu eerst de complete lijst met 60 kaarten die ik speel naast de manabase. Daarna bespreek ik heel kort even de speelstijl en de belangrijkste synergieën. Als een kaart wat meer dan een paar euro's is, met uitzondering van Mythics, dan zal ik alternatieven proberen te geven, maar helaas is niet elke niche te vullen.
|
Blauw |
|
1. NIEUW: Bounced alles wat niet van jezelf is. Stuk fijner dan je hoofd breken of Kederekt Leviathan wel goed getimed wordt. Leuk, maar wel heel pijnlijk gevolg door een Monomania. 2. Ik probeer meestal wel een Counterspell te spelen als ik blauw speel. Want je kan niet alles zomaar over je heen laten lopen. In onze speelgroep vindt niemand het erg om geraakt te worden door een Arcane Denial. Ok, je Genesis Wave of General is niet geresolved, maar je mag wel 2 kaarten pakken als troost. Wist je dat je dan zelf ook nog een kaartje mag pakken? Wordt leuk als we verderop gaan kijken. Remand is ook een echte EDH counterspell vind ik, maar minder sterk, omdat hij niet echt countert, maar een delay geeft. 3. 4. De nodige card draw in dit deck. Ponder laat je ook vooral het land zoeken wat je wilt, niet onbelangrijk als je 4 kleuren nodig hebt, en Concentrate vult gewoon je hand weer aan. 5. "Hé, jij bent toch mijn vriend." Is een veel gebruikte uitspraak in onze groep. Iedereen is immers je vriend, tot hij dood moet. Nou, vrienden laat je kaartjes rapen. Als je vrienden dan zo gulzig worden om hun hele deck te pakken, heb jij je Monomania wel ergens gevonden, of een manier om hem terug te halen gevonden. Je hebt zelf je deck dan op handen, niet erg met een Spellbook. 6. Heeft iemand anders een veels te grote hand en ben jij aan het topdecken? Tijd om het gelijk te trekken. Tevens wordt ieders grafbak teruggeshuffled. Dag Karador decks, ik kan nu ook mijn resources weer opnieuw gebruiken. Plus je pakt 7 kaarten. Kaarten pakken is leuk! 7. Vaak genoeg als ik deze eenmaal heb opgeladen had ik eigenlijk al gewonnen doordat de gigantische lading extra spells. Dat je elke beurt tutort maakt het dan niet heel veel interessanter meer. Tijd om hem eruit te halen, maar voor wat? 8. NIEUW: Het zorgt ervoor dat e flink wat kaarten pakt per beurt, zeker als je hem ook nog even door je Trading Post haalt. Dat laat de Psychosis Crawler aardig pijn doen! Kijk wel uit voor Runeflare Traps.
|
Zwart |
|
9. Hier heb ik ook nog niet mee kunnen spelen, maar hij lijkt me geniaal. Al je landjes wegmieteren inruil voor steeds grotere ratten? Yes please! Gelukkig kan je die landjes in dit deck dan ook nog eens terughalen. Hoe? Dat zien we bij Groen. 10. Een boardwipe die je kaarten laat pakken. Heel veel simpeler kan ik het niet maken. Ook kan je hem cyclen en dan een miniboardwipe doen, maar dat heb ik nog niet gedaan. Voor 4 of 5 creatures is de het kaarten pakken al waard. Moet je er wel op letten dat je geen kaart mag pakken voor indestructable creatures, damn you Eldrazi Monument! Als deze kaart te duur voor je is kan je misschient wat met Killing Wave, of je zoekt in een andere kleur. 11. NIEUW: We gaan een trend zetten van dikzakken die ook nog wat doen. Deze is natuurlijk supervet om een stuk of 5 beesten tegelijk neer te kwakken en de beurt erna keihard te schoppen. Als je hem vaker zou kunnen spelen is het al helemaal geweldig. Beacon of Unrest op pootjes gaat flink wat ogen doen uitpuilen. 12. Ooit in je EDH-carrière komt er een moment dat je en een groot beest moet afschieten/chumpen maar ook zijn broertje/Clone of ander random dikzak moet stoppen. Waarom discard je dan niet de Big Game Hunter aan je General. Die krijgt een misschien wel waardevolle +1/+1 en je kan de ene dikzak chumpen en van de andere rattenvoer maken. Klinkt als een deal voor op instantspeed! 