Tips

Meest gebruikte links
Actieve topics
Laatste kaartcommentaar

Spoilers
Innistrad Crimson Vow
Crimson Vow Commander
Innistrad Midnight Hunt
Midnight Hunt Commander
Adventures in the Forgotten Realms (AFR)
Commander Forgotten Realms (AFC)
Modern Horizons 2 (MH2)
Modern Horizons 1 Timeshifts (H1R)
Strixhaven (STX)
Strixhaven Mystical Archive (STA)
Commander 2021 (C21)

Alle spoilers zijn te maken in de catalogus en staan met linkjes op de winkel homepage.

Verkoop of ruil je overtollige kaarten aan Nedermagic via onze dynamische inkooplijst of vraag per email een bod op je gehele collectie.

[COLUMN] Project Nephilim 3/5

Scroll: [boven|reacties|beneden]
6-2-2013 22:09:00

Part Three: A Myth of YoreDe laatste maanden ben ik bezig geweest met een project om mijn Magic –creativiteit tot het uiterste te testen. Ik heb mezelf grote restricties opgelegd, en er veel tijd aan besteed.
Op een dag bladerde ik door mijn ruilmap en zag Ink-Treader Nephilim verschijnen. Mijn eerste gedachten waren: "Wat een ongelofelijk coole kaart is dit. Waarom is dit geen legend, zodat ik er een EDH omheen kon maken." Toen bedacht ik me, als ik aan de mensen met wie ik het meest speel vraag of ze er geen problemen mee hebben dat ze officieel niet Legendary zijn, waarom errata-en we ze dan niet officieus naar Legendary. Zo geschiedde, en ik kon beginnen met bouwen. Na snel googlen vond ik de andere 4 Nephilims ook EDH waardig, en ik had een project voor mezelf.


Ook deze keer vervolgt de column anders dan de vorigen. Deze column gaat over de Yore-Tiller Nephilim, de reanimator van de 5, de necromancer, Hij Die Vergezeld Wordt Door Grote Beesten. Nouja, niet hele grote beesten, we missen nou juist groen in dit deck. Maar groen heeft vooral dikke beesten, dit zijn allerlei beesten met wilde abilties, echte reanimator-targets. Helaas geen 3-man potje wat ik beloofde. Ik ga het voor de volgende column zeker proberen!



Poging drieEerst een analyse. Wat missen we in dit deck? Groen, de kleur van de meest mana efficiënte beesten, de grootste pompers en Overrun effecten, de mana-elven en ramp-spells. Dit deck zal meer moeite hebben om goede enchantment en artifactsloperij te vinden, hoewel door Magics schimmige colorpie verleden we er met wit goed weg kunnen komen. En we hoeven niet veel te slopen, want we slopen de tegenstander gewoon met onze superieure beesten die veel te goedkoop uit het graf komen gewandeld. Hier volgt het driestappenplan voor dit deck.
1: Krijg grote beesten in je grafbak.
2: Haal ze veel te goedkoop naar de battlefield, voornamelijk bewerkstelligd door de Nephilim.
3. Maak korte metten met je tegenstander.

Het grootste gemis in dit deck is natuurlijk de colorfix, meestal door veel te rampen. Die ene Chromatic Lantern is erg nauw, dus proberen we gaten op te vullen met carddraw, om zo aan de juiste landen te komen. Een gestroomlijnde manabase is hier meer dan nodig. Ook het recyclinggehalte van alles wat geen beest is is betrekkelijk laag in dit deck. Wie weet wat Guildcrash en de series erna brengen.

We krijgen nu eerst de lijst met 60 kaarten die ik speel naast de manabase. Daarna bespreek ik heel kort even de speelstijl en de belangrijkste synergieën. Als een kaart wat meer dan een paar euro's is, met uitzondering van Mythics, dan zal ik alternatieven proberen te geven, maar helaas is niet elke niche te vullen.

