Tips

Meest gebruikte links
Actieve topics
Laatste kaartcommentaar

Spoilers
Innistrad Crimson Vow
Crimson Vow Commander
Innistrad Midnight Hunt
Midnight Hunt Commander
Adventures in the Forgotten Realms (AFR)
Commander Forgotten Realms (AFC)
Modern Horizons 2 (MH2)
Modern Horizons 1 Timeshifts (H1R)
Strixhaven (STX)
Strixhaven Mystical Archive (STA)
Commander 2021 (C21)

Alle spoilers zijn te maken in de catalogus en staan met linkjes op de winkel homepage.

Verkoop of ruil je overtollige kaarten aan Nedermagic via onze dynamische inkooplijst of vraag per email een bod op je gehele collectie.

[COLUMN] BoaB - Death Reaper, Deel 3

Scroll: [boven|reacties|beneden]
Pagina:  [eerste] [vorige1 2
8-9-2013 02:15:00

Welkom bij het derde en laatste deel van de Building on a Budget-reeks waarin ik van het M14 Intro Pack ‘Death Reaper' een leuk budget deck probeer te maken. Van origine is Death Reaper een sacrifice deck maar in deel 1 en deel 2 kun je lezen dat ik er een deathtouch + first strike deck van heb gemaakt. Vandaag de laatste aanpassingen en testgames.



Ik ben deel 2 geëindigd met de volgende decklijst:

Death Reaper v1.4//Lands (24)
5 Mountain
15 Swamp
4 Rakdos Guildgate

//Creatures (23)
3 Festering Newt
4 Typhoid Rats
4 Goblin Diplomats
4 Thrill-Kill Assassin
4 Vampire Nighthawk
4 Liliana’s Reaver

//Other (13)
2 Weapon Surge
4 Doom Blade
4 Sharpened Pitchfork
3 Lightning Prowess

Korte omschrijving van het deck: deathtouch creatures first strike geven zodat ze ze goed als onverslaanbaar worden in combat, met Goblin Diplomats je tegenstander dwingen om aan te vallen zodat je z'n team kan doodblocken en Lightning Prowess zorgt ervoor dat een deathtoucher elke beurt een beestje kan doodschieten.

De laatste toevoegingen waren Typhoid Rats, Weapon Surge en Lightning Prowess. Eens kijken hoe het deck nu presteert. Ik speel weer tegen Johan via Skype.

TestgamesGame 18 tegen G/W/b Populate
Beginhand: Swamp, Festering Newt, Thrill-Kill Assassin, Goblin Diplomats, Liliana’s Reaver, Doom Blade (ik had 1x gemulld vanwege één land op hand).
Ik ben on the draw en trek gelukkig meteen een Rakdos Guildgate bij die ik uitspeel. Johan begint met een Intangible Virtue en Wayfaring Temple. Mijn eerste plays zijn Goblin Diplomats en 2 Festering Newts. In beurt 4 dwing ik Johans Wayfaring Temple om aan te vallen en block deze met een Festering Newt (beide gaan dood). Een beurt later dwing ik Johans 4/4 Centaur token van Call of the Conclave om aan te vallen en block deze met een Thrill-Kill Assassin. Daarna cast Johan een Lingering Souls voor twee 2/2 vigilance flying Spirit tokens. De 3/3 Wayfaring Temple die even later volgt Doom Blade ik terwijl Johan mijn attacking Liliana’s Reaver Smite. Helaas kan ik niks tegen Johans flying tokens doen en als hij een tweede Lingering Souls cast, is het gedaan met mij. Ik had nog ‘geluk' dat hij geen Swamp had om z'n Soulsen te flashbacken. Als ik dit potje een Vampire Nighthawk en/of Lightning Prowess had getrokken was het waarschijnlijk anders afgelopen.

Game 19 tegen G/W/b Populate
Beginhand: Mountain, Rakdos Guildgate, 2 Typhoid Rats, 2 Goblin Diplomats, Thrill-Kill Assassin.
Ik blijf aan het begin van het spel steken op twee land terwijl Johan weer Lingering Souls (+ flashback) en Intangible Virtue heeft. Mijn 3 Goblin Diplomats (what are the odds?) zijn daar niet tegen opgewassen. In beurt 6 scoop ik.