13. Hij is al een paar keer genoemd, want hij is leuk. Het fijne is wel dat die persoon in ieder geval nog 1 kaart mag houden. Wat zomaar zijn winkaart zou kunnen zijn. Net zoals je bij Razia’s Purification iedereen ook nog wat over laat om mee te knokken. Eerlijk toch? Syphon Mind is ook heel sterk. 14. Deze kaart zal je als weinige in 4 van 5 lijsten tegenkomen. Waarom? Tja, als je iemand met een Xira Arien deck heel de tijd zijn graveyard maar laat hergebruiken, en Karador, Ghost Chieftain over je heen laat lopen verklein je de winkansen wel. Gelukkig laat hij je eigen grafbak heel, want misschien wil je nog eens wat flashbacken. Er zijn zat kaarten die graveyards stoppen. Soms is een Cremate al goed genoeg. 15. Ik sta nog steeds versteld van deze kaart. Samen met een Lorescale Coatl kan dit heel hard gaan. Die is natuurlijk helemaal volgeladen met counters door je Time Reversal en zo pak je weer 14 kaarten en krijg je een bonus van 14 leven. Greed is een andere kaart die je snel veel kaarten laat pakken, en in EDH begin je toch op 40. 16. Redelijk standaard removal in mijn zwarte EDH's. Het exiled en het kan hele vlagen tokens in een keer opruimen. Heb je het één keer gedaan? Doe je het met de flashback nog een keer. Dit is nog eens card advantage ten top, terwijl de kaart niet moeilijk te verkrijgen is, en duur is hij zeker niet voor een rare. Dat waren er 8 voor zwart, dus gaan we verder met:
|
Rood |
|
17. Omdat dit EDH geen wit bevat is het lastig om goeie mass removal te vinden. Decree of Pain hadden we al gezien, maar deze blaast ook veel op, misschien voor maar 1 of 4 mana. Daarna speel je zelf je win conditions uit. Het moet wel leuk blijven, en je game is ooit een keer over, dus speel er niet teveel. Vind 2 wel max. en daarom is de Chain Reaction eruit gehaald. 18. NIEUW: Deze kwam ik ergens tegen in de stapels commons. Lijkt me heel goed voor het deck wanneer je eenmaal een slang of crawler hebt liggen, of je hand gewoon niet voldoet aan wat je wilt. Heeft je tegenstander iets heel gevaarlijks op handen? Ook zijn dingen worden weggeshuffeld. 19. Iemand speelt Sol Ring? Dacht het even niet. En ook de Planar Portals worden netjes opgeruimd. Je kan hem 2 keer gebruiken en dat ruikt naar cardadvantage. Of 1x discarden als je geen rode mana hebt en hem spelen voor groen waardoor hij een soort van Naturalize wordt. Zorg dat je de vervelendste artifacts (en enchantments) van je tegenstander kan slopen, anders werk je jezelf alleen maar in de nesten. 20. Altijd leuk als je flink wat mana hebt, om in een keer uit het niets een spell 3 keer te kopiëren. Ook leuk met Time Reversal en een bepaalde artifact die nog moet komen. Ook deze kan je best een keer discarden en hem later pas flashbacken. Reverberate kan ook, of Wild Ricochet maar dit is leuk voor de afwisseling. 21. Heel veel speelgroepen hanteren de regel: Landdestruction is g*y. Daar zit een kern van waarheid in, ik ben ook zeker geen fan van Armageddons, maar wat als er nou iemand een Volrath’s Stronghold heeft liggen, of een landje met 5 aura's eronder? Dan ben ik van mening dat er best specifiek gesloopt mag worden. Deze kaart zelf is dan nog eens een killer tegen mono-decks, vooral groen die heel veel van hetzelfde land willen spelen. Je kan gewoon een Stone Rain spelen, maar waarom als dit veel leuker is. 22. Dit is een kaart waarvan ik denk dat weinig mensen ervan opkijken. Het is heel makkelijk om hiervan te winnen als je er 4, of 5 speelt, door te kopiëren, eventueel terug halen, nog een keer spelen. Insurrection vind ik zelf heel makkelijk, en een beetje flauw. Ook is die altijd heel duur en kan je deze spelen voor kleine aanvallen. 23. Denk dat ik er hier wel meer van wil, in meer van deze EDH's. Geef mij maar alle zwaardjes, Skullclamps en ik duw een heel eng monster in je gezicht. Als je als opppont hem minder eng wilt maken, mag je zelf de equipcosts betalen om alles eraf te halen. Zeker de moeite waard als je speelgroep last heeft van Kemba, Kha Regent Voltron decks. 24. Beetje saaie kaart. Het filtert, je kan het desnoods flashbacken. Gooi wat land weg dat je voorlopig niet kan spelen, je pakt juice om echt mee te spelen. Meteen twee extra kaarten gepakt voor crawlers en slangetjes. Weer een kleur gehad, snel door:
|
Groen |
|
25. 26. Het is een 4 kleuren EDH waar groen in zit, natuurlijk zitten er dit soort kaarten in. Far Wanderings is leuk omdat je een snel treshold hebt door het gediscard, Papa (Yavimaya Elder) is leuk omdat hij ook een kaartje pakt, en de landjes in je hand gooit, klaar om te discarden. Er zijn zoveel goede rampspells dat het bijna onmogelijk is om hier niks voor te vinden. 27. NIEUW: Omdat het gewoon zeer nuttig is om de bruikbaarste dingen terug te halen in een deck waar je veel kan discarden. Lang niet zo goed als Bound maar zeker leuk en dus beter maar niet veel beter dan Recollect die er eerst in zat. 28. NIEUW: Uiteindelijk toch voor Loam gekozen omdat de kaart gewoon beter is. Hoe meer nonbasics ik in mijn deck gooi hoe beter Loam wordt i.p.v. Groundskeeper. Ook is hij een stuk minder mana-intensief en is het enige minpunt dat hij natuurlijk lang niet zo origineel is als Good Ol' Keeper. 29. Zit je met 19 kaarten op hand, veels te veel landjes en als je discard ga je nog meer kaarten pakken. Laten we eerst maar eens de hand legen. Ooit 15 land in een beurt gespeeld door deze kaart flink te kopiëren/replicaten? Nee, ik wel, en dat voelde goed. Explore werkt natuurlijk ook, maar in veel mindere mate. 30. NIEUW: Ik kwam erachter dat ik helemaal niks had tegen enchantments. Toen ik vandaag een Naturalize kreeg besloot ik maar om die erin te stoppen. Normaal zou ik voor Bramblecrush gaan omdat die bijvoorbeeld ook Planeswalkers sloopt, maar ik bezwijk voor het mooie -laagje en omdat ik dit deck misschien al wel te goed maak. 31. NIEUW: Ik wil meer mana en een beestje wat groot kan zijn. De nieuwe serie bracht mij een oplossing in de Sage. Er zijn zat beesten om hem te evolven sinds de update en ook al lukt het maar 2x is hij het al meer dan waard. Kan niet wachten om hem voor 4 of 5 te tappen. 32. Ja hoor, ik discard deze kaart zodat alles trample krijgt. Dat vindt Lorescale Coatl erg leuk. Desnoods speel ik hem, kan ik je nog een keer blokken, of hem sacrificen aan mijn Disciple of Bolas. Deze gaat hoe dan ook je grafbak in voor maximum effect. Snelle kleur, door naar multicolor: Multicolor per Guild Bij mono color kon ik vaak nog wel wegkomen met rare kaarten die in het verleden waren geprint en een paar staples zoals manieren om artifacts te slopen. Bij de guilds is te merken dat er echt kaarten zijn die weinig bijdragen. Gatecrash heeft echter leuke kaarten gebracht!
|
Gruul |
|
33. NIEUW: Ik zei het al bij de kleur groen: ik had niks tegen enchantments, en een manier om ook nog eens een artifact mee te nemen is al helemaal mooi. Dit blijft een Gruul-staple voor EDH die redelijk makkelijk aan te ruilen of aan te schaffen is. Kan nooit kwaad om er een paar rond te hebben slingeren, tenzij je niet van een rommelig huis houdt. 34. NIEUW: Met de 15/15 wurm weg en al genoeg artifacts sloperij is er precies een plek voor deze jongen. Slaat hard en is natuurlijk insane met Life from the Loam. Nu maar hopen dat je niet alle goede kaarten weg moet gooien als hij een keer aanvalt. 35. Deze voelt nog steeds niet op z'n plek in dit EDH. Het is echter wel een goede kaart en had hem nog liggen. Dus, als er een betere kaart komt gaat deze eruit. Natuurlijk blijft een 2 voor 1 altijd goed, dat wel. Deze wordt waarschijnlijk vervangen door Clan Defiance die ook card advantage levert, of hij blijft gewoon als een source van cardadvantage.