Wit1.
Vlak voor het uitbrengen van deze column een toevoeging geweest omdat hij uit een ander EDH ging. Hij is niet zo snel als een Disenchant maar geeft wel goed card advantage. Uiteindelijk heb je mana zat want al je beesten komen gratis in het spel. Speel altijd wel wat vormen van artifact en enchantment removal want daar zit een flinke selectie vervelende kaarten tussen.
2.
Deze mevrouw komt duidelijk voor stap nummer 3 om de hoek kijken. Good ol' reanimate met deze gezichtenbeuker. Het blijft me verbazen hoe moeilijk van haar af te komen is, ook al zijn we tegenwoordig de meest luxueuze removal-spells gewend. Elke dikke engel is leuk om haar mee te vervangen, zodra de P/T samen boven de 10 komt. Ook zijn kaarten als Blazing Archon uit de PD:Graveborn decks prima non-Angel vervangers.
3.
Zit nog steeds op een reden te wachten om geen O-ring te spelen. Het is removal die de moordlustige vlieger hierboven bijvoorbeeld wel (tijdelijk) opsluit om je even ademruimte te geven. Als je tegen zwart of rood speelt kunnen ze wel dag tegen hun beest zeggen, want die gaan natuurlijk nooit van een enchantment afkomen.
4.
Waarom niet de Blazing Archon Shazu? Dat zal ik jullie eens vertellen kinderen. Ooit gaan je beesten dood. Waarom dan niet een permanent exilen? Die zijn er altijd te vinden en de Archon komt wel een keer teruggevlogen uit de dood. En niemand durft je aan te vallen met een Archon in de verdediging, bang dat ze de Arcane Laboratory kwijt zijn of wat op dat moment ook hun sterkste kaart mag zijn.
5.
Ook hier speel ik ploeg, maar dat is gewoon omdat k die heb liggen. Misschien dat je zelf deze spot op kan vullen met een dik beest om te reanimeren, of een Pacifism of Disenchant-achtige kaart. Liever een boardwipe? Wit kan veel rollen vullen, dus er is keus genoeg, ook in het budgetsegment.
6.
Dit is meer een utility kaart om te spelen of reanimeren dan een dikke vlieger. Je General heeft als nadeel dat wanneer hij aanvalt hij relatief makkelijk dood te blokken is als 2/2. Maar daar komt een reddende, uhhh, vogelsoldaat die zorgt dat hij weer untapt en niet meer doodgaat. Natuurlijk redt hij niet alleen je General, maar iedereen die zich al aanvallend in de ‘red zone' begeeft en in de problemen raakt. Ook is de flavourtekst supermooi.
7.
In dit deck is het zó veel handiger als je nog een beest kan laten overleven. Mogen jullie drie keer raden welk beest dat is. Een voor een vist hij alle gestorven kameraden weer op. Later kan je het hele geintje weer heerhalen door hem te flashbacken en jij ondertussen maar profiteren van die ETB-triggers.
8. Reya Dawnbringer
Dit lieve mevrouwtje slaat 2 vleigen in 1 klap en misschien ook nog eens wat tegenstanders of beesten dood. En een redelijk grote vlieger en gratis Reanimates elke beurt. Zo'n kaart kan makkelijk worden vervangen voor een Zombify, misschien zelfs Oversold Cemetery.

