Part Four: I has hunger! |
|
De laatste maanden ben ik bezig geweest met een project om mijn Magic–creativiteit tot het uiterste te testen. Ik heb mezelf grote restricties opgelegd, en er veel tijd aan besteed. Op een dag bladerde ik door mijn ruilmap en zag Ink-Treader Nephilim verschijnen. Mijn eerste gedachten waren: "Wat een ongelofelijk coole kaart is dit. Waarom is dit geen legend, zodat ik er een EDH omheen kon maken." Toen bedacht ik me, als ik aan de mensen met wie ik het meest speel vraag of ze er geen problemen mee hebben dat ze officieel niet Legendary zijn, waarom errata-en we ze dan niet officieus naar Legendary. Zo geschiedde, en ik kon beginnen met bouwen. Na snel googlen vond ik de andere 4 Nephilims ook EDH waardig, en ik had een project voor mezelf. Dames en heren, we zijn al aangekomen bij deel 4. De belangrijkste opmerking, voor mij als pimp-liefhebber, is dat alle Commanders zijn, en voor mij nog veel cooler om mee te spelen. Daarnaast naderen we langzaam het eind van deze 5-delige reeks. Nog twee te gaan, maar deze worden een stuk interessanter dan deel 3. Wat terecht werd opgemerkt is dat de Yore-Tiller Nephilim gewoon geen spannende General is, maar eentje die hard slaat. De interacties zijn beperkt, de synergiën minder relevant. Laten we dat eens helemaal omgooien en een goede ouderwetse doldwaze combo-Nephlim pakken. Hij heeft honger en is klaar om zich te voeden met allerlei spells die je speelt en het is geen Nivmagus Elemental. Hier is:
|
Poging vier |
|
Hoe gaan we deze General nou bruikbaar maken? We missen rood, juis de kleur van goedkope spells om hem heel snel gigantisch te maken. Geen zorgen. Sterker nog, spells spelen is niet het enige wat we gaan doen. Als er een ding is wat rood over het algemeen slecht kan is het met counters omgaan. Aangezien dat zeker een thema is voor dit deck is rood dus geen gemis. Dan maar geen draken of allesvernietigende vuurstormen. We gaan klooien met counters, proliferate en Simic-keywords bijvoorbeeld, en extra spells casten, cascade en allerhande ‘free mechanics'. We missen rood dus niet, maar er is wel een andere restrictie die ik mezelf heb opgelegd. Ik vond dit deck namelijk de beste keus om Primal Surge te spelen. Ik wil echter geen combo-deck maken dus ik ga niet alleen maar permanent spelen, maar wel heel veel. Hooguit 8 à 9 kaarten inclusief de Surge worden non-permanents, dus meestal moet je een leuke zwik kaarten krijgen als je hem resolved. Sommige slots zijn echter zo goed vervuld door een non-permanent kaart, denk mass removal, dat ze er wel inzitten, om het deck gewoon te laten functioneren. Hoe speel ik dan toch veel spells om mijn Nephilim interessant te laten zijn? Ik kan ook gewoon de spells uit de tegenstanders graveyard spelen, en sommige kaarten in mijn deck vinden het leuk gebounced te worden of kunnen zelf heel goed bouncen. Daarnaast kan ik dus met allerlei counters ook lekker klooien. Ik heb meestal niet genoeg aan mijn twee bakjes dobbelstenen als ik met dit deck speel. We krijgen nu eerst de lijst hier met 60 kaarten die ik speel naast de manabase. Daarna bespreek ik heel kort even de speelstijl en de belangrijkste synergieën. Als een kaart wat meer dan een paar euro's is, met uitzondering van Mythics, dan zal ik alternatieven proberen te geven, maar helaas is niet elke niche te vullen.
