Tips

Meest gebruikte links
Actieve topics
Laatste kaartcommentaar

Spoilers
Innistrad Crimson Vow
Crimson Vow Commander
Innistrad Midnight Hunt
Midnight Hunt Commander
Adventures in the Forgotten Realms (AFR)
Commander Forgotten Realms (AFC)
Modern Horizons 2 (MH2)
Modern Horizons 1 Timeshifts (H1R)
Strixhaven (STX)
Strixhaven Mystical Archive (STA)
Commander 2021 (C21)

Alle spoilers zijn te maken in de catalogus en staan met linkjes op de winkel homepage.

Verkoop of ruil je overtollige kaarten aan Nedermagic via onze dynamische inkooplijst of vraag per email een bod op je gehele collectie.

[EDH] Planeswalkers Burning Bridges [Daretti]

Hey allemaal,

Vandaag wil ik het gaan hebben over mijn laatste creatie die nog wat hulp nodig heeft. Ik heb sinds de spoiling van The Chain Veil voor serieus rondgelopen met het idee voor een planeswalker deck. En dan niet een 5-kleuren deck met allemaal planeswalkers ( hier of hier ) wat of zich prima werkt. Maar een meer light, meer thematische versie ervan. Toen eenmaal Teferi, Temporal Archmage werd gespoiled voor commander 2014 heb ik besloten dat ik één van de kleurtjes wilde gaan spelen als planeswalker deck. met ook een planeswalker aan het hoofd van het deck. Wel was ik er snel over uit dat ik Teferi, Temporal Archmage, en dan met kaarten als Jace, the Mind Sculptor en Tamiyo, the Moon Sage niet zag zitten. Werd mij iets te blauw en mono blauw planeswalker control leek mij zelf ook niet direct leuk om tegen te spelen. Groen heeft planeswalkers die erg narrow zijn. Ik zou niet weten waarom ik Nissa Revane zou willen spelen in een deck die niet per-se gericht is op elves en het is maar één van de twee verschillende planeswalkers die in groen zijn straatje vallen. Zwart heb ik nooit echt een feel mee, net als bij blauw had ik direct het idee dat het teveel eenlijnig zou worden met zwarte creature removal en tegenstanders die langzaam dood bloeden aan een Subversion-effect. Daarbij heeft speelt zwart met drie verschillende Liliana Vess en één Sorin Markov. De commander zou dan de derde commander zijn maar laat ook niet heel veel opties toe.

Dit liet mij dus bij wit en rood. Wit heeft drie planeswalkers die representatief zijn voor hun kleur, en die gezamenlijk acht variaties van zichtzelf hebben. Ajani Goldmane, Elspeth Tirel en Gideon Jura. Het voordeel werd ook dat Ajani Steadfast nog eens met Loyalty ging spelen ook. Rood had daarentegen zelfs al vier verschillende planeswalkers die gezamenlijk dan wel maar zeven variaties hadden. Tibalt, the Fiend-Blooded, Koth of the Hammer, Chandra Nalaar en Sarkhan Vol.

De witte en rode commander planeswalkers waren helaas wel de laatste die gespoiled werden. Dus heb ik deze ideeën nog even moeten laten broeien. Tijdens het broeien kwam ik op het idee om de planeswalkers te combineren met Mycosynth Lattice en Kurkesh, Onakke Ancient zodat ik naast alle beschikbare proliferate en The Chain Veil ook nog eens de beschikking had over Rings of Brighthearth en dus Kurkesh, Onakke Ancient. Dit was voor mij de doorslag om te beginnen met het deck. Toen Daretti, Scrap Savant eenmaal gespoiled werd was ik al druk bezig met de basis van het deck. Een idee wat alleen maar werd bijgestaan door de abilities van Daretti.