Blauw9.
Clonen is leuk, het is een redelijk veelvoorkomend effect in Magic, en zeker in Commander. Maar waarom overal een saaie kopie van maken als je er ook een kopie vankan maken die 7/7 is. Die 7 mana, die betalen we er niet voor. Maar een 7/7 Archon of the Triumvirate is leuker dan ‘maar een 4/5'. Of natuurlijk gewoon een leuk beest van je opponent die je liep te prikken met een 1/1 shadowbeestje. Eens zien hoe leuk hij het terugprikken vind.
10.
Dit is geen Legacy, hier mag hij gewoon. Natuurlijk volstaat bijna elke looting-spell hier (kaarten pakken, kaarten discarden) maar deze kost je effectief geen mana, zeker niet als je karoo's hebt, dan kan het je zelfs mana opleveren. Kan je meteen dat 4e landje spelen die je ergens vond, 2 dikzakken weggooien en je General op tafel kwakken. Dan zal je wel wat haat naar je toe trekken. Ja Careful Study kan ook, maar dit is leuker.
11.
Kijk eens aan; een ETB-trigger. Was er maar een manier om die te misbruiken. Wel vervelend dat als je zijn kicker niet betaald, omdat hij uit de grafbak komt zeilen, je kaarten moet discarden. Dan komen al je goede beesten in de graveyard, daar kan je toch niks mee? Dan zijn we blijkbaar stap 1 vergeten. Zorg maar dat die beesten naar de rottende velden gaan, daar is het een stuk makkelijker doden opwekken dan vanuit de bibliotheek.
12.
Altijd een win-win stiuatie in dit deck, zeker omdat je zelf de stapel mag kiezen die je houdt. Met kaarten als Unburial Rites laat je de tegenstander gewoon geen eerlijke keuzes maken. Ook is deze kaart Aziatisch extra mysterieus (de JvC art dan).
13.
Leuke dikzak die je al je landjes laat spelen die je late-game pakt van massive drawspells. Ook nuttig als je hem meteen als eerste reanimate. Met al die karoo's kan je zijn ability vaak genoeg gebruiken. Misschien kan je uiteindelijk nog gewoon dikzakken hardcasten.
14.
Er komt een beest uit de grafbak aanzetten, en valt mee aan. Hij dreigt dood te gaan, maar gelukkig was hij gepaired aan een Navigator die hem wegblinkt, en weer terugblinkt. Nu weet hij niks meer van een aanval, maar deze draak kan gewoon veilig volgende beurt kont gaan schoppen bij een andere tegenstander. Laat staan hoe effcient de Navigator samen met de eerder genoemde Sphinx is. Dan is je grafbak in no time gevuld met goodies, klaar voor mass graveyard recursion. Ja, de Navigator is behoorlijk sterk.
15.
We doen eens een andere Counterspell dan Arcane Denial. Verandering is leuk, en dit is net als de Denial een ‘leuke' counterspell. Zoveel houdt hij niet eens tegen, alleen beestjes, en hij kost heel veel mana om nee te zeggen, maar in ruil pak je wel een sloot kaarten. Je tegenstander alleen niet deze keer, daar betaal je uiteindelijk wel voor.
16.
Weer een maffe Legend die je met zijn manacost liever het spel in cheat dan hem hardcast, zeker in een vierkleuren deck. Zijn tapability is te waanzinnig voor woorden, en hij kan zichzelf redelijk beschermen. Moet je hem wel weer casten, of het stappenplan doorlopen. Laat een Arcanis nooit tappen, zeker niet met een Pemmin’s Aura of iets in die trant, dan weet je wie er aan het eind van de pot wint.