|
Wit |
|
1. Eerst hadden we een ploeg erin zitten, maar dat is dus niet handig i.v.m. Primal Surge. Daarom doen we een ploeg op pootjes. Hij is wel wat duurder en niet op instant speed, maar als je hem nog een paar keer bounced of op andere manieren meer dan een keer kan spelen dan hebben je tegenstanders nog een pittige kluif aan je deck. 2. Ook een kaart uit de nieuwste serie. Hij vertraagt je tegenstanders, en elke spel die je speelt wordt ook nog eens extra levens. Zeker in multiplayer gaat het snel doortellen en je bent immuun voor Haste-beestjes en Oblivion Stones. 3. De ring van vergetelheid maakt hier ook een terugkeer. Natuurlijk, want we wilden permanents spelen, en soms is dit net een Vindicate tegen het juiste deck. Alle decks bijvoorbeeld die bijna geen enchantments weg kunnen krijgen. 4. Ik speel veel enchantments in dit deck, in wit alleen al 4! Als je er 2 hebt liggen heb je al een Propaganda, heb je er meer wordt het alleen maar erger. Stel je voor, al die tokendecks die 5 mana per beest moeten betalen om jou aan te mogen vallen. En dan kan je nog een blokken. Denk eraan, je bent wel heel gevoelig voor mass enchantment-removal. Bijvoorbeeld de volgende kaart. 5. Boem! De enige non-permanent in de categorie wit kan ook heel naar voor jezelf zijn. Maar jij bepaalt de modi die deze spell aan neemt dus je kan ook gewoon slim zijn. Een goede permanent-baordwipe vinden is lastig als je verder probeert te zoeken dan Oblivion Stone. 6. Wil je wel enchantments van de tegenstander slopen? Dan is de Visionary een heel efficiënt beestje. Meestal is Shadow hetzelfde als unblockable dus je pikt elke keer die {=doublin season} of Luminarch Ascension weg bij de tegenstander. Er komt ook nog eens 2 schade bij, je weet nooit wanneer dat handig uitkomt. 7. Ten eerste fixed dit meteen al je color-screw als je hem op tafel hebt liggen. Maar je kan ook met Havengul Lich rode beesten spelen uit andermans graveyard wat dit deck normaal niet zou kunnen. Een nadeel is echter dat je Dimir Aqueduct een plains is geworden dus je er netto mana op achteruit gaat en dat ook je artifacts in een keer kwetsbaar zijn voor een All Is Dust. Daar kwam ik laatst achter. 8. Hij oogt misschien niet als de leukste kaart, maar als er mensen een heel vervelende General spelen kan je die zomaar ‘uitzetten'. Of een of ander beest wat continue weer opduikt, Gravecrawler bijvoorbeeld. Laat hem maar lekker in de graveyard rusten. Met de hoeveelheid enchantments die dit deck speelt is het bijna de moeite waard om Academy Rector aan te ruilen.
|
Blauw |
|
9. Geen Ponder en geen Counterspells in dit deck. Een goede Mind Control om het gat wat een Ertai, Wizard Adept achterlaat te vullen. Zelf spelen wij in onze groep met 20 poison is lethal, net zoals Sorin Markov iemand op 20 zet, en niet op 10. Nog steeds is infect wel leuk als combat mechanic. Desnoods kan je hem gebruiken om je General infect te geven en iemand meteen dood te schoppen. Ook is het een echantment voor Sphere of Safety en is infect stiekem wel leuk met proliferate. 10. Precies en voorbeeld van een kaart die je makkelijk 2 spells laat spelen voor de prijs van 1. Ook is een 5/7 flying altijd wel handig om iemand dood te stompen, wat uiteindelijk moet gebeuren. Hij houdt probleemloos Akroma's tegen en nog wel meer. Bonuspunten als je iemand terugpakt met zijn eigen Plague Wind! 11. Het beschermt heel goed een aantal beesten uit dit deck, waaronder natuurlijk de Nephilim, zonder dat het broken wordt à la Deadeye Navigator. Je mag de beesten opnieuw casten wat in dit deck zeker een pre is, alleen hij kost wel veel mana. Gelukkig is het een enchantment. 12. Elke spell die je speelt legt twee counters op je General. Deze haalt er precies twéé vanaf samen met een mana voor een kaartje. Elke spell die je speelt cantript dus voor 1 mana meer, wat een bizarre deal! Ook een beestje is wel fijn in plaats van alleen maar enchantments. 13. Het werkt met counters en ik pak er ziek veel kaarten door, dan is het perfect voor dit deck. Na twee of drie beurten is hij het al meer dan waard, stel je voor dat je hem tussendoor nog even proliferate. Uiteindelijk heb je te weinig mana voor alles wat je zou willen doen. 14. Een extra counter op je General voor elke spell die je speelt? En op weet ik niet wat voor kaarten nog meer zoals Mind Unbound? Dat klinkt goed en alsof dit een heel gevaarlijke enchantment is, die goed removal zou moeten vangen als een bliksemafleider. 15. Ook al liggen er 10 counters op Mind Unbound, dan nog pak je veels te makkelijk met een Myojin heel veel kaarten. Zoveel zelfs, dat je uit moet kijken dat je jezelf niet deckt, alles tijdig weer wegooid en terugshuffled in je library. Denk eraan dat je hem echt uit je hand moet spelen om hem een coutner te geven, dus de volgende kaart werk bijvoorbeeld niet optimaal. En vergeet de indestructibility niet. 16. Counters en spells casten, precies de kaart die beide thema's in dit deck goed verbind. Handig om extra landdrops te vinden als je er een miste. Of goedkoper wat dure kaarten te spelen. Ik doe expres niet te veel library-manipulatie in dit deck om dit soort kaarten niet veels te sterk te maken.