|
Simic |
|
36. Zo, dus hoeveel beesten hadden jullie ook alweer samen liggen? Dankjewel, ik win volgende of dezelfde beurt nog door een gigantische hoeveelheid kaarten. In EDH zijn genoeg mensen te vinden met een flinke trucklading beesten. 37. Deze beukt hard genoeg in dit deck. Brawn geeft hem trample, en Disciple of Bolas zet hem om in nieuwe kaarten. 38. NIEUW: Precies wat ik nodig had voor deze slot. Een winconditie en een manier om overtollig land weg te krijgen (wat ik terughaal met Loam). Steeds meer beesten, even goed als het beste beest op tafel wordt snel een bijzonder groot gevaar. En je kan andermans General blijven slopen als dat nodig is.
|
Izzet |
|
39. Need I say more? Ik speel wel even 15 land vanuit mijn hand voor 10 mana, en die 15 mana gebruik ik vervolgens voor een volgende replicate spell. De Djinn zorgt voor leuke situaties uit het niks, maar is eigenlijk met geen een andere kaart te vergelijken. Er zijn wel zat andere kaarten die ook bizarre dingen doen. 40. "Hallo ik ben Nin. Mensen op school vonden mij niet aardig. Dus toen besloot ik een slang te gaan martelen tot mijn baas zoveel cardadvantage had dat hij won." Lorescale Coatl dus. Een Archivist levert anders ook wel zat kaarten op, maar dit nou net iets meer. 41. Zei er iemand kaarten pakken? Dan is Nivvie op het feest aanwezig. O, hij pakt zelf ook een extra kaartje en is hij een 4/4 flying body die behoorlijk wat schade schiet met een Time Reversal, of 2. Of 5. Is deze insane draak te vervangen? Niet echt, maar er zijn ook wel andere leuke beesten in zoals de Djinn of Dominus of Fealty.
|
Rakdos |
|
42. NIEUW: Na vaak met dit beest te hebben gespeeld in Duals of the Planeswalkers wist ik dat dit een leuke EDH-kaart zou zijn voor . Hij zorgt er voor dat mensen uitkijken met wat doodgaat. Of je schiet meer af, of je krijgt een ontiegelijk groot beest. Multi-purpose, met als belangrijkste purpose heel eng zijn. Stel je zou hem deathtouch geven... Maar goed dat dat niet kan in dit deck. 43. In beurt 3 of 4 iedereen zijn mana-elven afschieten, en een paar andere utility beesten? Het kost je 3 mana, en wat levens, maar je begint toch op 40. De Disciple of Bolas helpt je wel dat weer terugkrijgen. Deze kwam ook al langs in een column van Stijn Rombouts. 44. Als deze blijft liggen kan iedereen dag zeggen tegen zijn manastenen. Behalve jij, je houdt ook je beestjes, en de anderen in principe niet. Je killt tokens voor 1 mana. Mooie deal toch?
|
Dimir |
|
45. Hey, jij had net je hand volgepakt. Dan mag je hem wegdoen als je deze spell echt leuk vindt. Of ik tutor wat later in het spel naar iets wat ik leuk vind. Een multipurpose kaart dus, waaronder counterspell. 46. Een mooie equipment die zorgt dat mijn General altijd wel ergens kaartjes kan halen, en nog eentje extra van de mask zelf. En de equipmentlener krijgt fear en laat je nog een kaartje pakken ook. Klinkt goed. 47. We weten allemaal van Clones dat ze heel goed zijn in Generals slopen. Deze doet dat ook, maar dan doet hij dat eigenlijk bij elk beest. Jij krijgt er geen en ik wel. Er zijn nog veel meer clone-kaarten die je kan gebruiken voor EDH,maar dit vindt ik wel een van de leukste.
|
Golgari |
|
48. Weet je dat verhaal bij Leyline of the Void nog? Nou, precies dat. Meestal zijn het de beesten die heen en weer schieten tussen leven en dood, dus laten we die exilen in ruil voor chumpblockers. 49. Gewoon een heel solide removal spell. Niks aan op te merken. Death Mutation is een alternatieve oplossing, maar de kaart is veel duurder om te spelen. Doom Blade werkt ook, net als Mortify. 50. NIEUW: Nog eentje in het rijtje dikke beesten die je game winnen terwijl je buitelt over alle hopen Cardadvantage. Hard slaan en wat levens pakken. Ik merkte dat ik te weinig gebruik maakte van de Cadaverous Bloom dus ik ga deze nu proberen.