Zwart17.
Als je één tegenstander van de 3 al onder de tien hebt geholpen trek je zo iedereen mee. Dan sla je iedereen dood met je gereanimeerde leger. Al meerdere keren in totaal 100+ levens laten verliezen. Het is wel een kaart die als hij resolved, iedereen snel naar huis kan. Soms positief, anders worden de hordes dames die ons thuis opwachten weer ongeduldig. And they won't repay us in kind.
18.
Je Nephilim wordt geArrest of getucked, maar je graveyard ligt wel helemaal vol met allerlei dikkerdjes. Laten we dan maar in een keer alles terugvissen. Als je die extra mana nog eens hebt kan dat ook doen aan het eind van de beurt van de persoon die voor je aan de beurt is: in jouw beurt is het dan een massacre als je alles en iedereen sloopt en veels te veel leven lifelinkt, maar wel vigilance blockers achterhoudt. Kijk uit dat als je tegen een ander graveyard deck speelt hij ook een hele sloot aan beesten terug kan halen.
19.
Prijsvraag: drie keer raden welke kaart er ook in dit deck zit. Zelf is het een zwart beest, je General kan fungeren als rood of als blauw. Dan heb je dus nog een ander rood of blauw beest nodig om de prins op tafel te krijgen. Dat beest wat je sact krijg je later wel weer terug, misschien profiteer je dan nog van een leuke ETB-trigger.
20.
Als je dan een potje met zijn vijven doet is dit meestal 4 kaarten pakken, en zij zijn er allemaal eentje kwijt: als we het eens over cardadvantage hebben. Als je hierdoor nou te veel kaarten in hand krijgt, dan gooi je toch een vetzak of de bovengenoemde Deadeye Navigator weg, en dan kijken hoe lang het duurt voordat heel de tafel je aanvalt.
21.
Er is maar een reden te geven waarom deze niet in de vorige bespreking langskwam: er mochten geen zwarte kaarten in dat deck. Als je deze hebt liggen worden Twilight’s Call ineen heel oneerlijk en Eternal Witness mag die persoon dan wel blijven blinken, maar heel veel bereikt hij of zij er niet mee. Zij? Ja, er zijn ook vrouwen die Magic spelen hoor jongens!
22.
De Leyline heeft ook een baas nodig zodat alles niet uit de hand loopt. Vers uit een booster zo het EDH in. Aanvallen, deze knaap reanimeren en een dikkerd uit de tegenstanders library jatten. Beurt erna bij een ander zoeken. Langzaamaan mill je ze ook nog mocht je ze niet hard genoeg doodslaan. Ik kan niet wachten tot ik deze kan gebruiken.
23.
Er zijn veel dikke zwarte beesten om op tafel te sneaken. Kokusho, the Evening Star mag tegenwoordig ook weer, maar de meeste zijn demonen met allerlei drawbacks. De avatar is een veilige keuze behalve dat iedereen op tafel in een keer zijn beesten hexproof/shroud gaat geven en jou wil aanvallen. Ook met al het gediscard en geloot dat dit deck doet is de avatar voor spelen nog niet eens ondenkbaar. Alleen werkt zo'n Leyline dan weer niet mee.
24.
Een van de nieuwste lieverdjes uit T2 en Modern maak ook een verschijning in dit deck. Dat je hem voor zijn flashback kan spelen maakt hem zo ideaal dat het niet erg is als hij in de grafbak belandt. En met allerlei discarden/selfmilling gaat er nou eenmaal wat in je grafbak. Ook hem eerst normaal spelen en daarna flashbacken mag nog steeds. Dan krijg je twee dikke beesten die graag tegenstanders knuffelen op het veld.