|
Zwart |
|
17. Het mooie aan deze kaart is dat hij tot drie telt en dan zichzelf meeneemt, dus mijn General blijft altijd buiten schot. Al het kleine grut wat dit deck bijna niet speelt wordt steeds maar weer opgeblazen. Als hij zichzelf omlegt dredge je hem gewoon weer op. Ook kan je zijn suicide ability skippen door er op het juiste moment snel overheen te proliferaten. Dan gaat hij alleen nog maar groeien. 18. Jaja, gewoon een Doom Blade in dit deck. Alleen dan wel de permanente oplossing, zodat je Primal Surge er geen last van heeft. Er is een zwele zwik aan Seals, en er zit er nog een in dit deck, want je moet meer kunnen slopen dan alleen beesten. Toevallig is dit nog een enchantment. 19. } Deze sexy dame versterkt het deck natuurlijk dankzij haar counters. Het is mogelijk met dit deck om haar de ene beurt te spelen en de beurt erna af te gaan met haar ultiamte terwijl ze blijft liggen. Het meest gebruik ik wel de tutor ability, want die is nou eenmaal goed. 20. Het is een killer voor je cascade, maar ik wil hem graag proberen. Vooral dat je langzaam heel je graveyard nog een keer kan spelen vind ik zeer aantrekkelijk. Mocht je een keer geen insane card draw hebben is hij nuttig. Vergeet niet dat je ook tijdens je tegenstanders beurt nog een spell kan spelen. 21. Permanente oplossing voor mass removal, tenzij je dus een Agenda hebt liggen, dat werkt niet zo heel lekker samen. Raar, want het zijn allebei kaarten van Phyrexia. All hail Phyrexia! Kuch, ik bedoel, het zijn hele toffe zwarte kaarten om te spelen, geef deze een kans. 22. Hij is in meerdere columns al langsgekomen, maar dat het een enchantment is maakt het natuurlijk net af in dit deck. Ik zit serieus te twijfelen of ik niet meer kaarten in dit deck moet doen, gericht op een enchantment subthema. 23. Kijk, nog een enchantment. Afijn, het is er wel een die heel veel haat naar je toetrekt. De counters die op je nieuwe beesten komen kan je mooi doorproliferaten. Het leuke is, dat mensen maar met elkaar gaan knokken omdat ze jou niet aan mogen/kunnen vallen en dat jij alle slachtoffers oppikt en ze er vervolgens mee om de oren slaat. 24. Een leuke dikzak die perfect past in het hele counter thema. Ook met bovengenoemde enchantment assimileer je langzaam het hele bord, mits je iets hebt om te proliferaten en je niet alle counters in een keer van je demon haalt. Je Nephilim overleeft dit meestal wel omdat hij toch al tig +1/+1 counters had, de rest van de beesten zijn minder belangrijk: No Rest for the Wicked anyone?