Game 20 tegen G/W/b Populate
Beginhand: Mountain, Swamp, 2 Typhoid Rats, Thrill-Kill Assassin (ik had 2x gemulld vanwege eerst geen land op hand en daarna 2 Mountains zonder rode spells).
Ondanks m'n twee mulligans en matige beginhand verloopt deze game prima. Ik start goed met Typhoid Rats, Thrill-Kill Assassin (unleashed), Goblin Diplomats en Vampire Nighthawk in de eerste vier beurten. Johan doet het ook niet slecht met Call of the Conclave, Wayfaring Temple en Lingering Souls. De 3/3 Centaur token en Thrill-Kill Assassin ruilen met elkaar en Wayfaring Temple dwing ik om aan te vallen en block ik met Typhoid Rats. Nadat Johan zijn Lingering Souls heeft geflashbackt, trek ik een kaart die het verdere verloop van deze game zal bepalen: Lightning Prowess. Ik leg ‘m onder mijn overgebleven Typhoid Rats en schiet vanaf dat moment elke beurt één van Johans creatures weg. Meestal zijn dat 1/1 Spirit tokens, maar toch. Ook Goblin Diplomats doet goed werk in combinatie met 2 Vampire Nighthawks: in beurt 9 laat ik Johan met z'n acht Spirit tokens (hij trok in totaal 3 Lingering Souls) aanvallen en block er twee met m'n Nighthawks zodat ik er netto maar één leven op achteruit ga. In beurt 10 val ik met alles aan en Johans laatste leven schiet ik weg met Typhoid Rats + Lightning Prowess.


'Attack me pwease!'

Mooi om na twee redelijk kansloos verloren potjes een game te spelen waarin het deck precies speelt zoals ik dat wil. Misschien is het wat snel maar ik wil nú al wat aanpassen omdat één kaart in het deck mij een doorn in het oog is…

Aanpassingen- 3 Festering Newt
Festering Newt is de laatst overgebleven kaart uit het originele Intro Pack die tot het sacthema behoorde. Hij is er het langst in gebleven omdat hij zonder sac enablers of Bogbrew Witch nog altijd best redelijk is. Zo maakte ik in game 18 handig gebruik van z'n dies-trigger. Waarom Festering Newt er nu toch uitgaat: Typhoid Rats is in veel gevallen beter. Voor één mana speel ik naast Typhoid Rats liever een andere kaart, en wel deze…



+ 3 Duress
De credits gaan weer uit naar Max die mij deze kaart aanraadde naar aanleiding van deel 2. Er werd terecht opgemerkt dat mijn deck op dat moment nogal anti-creature was en dat ik weinig had tegen control decks. Met Duress probeer ik dat een beetje te compenseren. Als ik de gameverslagen van deel 2 en die hierboven bekijk, zie ik ook genoeg kaarten die ik weg had willen halen met Duress. Tegen Johans Dimir Mill deck had ik graag Breaking // Entering, Soul Ransom, en Jace, Memory Adept weggepakt, tegen zijn Mono Green deck Garruk, Primal Hunter, tegen zijn G/W Aggro deck Call of the Conclave en Revenge of the Hunted en tegen G/W/b Populate Intangible Virtue, Call of the Conclave en Selesnya Charm. Het weghalen van removal is door het toevoegen van Lightning Prowess sowieso belangrijker geworden omdat je een two-for-one wilt voorkomen. Ik voeg drie stuks toe omdat ik geen andere kaart eruit wil halen voor een vierde exemplaar en omdat Duress late game een matige draw is.

Duress is niet de enige kaart die ik overwogen heb. Het volledige lijstje:
- Brimstone Volley (wat burn had niet misstaan en z'n morbid moet ik regelmatig kunnen laten triggeren, uiteindelijk heb ik toch liever de zekerheid/efficiëntie van Doom Blade);
- Curse of the Nightly Hunt (ik heb gemerkt dat ik aan 4 Goblin Diplomats genoeg heb, Diplomats zijn daarnaast niet nutteloos als je tegenstander geen creatures heeft);
- Desecration Demon (als het goed is heeft je tegenstander weinig creatures om te sacrificen maar ik vond het uiteindelijk te ‘win more');
- Deviant Glee (niet serieus overwogen maar wel de enige manier naast Ring of Kalonia en Akroma’s Memorial om in zwart-rood een deathtouch creature trample te geven);
- Exava, Rakdos Blood Witch (een goede attacker voor als je al een goede defense hebt liggen en heeft synergie met Thrill-Kill Assassin en Gore-House Chainwalker);
- Gore-House Chainwalker (ook een goede attacker en prima synergie met Sharpened Pitchfork maar ik heb al genoeg 2-drops);
- Mindsparker (ideaal na een beurt 2 Goblin Diplomats, goed tegen control en een extra 3-drop naast Vampire Nighthawk maar hij is lastig te casten in mijn deck en relatief duur (moneywise) voor wat hij toevoegt);
- Mizzium Mortars (zou kunnen i.p.v. Doom Blade maar is niet per se beter en wel duurder);
- Searing Spear (degelijke burn maar liever Doom Blade);
- Shock (idem);
- Slumbering Dragon (leuk in combinatie met Goblin Diplomats maar de creatures van je tegenstander krijgen vaak maar één kans om aan te vallen, late game is het een slechte draw en hij is relatief duur voor wat hij toevoegt).