Rood25.
Twee voor eentjes doen het in mijn boek nog steeds goed en de relatief originele manier waarop het gaat met deze kaart vindt ik alleen nog maar beter. Er zal vast een kans zijn dat ze wel dezelfde creaturetype hebben, bijvoorbeeld als je met dit deck tegen een niet nader te noemen Shaman-tribal deck moet wat soms ongelofelijk hard gaat. Gelukkig kan het ook spotremoval zijn want er zijn genoeg mannen, maar ook vrouwen, in dit deck die even willen knokken en dat makkelijk overleven.
26.
Bij lange na niet zo goed als haar alter ego, maar de morph en firebreathing zijn wel fijne toevoegingen, vooral met de Chromatic Lantern. Ook was het wel heel voorspelbaar geweest als ik alleen maar draken in de dikkebeestenslots had gestopt. Maar is er iemand in de wereld die snapt dat zij GEEN haste heeft? Pro-white is wel leuk tegen ploegjes, en blauw kan haar gelukkig ook niks maken, dus weinig last van bounce. Dan maar een Doom Blade in het gezicht om van haar af te komen.
27.
Toen deze in de spoilers was verschenen was ik al een plekje voor hem aan het reserveren. Natuurlijk kreeg ik er een op de pre-release dus ik hoefde hem niet los aan te ruilen. Maar met dikzakken en een attitude die uitstraalt dat het niet erg is als er wat kaarten ongebruikt in mijn grafbak verdwijnen vindt ik dit een erg EDHige toevoeging. Soms geef je iemand gratis een beest, maar vaak heb je de meest superieure beesten op tafel. Ook is het onbetaalbaar om iemand zijn leuke utility-creature à la Elvish Piper direct zijn grafbak in te moeten zien leggen omdat die niet kan winnen van bijvoorbeeld de volgende kaart.
28.
En we slaan iemand en nemen zijn leger meteen mee. Mooi om hier ook een 7/7 kopie van te hebben en bij 2 mensen hun leger weg te vagen, of met de draak 24 damage aan elk van zijn beesten te laten doen. Het leven is zo veel aangenamer als je af en toe ‘vals kan spelen' met behulp van je graveyard. Rawr, draken!
29.
Random is geinig. Het is nou juist zo mooi aan casual, in dit geval EDH, dat je niet alles in de hand kan hebben. Je probeert te sturen, zo goed als je kan, maar soms wil het net niet lukken en dan ga je met een gevoel naar huis dat jij de volgende keer wel het geluk hebt en de Door to Nothingness raakt en niet random manasteen 1 of 2.
30.
Puur kaarten bekijken van je deck. Gewoon erdoor heen draaien, alles de grafbak in, daarna komt het wel teruggewandeld. Misschien vindt je er net je 4e landje mee, of dat ene antwoord op een gevaarlijke Umezawa’s Jitte. Ondertussen allerlei draken en engelen naar het kerkhof. Joepie, een aankomend feest!
31.
Nog een konteschopper. Gewoon mana betalen voor schade en het ene na het andere vervelende beest af knallen of net de genadeklap bij een andere speler dan je aanvalt. Ideaal beest om na een Repay in Kind op tafel te hebben. Dan ben je wel de hoofdtarget van de tafel. Leuk voor als je Archenemy speelt, dan was je toch al de target.
32.
Een enchantment die ongelofelijk veel schade kan doen zonder dat hij snel wordt weggehaald. Of je brandt er met een beetje geluk in een keer met wat mana van 18 naar 0, of je schiet wat kleine beestjes net niet af. De randomness van rood vind ik voor een leuk casualtintje zorgen in een anders best heftig deck. Ik wil niet legacykwaliteit gaan reanimeren, dan is de lol er in de groep er snel vanaf.

Multicolor per GuildBij mono color kon ik vaak nog wel wegkomen met rare kaarten die in het verleden waren geprint en een paar staples zoals manieren om artifacts te slopen. Bij de guilds is te merken dat er het kaarten zijn die weinig bijdragen.

Azorius33.
Ideale aura voor je General om elke beurt relatief veilig een beest te reanimaten, en je krijgt er nog een beetje levens van ook. Daarnaast kan je hem ook op de witte Akroma smijten en gewoon lifelink en een extra +1/+1 geven. Zo'n vechtende tante als Akromaatje vindt dat helemaal niet erg. Unblockable heeft ze niet nodig. De aura is misschien wel nog leuker op de volgende kaart, ook al stackt lifelink niet met zichzelf.
34.
Deze jongen met een 7/7 kloon gaat natuurlijk helemaal nuts. Want dan mag je tijdens combat en veel damage doen, veel leven gainen, en 8 kaarten pakken. Nou dat zie ik we zitten. En als je hem +2/+2 geeft en unblovkable maakt ben je verzekerd van een lifeswing van 20 elke beurt en 2 kaarten. Nog nooit ontevreden geweest met hem op tafel.
35.
Leuke toevoeging van een recente set. Er zijn nu eenmaal permanents die je liever lam wilt leggen dan dat ze functioneren. Mochten er gekken Survival of the Fittest spelen in je groep, maar ook random manastenen, Soul Foundrys en Liliana of the Veils. Ja, alle plainswalkers, uh Planeswalkers, moeten aan deze Archon geloven. En die Serra Avatars mogen ook niet aanvallen.