|
Groen |
|
25. Net als de Seal of Doom is dit goed voor het deck, Naturalize op een permanent. En Naturalize is gewoon goed, kijk maar hoeveel enchantments dit deck speelt en hoeveel vervelende artifacts er wel niet zijn in Magic. 26. Hij is al in meerdere EDH's gekomen omdat ik hem goed vind rampen, maar in dit deck ging hij als eerste. Het is een permanent, het draait om counters, geeft mana. Precies 3 key-slots of –attributen voor dit deck in een kaart. Perfect! 27. Zodra ik er een aan kan ruilen wordt hij vervangen door zijn grotere, ietwat betere en mythische broertje: Primordial Hydra. Groter als in, hij wordt makkelijk een heel stuk groter. Deze is natuurlijk door combat en proliferate ook grot te krijgen, en best wel sick met {=novijen sage’s}. 28. Nog zo'n perfecte match voor mana-ramp, permanent zijn, meer spells om te casten en dan is het ook nog eens een enchantment! Recentelijk er pas in gedaan, maar ik snap niet waarom ik daar zo lang mee heb gewacht. 29. We doen weer eens een isntant om het deck niet te ziek te maken op het moment dat je Primal Surge speelt. Daarnaast is deze situationeel goed. Maar als hij dan goed is, is hij ook vaak knettergoed. Vier of vijf kaarten uit je graveyard terughalen voor maar 2 mana op instantspeed? Holym*f*k*christ yes please! Er is bijna altijd wel een zwart-speler en een permanent maakt hem al goed, vanaf daarna is het alleen maar extra, extra, extra. Zou je all-permanent willen gaan dan is Eternal Witness natuurlijk de optie die voor de hand ligt. 30. Hier dus een van de ‘wincons' van het deck door gewoon een zwik aan kaarten te droppen. Vooral ook heel leuk omdat er een soort van kans blijft bestaan op dat de eerste kaart gewoon een Austere Command is. 31. Counters, tokens, enchantment zijn. Weer een die goed past in dit deck en waar de synergie vanaf straalt. Samen met wat beesten die maar terug blijven komen, door Havengul Lich bijvoorbeeld zou dit genoeg dusdanig grote beesten moeten geven dat je wel kan winnen. 32. Waarschijnlijk hadden veel mensen deze al verwacht toen ze begonnen te lezen over manaramp in permanente vorm. Onze goede oude Rampant Growth op pootjes is een autoinclude om samen met de Lich heel ons deck leeg te trekken van basic land.
|
Multicolor per Guild |
|
Bij mono color kon ik vaak nog wel wegkomen met rare kaarten die in het verleden waren geprint en een paar staples zoals manieren om artifacts te slopen. Bij de guilds is te merken dat er het kaarten zijn die weinig bijdragen. Gatecrash heeft veel leuks bijgedragen, misschien dat bepaalde slots nog beter worden met Dragon's Maze.
|
Azorius |
|
33. Ten eerste rampt deze knaap voor 7, ten tweede werkt hij met counters, ten derde is hij gewoon heel tof. Ook al mogen de counters niet meer dan 7 worden, je kan heel veel mana uit hem halen en dat is precies wat dit deck nodig heeft om goed te kunnen functioneren 34. Terwijl je tegenstanders elkaar de harsens in slaan omdat ze 5 mana per beest moeten betalen profiteer jij mee van alle beesten die zij tappen. Komt er dan een keer een beest naar je toe (gevlogen) dan maak je hem bijna renundant door al zijn schade te preventen. Te weinig counters? Proliferate ze er gewoon weer bij! 35. {=*woldpurge} Gameresetting-hardcore. Iedereen kan zijn godhand houden maar wij mogen beginnen met een landje. Deze zou je ook heel mooi kunnen misbruiken in een suspend-deck. Deze gaat er waarschijnlijk wel uit voor een leuke kaart uit Dragon's Maze.