|
Tricolor |
|
51. Een van de beste Alara charms vind ik, samen met die van Bant. Iemands grafbak weg, ok. Een Pyroclasm, ok. 2 kaarten extra trekken van mijn General als hij damage doet. Zeker ok. 52. Deze kaart schreeuwt EDH vind ik. Zeker als er net een nieuw persoon de groep in is gekomen. Draai je deck om en laat hem maar zoeken. En het is gewoon cardadvantage, maar wel zo eerlijk dat hij mag kiezen. 53. Het grote broertje van Recollect. Meestal gaat mijn general eraan, en mag ik 4 kaarten terug halen. Op instantspeed nogwel. En mocht je willen ‘uitcombo-en' dan kan je ook de Determined kant spelen en cantrippen en beschermen.
|
Artifact |
|
54. Ik had hem foil liggen, ik vind hem leuk. Dit is degene waar hij het beste in past. Hij geeft leven, chumpblockers, eventueel een gesneuveld artifact. Leuke kaart. 55. Weten jullie nog wat ik bij Niv-Mizzet, the Firemind zei en bij Lorescale Coatl. Nou, combineer het, vererger het. Dat is de crawler. Soms is het leuk om iemand er gewoon mee dood te slaan, of ze langzaam leeg te leechen of 5 Time Reversals te spelen. 56. 57. 58. Een paar van de beste manastenen voor casual EDH naar mijn mening. Zeker omdat dit deck 4 kleuren is, is de Lantern zó goed. De Hedron geeft kaarten, de Chalice gewoon veel mana. De lantern zit nog niet in elk van deze EDH's, maar die is makkelijk te vervagen door Obelisk of Grixis en soortgenoten, of Darksteel Ingot, Coalition Relic. En er zijn er nog wel meer. 59. Tja, je moet ergens je hand kwijt bij dit deck. Venser’s Journal is ook leuk, maar kost mana om neer te leggen. Evenals Library of Leng. 60. Een heel goed artifact om door te kunnen blijven gaan. Wat was Feldon’s Cane ook alweer?
|
Synergie & How to Play |
|
Zoals in de eerste paar beurten probeer je te zorgen dat je fatsoenlijk kan spelen. Probeer je General beurt 4 neer te leggen, en ga zo snel mogelijk poken voor exta kaarten. Een Summer Bloom brengt je dan meteen ver voorop. Van daaruit speel je threats, bescherm die, en sloop langzaam mensen, of plotsklaps door veelal killende combinaties van kaarten: Mass Mutiny + Increasing Vengeance + flashback: dit zorgt er voor dat je genoeg beesten overneemt om meerdere spelers een rondje langs de koelkast te geven. Psychosis Crawler + een of andere manier om veel te veel kaarten te pakken: je leecht in een keer iedereen dood, en mocht er niemand te veel over hebben trample je hem dood met een mega-crawler. Manieren om insane veel kaarten te pakken: Trade Secrets + iemand heel lief aankijken, Biomantic Mastery of Decree of Pain op een heel groot bord. De leukste blijf ik Time Reversal een aantal keer kopiëren vinden, heb zo wel eens 35 kaarten gepakt. Voor de rest zit dit deck zo vol met activated abilites en kaarten als Trading Post die samenwerken, dat er heel veel leuks te doen is tijdens de game. Kaarten pakken, kaarten discarden, spelers omleggen. Ik shuffle dit artikel op als een Time Reversal, gooi er 39 land en de General bij en dit deck is doorgenomen. Ik hoor graag wat jullie van deze uitvoerige bespreking van casual EDH vonden. Je kan natuurlijk ook messagen. De volgende artikelen zullen dus een kleinere intro hebben en de kaartenlijst bevatten. Tot volgende keer! Shazu
Reacties
26-26 (26)
Pagina:
[ eerste] [ vorige]
1
2
Nieuwe kaarten, tijd om hem een upje te geven. Ook is de derde nu echt echt bijna af, alleen zonder voorbeeldgame
Pagina:
[ eerste] [ vorige]
1
2
|