Dimir36.
Waarom geen gratis kaarten jatten voor de tegenstander. Dit is nog een beest in de categorie: reanimaten voor de ability, niet per se omdat hij heel hard slaat. Wat hij overigens wel doet. Ik had eerst deze slot gevuld met utility in de vorm van Psychatog maar denk dat deze leuker speelt. We gaan het binnenkort zien!
37.
Oorspronkelijk was dit mijn antwoord op Primeval Titan maar het beste antwoord is al van Sheldon zelf gekomen, de ban. Om die ene kleur die niet in dit deck zit even flink te jennen geven we ze een soort van Moat. Ze moeten het niet te zwaar tillen overigens aan deze kaart, want als er een kleur goed is in het weghalen van enchantments dan is het groen wel. Tot die tijd straf je ze op zijn minst door ze niet aan te laten vallen of hun land af te nemen.
38.
Extra kaarten pakken, een bijna unblockable Nephilim, klinkt als profijt in een doosje (echt waar). Ook kan je de equipment doorschuiven naar andere beesten, alleen geen Akroma. Zoals de column van de Glint-Eye al aangaf, kaarten pakken is leuk, maar vooral ook heel sterk in alle formaten.

Izzet39.
Stap 1 vervult deze beter dan de Dimir Guildmage die er eerst in zat, dat is zeker. Hij filtert heel hard. En een Fact or Fiction kopiëren, of een spell van je die gecounterd wordt helpt zeker wanneer je meer mana hebt. Als guildmages ergens handig voor zijn dan is het wel utility die ze geven, en die uit RTR zijn doorgaans heel veel beter dan die uit het originele Block.
40.
Kaarten pakken, maar ook kaarten discarden. Dit soort beesten is precies wat dit deck nodig heeft. Mocht er een tegenover je liggen, sloop hem meteen. Twee derde van een Arcanis is nog steeds veels te goed.
41.
Draw X spell geeft je in lange potjes, die wij vaak hebben in EDH, gewoon genoeg brandstof om weer door te kunnen spelen. Uiterste noodgeval is het een Blaze om iemand af te knallen die zich net tegen elk beest had beschermd. Geen optimale kaart voor beide taken, maar heb liever de utility dan gespecialiseerdheid. Ook houdt dat kaarten interessant, alsof je 101 kaarten speelt.

Boros42.
De nieuwe Boros Guildleader zou nog net wat beter passen in dit deck vanwege de extra combat phases, maar dit is net als Akroma en andere dikzakken gewoon een goede vechtersbaas die het spel kan domineren. Met haar tap-ability kan je je General of Chemister gewoon beschermen tegen Lightning Bolts of Flamebreaks.
43.
Het is jammer dat het beest wat je uit je graveyard vist niet untapt om opnieuw aan te vallen, want de Waves kijken alleen naar welk beest gedeclared is als attacker. Maar met een sloot dikke beesten, 10 mana en 2 random landjes op hand kom je nog steeds heel ver. En je hoeft de Waves niet eens op hand te hebben: je kan hem ook al eerder hebben gediscard of gebruikt. Wel altijd duidelijk maken dat zo'n kaart in je graveyard ligt, dat is wel zo eerlijk. Misschien dat na 5 bier mensen het zijn vergeten, maar dan is het niet jouw schuld.
44.
Samen met Balefire Dragon heb je zo iemands leger weg. Sterker nog, maakt niet uit, je hebt zo iemand zelf weg. Dit engeltje geeft je een heel groot rood kruis op je hoofd met de tekst: "val mij aan, ik vraag erom om gedood te worden". Het geeft veel rekenwerk, zeker als er nog wat verdubbelingseffecten liggen maar een beetje Magiccer kan wel rekenen. Als het op slaan aankomt dan moet je bij Gisela wezen, dan gaat het het hardst.