|
Simic |
|
36. Cantrippen als je proliferate? Natuurlijk ook gewoon als je een groter beest speelt. Desnoods haal je er wat counters vanaf zodat hij vaker evolved. Leuke toevoeging, kan niet wachten om hem nog meer te spelen. 37. In een woord: ziek! Het is dat hij n dit deck moet aanvallen, en veel decks slaan hem dan meteen dood maar ik heb vaak genoeg mijn General zo'n 25 counters extra gegeven waardoor hij toch behoorlijk pijnlijk wordt, denk aan de trample. Met goede politiek aan tafel kan je ook nog hem meerdere keren gebruiken. Ook leuk voor {=lialiana vess} en elke andere kaart met counters. 38. Nog meer mogelijkheden om counters ergens af te plukken in ruil voor kaarten. Nu kost het meer mana, maar minder counters. Beiden hebben voordelen, meestal gebruik ik een mix van beide als ik ze allebei heb liggen. Ook zijn eerste ability niet vergeten, extra veel om te proliferaten.
|
Dimir |
|
39. Grote vlieger die profiteert van counters, genoeg counters levert (voor kaarten) en gewoon heel awesome is. Vroeger heel veel kills mee gehaald, zeker wanneer hij 160/160 is en mensen in een keer millt. 40. Afgelopen pre-release lekker Dimir gespeeld (en Boros) onder andere zodat ik deze promo makkelijk kon bemachtigen. Hij is lekker dik en hij wordt alleen nog maar dikker als je veel spells speelt, precies wat dit deck doet. Mocht je iemand dus niet dood kunnen mappen kan je ook nog proberen iedereen te millen. 41. Samen met Celestial Dawn is niemands grafbak nog veilig. Alles komt netjes naar jou gewandeld.. om voor je te vechten. Ook kan je dus met iets simpels als een Sakura-Tribe Elder al je basics op tafel hebben in no-time. Met de Aberration hierboven kan je door het casten nog meer beesten in hun grafbak krijgen waardoor je meer beesten vindt etc.
|
Orzhov |
|
42. Nog meer extort en graveyardrecursion: vind ik leuk! Een andere optie voor dit is een klassieker: Purgatory, maar deze past mooi. 43. Het liefst wordt deze vervangen door Necrotic Sliver, omdat dat nou eenmaal een beest is, maar het exilen is ook wel heel fijn. Ik heb het in eerdere columns al vaak gezegd, exile is een fijne plek, waar eigenlijk elk beest van je tegenstander welkom is. 44. Ik wil hem eens proberen in EDH. In Limited heeft hij menig pot voor me gewonnen, eens kijken hoe mijn Nephilim het vindt als hij flying en lifelink krijgt. Ik vrees dat er tot nu toe weinig leuke -kaarten zijn voor dit deck. Het is het allemaal net niet, behalve dat de kaarten gewoon goed zijn, zoals {=debtor’s knell}.
|
Selesnya |
|
45. Utility-beestje. Als ik weer een Sterling Grove vind/krijg dan gaat die erin nu ik merk dat ik heeeeeel veel enchantments speel. Untappen is altijd fijn evenals de boost. Limited deed hij goed, kijken of hij EDH overleeft. Ja ok, Necroplasm niet. 46. Gewoon een leuke kaart, alleen geen synergie met de rest van het deck behalve de Sakura-Tribe Elder. Het redt beestjes, maar geeft geen wow gevoel. Daarom op zoek naar nieuwe kaarten zoals Wheel of Sun and Moon, wat dan weer een enchantment is. 47. Knettergoede enchantment, maar niet echt budget meer. De hele Selesnya-sectie komt er dus wederom bekaaid vanaf. Dat is jammer, want elke guild verdient een momentje in de zon. Ik denk dat ze bij het token-EDH van deel 5 echter een stuk betere kaarten naar voren schuiven.
|
Golgari |
|
48. Solide removal-spell. Het is een van de weinige non-permanents die dit deck nog had, maar hij is zo goed dat je hem er bijna niet uit wilt halen, omdat alles wat hem vervangt sub-par is. 49. Die paar beesten wil je nog vaker casten, en dan is dit een mooi dik beest wat doden terughaalt. Hij is qua ability zeer veel minder dan de Havengul Lich maar dat is ook appels en peren, ik bedoel, Mythics en rares vergelijken. Deze schopt wel harder uit zichzelf. 50. {=*jarad, golgari lichlord} Heel groot zal hij nooit worden in dit deck, tenzij je er een counter op graft en dan door gaat proliferaten. Maar dat is ook niet nodig, je wilt er andere beesten voor sacrificen, zoals een 34/34 Nephilim om iedereen in een keer dood te maken, behalve jezelf. Dat maakt hem het sowieso waard met zijn ridicule casting-cost in een 4-kleuren deck. Yay for Chromatic Lantern!