Inclusief Duress ziet het deck er als volgt uit:

Death Reaper v1.5//Lands (24)
5 Mountain
15 Swamp
4 Rakdos Guildgate

//Creatures
4 Typhoid Rats
4 Goblin Diplomats
4 Thrill-Kill Assassin
4 Vampire Nighthawk
4 Liliana’s Reaver

//Other
3 Duress
2 Weapon Surge
4 Doom Blade
4 Sharpened Pitchfork
3 Lightning Prowess

En we gaan weer testen…

TestgamesGame 21 tegen U/W Control
Beginhand: Rakdos Guildgate, Swamp, Typhoid Rats, Vampire Nighthawk, Duress, Weapon Surge, Sharpened Pitchfork.
Ik begin met Rakdos Guildgate, Thrill-Kill Assassin (unleashed) en Vampire Nighthawk, Johan met Index, Thought Scour (Feeling of Dread in z'n graveyard) en Inaction Injunction. In beurt 4 en 5 mis ik m'n landdrops maar weet ik wel een Azorius Charm te ‘nabben' met m'n Duress. In beurt 5 denk ik door te komen met Assassin en Nighthawk maar Johan cast in mijn beurt een Thought Scour en miraclet daarmee Terminus (niet geheel toevallig vanwege een Index die daaraan voorafging). Ik ga door met een Liliana’s Reaver die even later doorkomt voor een Zombie token en Johan discard een Drogskol Reaver. In beurt 8 val ik met Thrill-Kill Assassin equipped met Sharpened Pitchfork, Liliana’s Reaver, een Zombie token en Goblin Diplomats aan voor 11 schade. Voordat damage gedaan wordt cast Johan een Sphinx’s Revelation voor X=3, waarop ik reageer met een overloaded Weapon Surge. Gevolg: Johan gaat van 12 naar 15 naar 0.

De laatste testgames speel ik tegen mijn tweelingbroer Max.

Game 22 tegen Slivers
Beginhand: Mountain, 3 Swamp, Goblin Diplomats, Vampire Nighthawk (ik had 1x gemulld vanwege geen land op hand).
Het lukt me bijna om Max' Predatory Sliver in m'n Vampire Nighthawk aan te laten vallen, helaas speelt Max een Mizzium Mortars op m'n Goblin Diplomats voordat ik de Nighthawk kan casten. Ik leg vervolgens een Typhoid Rats en 2 Thrill-Kill Assassins bij, Max een Manaweft Sliver en Hive Stirrings. In beurt 6 beslist hij de game door een Mizzium Mortars te overloaden waardoor mijn vier creatures van het veld worden geveegd. Voor de Lightning Prowess die ik daarna trek heb ik dus geen target meer en die trek ik ook niet bij. Een Doom Blade haalt nog een Megantic Sliver weg maar in beurt 8 kan ik niks anders dan scoopen.

Game 23 tegen Slivers
Beginhand: Rakdos Guildgate, 2 Swamp, Liliana’s Reaver, Duress, Sharpened Pitchfork, Lightning Prowess.
Max gaat perfect van start met Striking Sliver in beurt 1, Manaweft Sliver in beurt 2, Mizzium Mortars (target: Vampire Nighthawk) en Sentinel Sliver in beurt 3 en Megantic Sliver in beurt 4. Ik stel daar een Duress (target: Hive Stirrings), Vampire Nighthawk en Liliana’s Reaver tegenover. In beurt 4 heeft Max dus al een legertje dikke Slivers dankzij Megantic Sliver, gelukkig kan ik mijn Liliana’s Reaver in beurt 5 enchanten met Lightning Prowess. Ik block vervolgens Max' Striking Sliver en schiet voordat damage wordt gedaan zijn Megantic Sliver af. De rest van de beurten verloopt ongeveer hetzelfde: blocken en schieten. Max weet me nog naar één leven te krijgen maar daarna is zijn bord leeg en trekt hij geen Mizzium Mortars voor m'n Liliana’s Reaver. Hij scoopt in beurt 9.