Orzhov45.
Slopen doet hij goed. Nog fijner is het om Angel of Despair te kunnen spelen, maar die is ook niet echt budget meer. Ook is het instantspeed-zijn van deze kaart wel erg fijn.
46.
Mass Removal die mijn Nephilim en andere gereanimeerde dikzakken niet sloopt, maar wel hele legers tokens wegvaagt. Als ik hem aangerolen krijg gaat Merciless Eviction er wel in, omdat die veelzijdiger is, en alle beesten exilen is soms nog niet eens zo slecht. Je kan namelijk ook games hebben waarbij het allemaal niet lekker loopt.
47.
Nog zo'n auto-include uit de nieuwste serie. Die gaat we veel counterspells vangen. Doet hij dat niet, dan gaat hij denk ik wel veel games winnen. Maar dat mag ook wel voor plusminus 11 of 12 mana.

Rakdos48.
Misschien een rare kaart voor EDH waar je elke kaart maar een keer mag spelen, maar zeker als je een vaste speelgroep hebt is hij heel nuttig. Tegen dat vervelende Kemba deck vis je alvast zijn Puresteel Paladin eruit, tegen groene decks die Mana Reflection, en tegen veel duurdere EDh decks, de Eldrazi, meestal Kozilek, die ze spelen tegen millers en "omdat ie goed is". Wat je precies noemt hangt dus helemaal van je speelgroep af. Het ergste geval kan je even een kijkje nemen in hun hand en deck wat je zoal kan verwachten zonder dat hij gecountered wordt wat bij Memoricide bijvoorbeeld wel kan.
49.
Een redelijk dik beest dat je ook nog eens andere dikke beesten laat discarden en daarbij een veld opruimt (afgezien van hordes tokens maar dan heb je al iets fout laten gaan). Sowieso is het een Demon Dragon, hoe vet is dat en nog niet eens zo duur om te hardcasten.
50.
Voor al het andere wat wel duur is om te casten gaan we mensen pijn laten lijden. In EDH kan je meestal wel iemand pijn laten lijden om deze gewoon te hardcasten hoewel de manacost redelijk restrictief is in een vierkleuren deck. Veruit het vaakst is het gewoon een dikke demoon die uit je grafbak komt gewandeld en kont schopt. Raar genoeg is dan iemand als Akroma, Angel of Wrath hier vriendjes mee…

Tricolor51.
Je pakt veel kaarten, maar er verdwijnen ook heel veel kaarten in je graveyard, deels random. Dat klinkt als een mooie manier om stap 1 eens goed duidelijk te maken. Kaarten als Unburial Rites en Faithless Looting waren nog niet eens erg om in je graveyard te krijgen!
52.
Deze was al gespoiled bij zwart door zijn onderdaan, maar wat blijft hij leuk om op de battlefield te hebben. Waarom Clone we hem niet met Quicksilver Gargantuan en hebben we een 2e 7/7 die alles wat doodgaat jat. Ik vind het raar dat dit geen legend is, omdat zijn naam dat zo suggereert. Dan maar misbruik van maken.
53.
Door veel mensen beschouwd als een van de meest vieze kaarten in EDH. Ik hanteer zelf altijd als regel dat iemand op 20 wordt gezet. Wil je het zelf lager hebben, dan vind ik dat geen probleem. Natuurlijk prachtig om als eerste te reanimaten bij de eerste aanval om iemand meteen naar 13 te schoppen. Dat zal ze leren van de vorige game, toen ze infinite gingen en de rest niet lieten spelen!

Artifact54.
De kans dat iemand toch een van je dikkerds dood krijgt, of misschien je General, blijft reëel. Met deze op het veld is dat een stuk minder erg. Voor 4 mana per beest worden boardwipes ook heel interessant. Wat dacht je van een Divine Reckoning: je kiest je Nephilim, maar betaalt wel om je Malfegor terug te halen. Je gooit dat laatste landje uit je hand of de Unburial Rites en je kan winnen.
55.
Hij gooit beesten voor je weg en hij geeft je alle beesten die ooit dood zijn gegaan. Ja, dit is wel een artifactslot waar ik tevreden mee ben. Mooi als mensen vergeten dat hij ligt terwijl hij langzaamaan counters verzamelt. Dan iemand doodslaan met een horde zwarte Dragon Zombies.
56 en 57.
Daar zijn de standaard manastenen weer. Altijd fijn in je openingshand.
58.
Te leuk voor Commander, al zeg ik het zelf. Het liefst stop ik hem in elk deck, want door zijn veelzijdigheid heeft hij elk deck wel wat te bieden. Hij kan zelf je Grimoire of the Dead terug halen als je hem al af hebt laten gaan of iemand Naturalized hem. Ook gooit hij kaarten voor je weg en pakt hij kaarten voor je.
59.
Je wilt niet altijd alles discarden, je wilt de keus behouden. Daarom ook in dit deck de bieb in plaats van 1 boekje met spreuken.
60.
Niet zo goed als de Elixir maar zo vaak zal ik mijn grafbak toch niet terug WILLEN terugshufflen. Daarom eens een verandering in de vaste selectie artifacts.