|
Tricolor |
|
51. Je cast deze, en je mag er meestal ook twee spells gratis mee casten. Dat zijn 6 counters op je general en weet ik wat nog niet. Weer een leuke kaart voor EDH in plaats van een insane goede kaart. De meeste Ultimatums zijn wel geschikt, alleen is de Cruel Ultimatum wel erg vies. 52. Nog een Esper kaart in de tricolore slot. Hij heeft cascade, dat is een pluspunt, maar hij is ook nog vaker te gebruiken door hem bijvoorbeeld te sacrificen aan Jarad, maar het is ook gewoon een 5/4 flying. Toch weer een klokje van 8 beurten. 53. Geen idee wat een Asura mag zijn, maar ze hakt wel lekker door. Langzaam counters verzamelen door er gewoon mana in te steken, later in het spel profiteert ze wel mee van de proliferate. Als er niks aan wordt gedaan is ze in no time een 10/10 of groter en dan kan het nog wel eens snel gaan.
|
Artifact |
|
54. en 55. Deze kaarten waren natuurlijk te verwachten in dit deck. Samen met de {=coaltion relic} is het natuurlijk helemaal mooi, want dan gaan ze extra mana opleveren zonder dat het te veel mana wordt. Het is nog net niet dat je een Tezzeret the Seeker hebt liggen. 56. 57. Dit deck natuurlijk de Lantern, maar geen Chalice, ook al zou je die wel verwachten. Omdat Chalice met al dat proliferate een beetje saai is in mijn ogen. Besides, ik heb genoeg andere manieren om nog wat meer mana te maken, dus heel erg nodig is het niet. Juist de colorfixing is voor een keer handig. En vraag een gemiddelde EDH-speler maar of de Relic slecht is.. Dat is hij zeker niet. 58. Meer mana maken, met dit altaar bijvoorbeeld. Het is onconditionele removal, altijd goed, en na wat geschiet en proliferate betaalt hij zichzelf en levert hij extra mana op. Als je dan nog niet aan het winnen was kan die zwarte mana mooi helpen. 59. Een goede kaart voor EDH. Sommigen zouden hem gebanned willen hebben, ik vind hem zelf nog wel redelijk fair, mits je geen Deadeye Navigator speelt, maar het is dan ook de Navigator die redelijk broken is. Misschien dat dit deck hem je nog een keer kan laten bouncen, maar het is vooral gewoon een removal-spell die door Primal Surge op tafel kan worden gekwakt. 60. Nog geen Elixir in dit deck, want ik heb er geen. Dan maar deze spelen, en meestal hoef je je deck toch maar 1x terug te schudden. Alleen met de Elixir krijg je dan weer 5 levens erbij. 61. Wat is dit? Een extra kaart? Ja dat klopt. Nu ik alle 10 guildgates tot mijn beschikking heb kon er 1 landje uit om de manabase goed te maken en is er in elk deck een plek voor een extra artifact. Terug naar de Anvil. Ideaal gezien exile je er een enchantment mee in dit deck, aangeien je daar echt veel van speelt, maar het is aan de speler zelf. Gezien dit een nieuwe slot is zal ik er toch mee moeten experimenteren. En wat er in de andere decks is gegaan? In de Glint-Eye Nephilim zit nu ook een Venser’s Journal omdat ik meestal veels te veel kaarten op hand heb. In Ink-Treader Nephilim zit nu Isochron Scepter omdat dat natuurlijk helemaal past bij het deck. Je kan er niet alles mee imprinten dus het wordt niet broken, hoop ik. Yore-Tiller Nephilim wordt versterkt door een {=death render}, want dat is ook makkelijk om grote beesten in het spel te krijgen.