Game 24 tegen Slivers
Beginhand: Mountain, Swamp, Typhoid Rats, Goblin Diplomats, Vampire Nighthawk, Doom Blade.
Een goede beginhand en een spannende pot. Ik krijg al snel een Typhoid Rats geënchant met een Lightning Prowess in het spel. Die schiet meteen een Bonescythe Sliver neer waardoor m'n Goblin Diplomats kan doorlopen. Max aarzelt niet en cast een Mizzium Mortars op m'n Rats. De Megantic Sliver die hij in beurt 5 probeert (dankzij Manaweft Sliver) Doom Blade ik. Een tweede Megantic volgt en in beurt 6 valt hij met twee 5/5 Slivers en één 4/4 Sliver aan (de Megantic hield hij achter en kon ik niet dwingen om aan te vallen vanwege z'n Manaweft Slivers). Ik block de twee dikste dudes met Vampire Nighthawk en Thrill-Kill Assassin en cast een overloaded Weapon Surge waardoor mijn mannen het overleven. Even later equip ik een Sharpened Pitchfork aan m'n Nighthawk waardoor een board stall ontstaat. We zitten dan beide in topdeck mode. Ik trek 2 Swamps, Max 2 Hive Stirrings, hij wint de game.

Toffe games, ook al heb ik er uiteindelijk meer verloren dan gewonnen. Ook geen schande omdat de decks waartegen ik speelde allesbehalve budget waren. Ik ben in ieder geval tevreden met m'n deck en zie geen voor de hand liggende verbeteringen meer. Tijd om te evalueren aan de hand van de vooraf gestelde richtlijnen:
- Is het deck leuk om mee te spelen? Ik vind van wel, vooral als je je Goblin Diplomats op een vervelend moment voor je tegenstander tapt.
- Is het competitief? Voor casual play vind ik het competitief genoeg, de decks waartegen ik speelde zouden niet misstaan op een FNM.
- Is het enigszins trouw gebleven aan één van de originele deckthema's? Hier zou ik mezelf een onvoldoende geven. Tegelijkertijd vind ik dat niet erg want ik had er echt geen sacrifice deck van willen maken om de redenen die je in deel 1 kunt lezen.
- Is het budget? Ja, alleen Liliana’s Reaver is echt wat waard. De totaalprijs van het deck op NederMagic is op dit moment 33,65 euro. Dat lijkt me goed te doen voor een budgetspeler.

Het deck staat hier ingevoerd.



Adding MoneyAls het budget geen issue was geweest, dan had ik waarschijnlijk de volgende kaarten toegevoegd aan het deck.

Blood Crypt & Dragonskull Summit
Zo logisch dat ik er verder niks over ga zeggen.

Dreadbore
Had ik 4x gespeeld in plaats van Doom Blade.



Master of Cruelties
De enige kaart in Standard die van zichzelf al deathtouch en first strike heeft. Geen kaart die eigenlijk beter in m'n deck past dan deze mythic. Leuke play: je tegenstander laten aanvallen met behulp van Goblin Diplomats, daarna doorkomen met Master of Cruelties en vervolgens dat ene leventje wegschieten met Lightning Prowess. Ik had ruimte gezocht voor twee à drie stuks.

En dan heb je nog the usual suspects zoals Thundermaw Hellkite, Bonfire of the Damned, en Olivia Voldaren. Allemaal goede kaarten natuurlijk maar ze passen niet per se goed in m'n deckstrategie.

What's next?Dat was ‘m weer voor wat betreft deze BoaB-reeks. Ik ben benieuwd of jullie je in de uiteindelijke decklijst kunnen vinden en zo nee, wat jullie anders hadden gedaan. Voor de volgende BoaB heb ik alvast een kleine teaser:



Tot slot: zoals altijd waardeer ik het als je een reactie achterlaat, ook al heb je verder niks inhoudelijks te melden. Een simpel ‘leuk' of ‘niet leuk' (oké, dan wel graag met wat uitleg) geeft mij al motivatie om te blijven schrijven. Dank alvast en tot de volgende BoaB.

Huib

 Reactie plaatsen

Reacties 26-27 (27)

Scroll: [boven|reacties|beneden]
Pagina:  [eerste] [vorige1 2
20-5-2014 21:51:00

Beetje necro, maar ik wilde toch even zeggen dat ik het leuk vond om te lezen.

20-5-2014 22:03:00

Wordt nog steeds op prijs gesteld Jeroen!

Scroll: [boven|reacties|beneden]
Pagina:  [eerste] [vorige1 2