Synergie & How to PlayWe kunnen het als een stappenplan met Dora the Reanimator doorlopen.
Stap 1: Krijg beesten in de graveyard.
Er zijn natuurlijk heel veel kaarten die dat kunnen, maar veruit de makkelijkste is Faithless Looting of Frantic Search.
Stap 2: zorg voor iets dat de beestjes naar de battlefield haalt.
Je General is een goede omdat die altijd beschikbaar is, maar Unburial Rites is ook een goed alternatief.
Stap 3: Sla, reanimeer nog meer, sla harder. Hoe meer beesten, hoe meer lol, voor jou.

Voor de rest is deze sectie zo kort omdat er eigenlijk weinig echte synergie in dit deck zit die niet in het 3-stappenplan hierboven valt. Wil je het deck interessanter maken, neem dan vooral beesten met leuke ETB-triggers of interessante triggered of misschien zelfs wel static abilities in plaats van alleen een stel vetzakken wat vooral hard slaat en een game voor je wint. Een van de interessantste kaarten in het deck is dan meteen ook weer een zeer broken kaart: Deadeye Navigator. Elke kaart met een ETB-trigger is zo insane. Hij is heel moeilijk te slopen, eigenlijk alleen met mass removal.

Tot nu toe speelt dit deck wel vooral als een 1-v-1 EDH. Dat is geen probleem, het is fijn om een selectie aan decks te hebben waar je uit kan kiezen voor verschillende aangeleden. Alleen in een 5 man free4all met alle Nephilim-decks zal hij heel veel haat naar zich toe trekken en dat maakt het niet het leukste om te spelen.

Binnenkort ga ik beginnen aan het 4e deel. We zijn al over de helft. Mocht je het nog niet hebben gezien, de andere delen zijn geupdate met nieuwe kaarten, voornamelijk uit Gatecrash.

Mocht je dood zijn gegaan aan alle eventuele spelfouten, typfouten of het noemen van verkeerde kaarten of gewoon simpelweg aan de, uhh, awesomeheid van Akroma, Angel of Wrath, dan vist de Yore-Tiller je wel weer uit de grafbak voor deel 4!

Tot volgende keer!
Shazu

 Reactie plaatsen

Reacties (5)

Scroll: [boven|reacties|beneden]
7-2-2013 16:00:00

Leuk weer om te lezen. Ik ben alleen verbaast dat je geen vleugels gaf aan je Fact or Fiction door Sphinx of Uthuun in je deck te stoppen.

8-2-2013 00:15:00

Heel simpel. Die heb ik niet

En het is ook wel fijn om wat goedkope draw-discard te hebben.

8-2-2013 00:35:00

Het deck is wel een van de minst leuke. het heeft een beetje een Kaalia of the Vast-gevoel. Goed werk met de columns! Als mede-columnist vind ik het leuk om andere teksten te bekijken.

8-2-2013 13:29:00

Helemaal gelijk met de Kaalia-feeling. Het i nou eenmaal reanimator, en heel veel dikzakken zijn gewoon niet interessant behalve dat ze hard slaan.

9-2-2013 12:43:00

Evene een upje zodat meer mensen hem kunne lezen!

Scroll: [boven|reacties|beneden]