|
Synergie & How to Play |
|
Dat waren de (extra) kaarten. Maar wat doet dit deck zo allemaal? Spells casten, en met veel geluk ook een Primal Surge resolven en 20 permanents in het spel kwakken. Een van de makkelijkste manieren om met dit deck te winnen is natuurlijk je Nephilim zelf. In tegenstelling tot de Ink-Treader Nephilim die natuurlijk ook combo-gericht is, kan je hier daadwerkelijk iemand hoeken voor 21+ General damage. Dat zijn maar 10 spells en hij krijgt vanzelf trample. Kaarten als Gilder Bairn geven vanzelf de mogelijkheid om boven de honderd te gaan. Mijn record staat op een 255/255 die niet aan kon vallen, maar dat doet er niet toe. Ik pakte mijn Jarad, en toen was het voorbij. Dat is dan meteen ook de tweede winkaart. Waarschijnlijk is een kaart jullie ook opgevallen, hoewel, ik moet eerder zeggen, opgevallen door zijn afwezigheid. Dat is natuurlijk Doubling Season. Ik speel veel enchantments, en veel met counters, maar geen Season, what's up with that? Ten eerste vind ik Doubling Season een veels te sterke kaart. Daarnaast neem ik niet de moeite om hem aan te ruilen omdat ik hem toch niet ga spelen. Ik vind het leuker als je daadwerkelijk counter voor counter aan je leger/enchantments toevoegt, met Gilder Bairn als uitzondering omdat hem één permanent te laten verdubbelen qua counters je eerst moet aanvallen etc. Voor de rest draait het deck redelijk om zijn engines. Kaarten zoals Enigma Sphinx, Contagion Engine en Havengul Lich leveren je tonnen aan card advantage op of een overvloed aan counters voor je General. Met de Lich en een Sakura-Tribe Elder al je basics in 2 beurten spelen, niet dat er heel veel inzitten geeft je genoeg mana om alle kaarten te spelen die je pakt met je Mind Unbound. Kijk uit dat je jezelf niet deckt, want vooral met de Myojin gaat het hard na een keer proliferaten. Speel je tegen dit deck, sloop die engines dan ook. Doordat er veel permanents in dit deck zitten is de heoveelheid (combat)truukjes een beetje mager. Maar ze gaan je toch niet aanvallen als ze 8 mana moetten betalen per beest en er dan nog eens een 20/20 ligt te wachten. Hulk smash! Verbeteringen aan dit deck zijn kaarten als Draining Whelk, die wandelende spells zijn zodat ik nog meer reveal met de Surge. Ik herhaal, ik ga het nooit een 100%permanent deck maken, dat is net te saai, maar voor 10 mana, geen counters, een stuk of 40 permanents opflippen moet wel eens leuk zijn. Ik ga bij de volgende en laatste column, over de Dune-Brood Nephilim echt proberen wat potjes uit te werken, maar de laatste tijd heel druk bezig met GP Utrecht. Als er animo voor is ga ik ook wel wat columns schrijven in de limited-hoek. Wat precies weet ik nog niet. Normaal is het de Nivmagus Elemental die spells eet, maar deze kan er ook wat van, en ze mogen nog resolven ook. Omnomnomnom! Tot volgende keer! Shazu
Reacties
(9)
Bedankt voor de tips. Misschien inderdaad de Chancellor vervangen door de Primordial. De Dune-Brood Nephilim is de enige die nog geen spotlight heeft gekregen. Die komt binnenkort, als de tijd ervoor is om de column te schijven. Ik zal alle foute linkjes ook aanpassen op het moment dat ik ook wat kaarten aanpas, zodat Dustin niet elke dag deze column zichtbaar moet maken, iets wat ik nog niet kan, want ik ben geen Mod
Dit deck schreeuwt wel om gyre sage, permanent met nog meer bonusramp!
Het zijn echt hele leuke threads, die over de nephlims, goed gedaan!
Copy Enchantment is best wel must als je zo enchantment heavy speelt. ook zijn Replenish en {=priviliged position} heel erg goed kaarten in dit deck.
Capsize is niet echt interactief IMHO, een game wordt er zo saai van. Speel iets, bounce!, ok, speel iets anders, bounce! Zucht... OT: leuk artikel, ik heb op Cockatrice een deck met Dunebrood, die is echt vet.
|