Na wat knutselen ben ik dus uitgekomen bij het volgende deck, hier

COMMANDER:
1 Daretti, Scrap Savant

Lands:
22 Mountain
1 Valakut, the Molten Pinnacle
1 Great Furnace
1 Darksteel Citadel
1 Ancient Tomb
1 Temple of the False God
1 Scorched Ruins
1 Myriad Landscape
1 Mikokoro, Center of the Sea
1 Kher Keep
1 Reliquary Tower
1 Ghost Quarter
1 Strip Mine
1 Mystifying Maze
1 Maze of Ith

Planeswalkers:
1 Karn Liberated
1 Chandra Ablaze
1 Chandra Nalaar
1 Chandra, Pyromaster
1 Chandra, the Firebrand
1 Koth of the Hammer
1 Sarkhan, the Dragonspeaker
1 Tibalt, the Fiend-Blooded

Creatures:
1 Slumbering Dragon
1 Pilgrim’s Eye
1 Burnished Hart
1 Solemn Simulacrum
1 Squee, Goblin Nabob
1 Pyrewild Shaman
1 Anger
1 Reckless Wurm
1 Akki Lavarunner
1 Kurkesh, Onakke Ancient
1 Silent Arbiter
1 Masticore
1 Razormane Masticore
1 Chandra’s Phoenix
1 Firewing Phoenix
1 Kuldotha Phoenix
1 Skarrgan Firebird

Artifacts:
1 Sol Ring
1 Wayfarer’s Bauble
1 Ensnaring Bridge
1 Crawlspace
1 Grafted Skullcap
1 Bottled Cloister
1 Throne of Geth
1 Contagion Clasp
1 Contagion Engine
1 The Chain Veil
1 Rings of Brighthearth
1 Pyromancer’s Gauntlet

Enchantments:
1 Circle of Flame
1 Pyromancer’s Swath
1 Caverns of Despair
1 Furnace Of Rath
1 Bitter Feud
1 Dictate of the Twin Gods
1 Form of the Dragon

Sorceries:
1 Gamble
1 Wheel of Fate
1 Wheel of Fortune
1 Reforge the Soul
1 Past in Flames
1 Flame Jab
1 Thunderblade Charge
1 Lightning Surge
1 Volley of Boulders
1 Firecat Blitz
1 Devastating Dreams
1 Wildfire
1 Burning of Xinye
1 Rolling Earthquake
1 Slagstorm
1 Flamebreak
1 Chain Reaction
1 Slice and Dice
1 Incite Rebellion
1 Blasphemous Act
1 Vandalblast

Instants:
1 Punishing Fire
1 Volt Charge
1 Fiery Temper
1 Solar Blast
1 Violent Eruption
1 Volcanic Fallout
1 Starstorm
1 Lavaball Trap
1 Inferno
1 Chaos Warp

Doel van het deck is mayhem te veroorzaken met je planeswalkers. Lekker versneld naar die ultimates te werken terwijl je veilig achter je artifact muur ligt.

Deck zal niet supergoed zijn, vooral ook omdat dit niet de beste planeswalker kleur beschikbaar is maar vond bij dit deck het thema toch wel erg belangrijk.

Burning bridges is een deck uit een ver, ver verleden, het is meestal een rechttoe rechtaan burn deck wat gebruik maakt van Ensnaring Bridge om achter te verschuilen. hier wel een duidelijke uitleg voor weer een verschillende variant. In casual werd Ensnaring Bridge meestal gepaired met Grafted Skullcap voor wat extra card advantage. Het deck heeft nooit echt iets gedaan in het toenmalige standard of extended en heeft ook geen opleving gehad in modern. (Ensnaring Bridge zelf wel}

Met dit deck wil ik een beetje de feel van burning bridges terug halen, maar dan op commander style.

De bruggen:
Ensnaring Bridge, Crawlspace, Silent Arbiter, Caverns of Despair, Form of the Dragon

Heel veel keus qua bruggen heb je ook niet maar de kaarten op zich doen hun werk, Crawlspace en Caverns of Despair zijn goede extra bruggen en Form of the Dragon is extra thematisch met Sarkhan in de art.

Omdat het casual is kunnen we de lone Ensnaring Bridge wel wat helpen, hiervoor hebben we:
Grafted Skullcap, Bottled Cloister, Pyromancer’s Swath.

Dit genereert wat extra card advantage voor het deck. iets waar Daretti, Scrap Savant zelf ook niet vies van is.

Maar aangezien Ensnaring Bridge niet de enige brug is kunnen Crawlspace, Silent Arbiter en Caverns of Despair ook wat extra hulp verwachten uit de hoek van Maze of Ith en Mystifying Maze.

Het nadeel met maar vijf bruggen op 99 kaartjes is dat ik niet de garantie kan hebben dat ik ze altijd heb liggen. om deze reden zit het deck vol met global creature removal. De voornaamste kaarten die ik hiervoor wilde spelen waren Wildfire, Rolling Earthquake, Burning of Xinye en Lavaball Trap. Op de Rolling Earthquake na zijn deze voornamelijk om wat extra land destruction toe te voegen aan ons huidige relatief landdestructionvrije meta. Removal spells als Rolling Earthquake en Inferno zorgen voor nog wat extra finishers, zijn zeker prettig in combinatie met je planeswalkers.

Madness heeft ook een plekje in het deck, met de discard van Daretti, Scrap Savant, Grafted Skullcap, Chandra Ablaze en nog een aantal kaartjes geeft madness net dat beetje extra kaartvoordeel. uit deze overweging hebben ook kaarten als Chandra’s Phoenix en Squee, Goblin Nabob een mooi plaatsje in het deck.

Dan wil ik ook nog wat dingetjes zeggen over de hierboven niet benoemde kaarten.

Chandra Ablaze, naar mijn idee de mooiste foil planeswalker beschikbaar. het is een kaart waar ik al lang mee wil spelen en toch ook direct wel een spul van het deck met zijn potentiele 4 schade per beurt.

Akki Lavarunner gaat mee in de trend van Pyromancer’s Gauntlet en Pyromancer’s Swath. Akki Lavarunner's flip side, Tok-Tok heeft als extra voordeel ook nog eens dat hij protection from red heeft, extra leuk met al die mass removal.

Furnace Of Rath, Dictate of the Twin Gods en Bitter Feud zijn voor het maximalizeren van alle gedane schade. Dit natuurlijk in de hoop dat ik veilig achter mijn bruggetjes zit.

Masticore en Razormane Masticore. En voorheen vergezeld van Molten-Tail Masticore. Deze kaarten werken lekker mee met de discard basis en hebben het voordeel dat het redelijke fatties zijn voor dit deck. Het schade schieten is nog een prettige verweving van abilities. Masticore heeft ook nog eens eht voordeel van Regenerate wat nog best wel eens handig zou kunnen zijn met alle mass removal.

Past in Flames is een mooie extra, het maakt al je removal hetbruikbaar en zijn flashback maakt het mogelijk hem te discarten naar discard outlets in je deck.

Mogelijk dat ik hier nog een Urborg, Tomb of Yawgmoth in wil gaan gooien om Maze of Ith, Ancient Tomb en Temple of the False God wat extra bij te staan.

Andere interesses voor versnelling gaan nog uit naar Gauntlet of Might, Gauntlet of Power en/of Caged Sun aangezien het geheel mono rood is, maar ik weet niet direct of ik dermate zware acceleration nodig zal hebben en/of het nog een beetje in het deck te passen is. Daarbij is het voornaamste nadeel dat ik veel meer mountains zou moeten gaan spelen en kaarten als Scorched Ruins en Ghost Quarter plaats zouden moeten maken.

Door al het moois in het deck is deze nu 12 kaartjes te vol! Mogelijk heb je nog wat suggesties voor wat er in kan of uit zou moeten. Of in het geheel wat opbouwende kritiek over het deck. ik hoop jullie hiermee ook nog geïnspireerd te hebben tot het zelf knutselen aan je eigen decks

 Reactie plaatsen